Har tagit ner allt kakel och försöker nu få ner allt gammalt fix vilket alla vet är ett rent h*****e. Ibland lossnar bara fixet, men ibland lossnar stora kakor så att teglet bakom blottas och det blir en ganska rejäl grop.
Tycker jag har läst igenom femton olika "guider" på temat, men ingen säger riktigt vad man ska använda utan "spackel" är det vedertagna ordet och så även här på forat.
Min fråga är. Vilket av dessa alternativ ska jag göra?
1. Laga upp med någon form av bruk. Är det b-bruk eller gipsbruk som ska användas här? Sedan spackla resten av ojämnheterna med fixet typ en dag innan kaklet ska sättas.
2. Skita i detta jävla knackandet/lagandet och limma upp gips jag har över från ett annat projekt (vanlig gips och inget våtrums). Sen kakla direkt på det.
3. 1&2 anses helt jävla fel och jag bör göra på ett annat vis
Tack på förhand!
Tycker jag har läst igenom femton olika "guider" på temat, men ingen säger riktigt vad man ska använda utan "spackel" är det vedertagna ordet och så även här på forat.
Min fråga är. Vilket av dessa alternativ ska jag göra?
1. Laga upp med någon form av bruk. Är det b-bruk eller gipsbruk som ska användas här? Sedan spackla resten av ojämnheterna med fixet typ en dag innan kaklet ska sättas.
2. Skita i detta jävla knackandet/lagandet och limma upp gips jag har över från ett annat projekt (vanlig gips och inget våtrums). Sen kakla direkt på det.
3. 1&2 anses helt jävla fel och jag bör göra på ett annat vis
Tack på förhand!
Är det badrum?
Knacka bort allt löst och limma upp en gips
Du tycker jag att du putsar upp ytan med t.ex gipsbruk
Fast fix brukar vara som tuggummi att spackla med, blir betydligt bättre konsistens om du blandar i torrsand.
Annars har ardex ett riktigt bra putsbruk, A950, dyrt men man kan spackla ut det i väldigt tunna lager.
Annars weber 155 går också att lägga tunnt
Annars har ardex ett riktigt bra putsbruk, A950, dyrt men man kan spackla ut det i väldigt tunna lager.
Annars weber 155 går också att lägga tunnt
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Jag hjälpte min son med ett kök för några år sedan, då putsade vi med gipsbruk där putsen hade släppt.
Det kanske brukar vara som tuggumminino skrev:
Jag kanske hade tur när jag köpte den här säcken från Bauhaus.
Riktigt trevlig att spackla med, går att lägga ner mot 1mm tjockt. Har tänkt spackla väggar och ha som färdig yta.
https://www.bauhaus.se/fastmassa-probau-510-multifix-15-kg-4-6-m#go-to-description
Här är en bit formplyfa som jag provspacklat, ett ca 1mm tjockt lager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara

