Har tagit ner allt kakel och försöker nu få ner allt gammalt fix vilket alla vet är ett rent h*****e. Ibland lossnar bara fixet, men ibland lossnar stora kakor så att teglet bakom blottas och det blir en ganska rejäl grop.

Tycker jag har läst igenom femton olika "guider" på temat, men ingen säger riktigt vad man ska använda utan "spackel" är det vedertagna ordet och så även här på forat.

Min fråga är. Vilket av dessa alternativ ska jag göra?

1. Laga upp med någon form av bruk. Är det b-bruk eller gipsbruk som ska användas här? Sedan spackla resten av ojämnheterna med fixet typ en dag innan kaklet ska sättas.

2. Skita i detta jävla knackandet/lagandet och limma upp gips jag har över från ett annat projekt (vanlig gips och inget våtrums). Sen kakla direkt på det.

3. 1&2 anses helt jävla fel och jag bör göra på ett annat vis

Tack på förhand!
 
Är det badrum?
 
Nej, det är kök
 
Knacka bort allt löst och limma upp en gips
 
S
Enklast är väl att sätta gipsskiva över och kakla på det.
 
Är alternativ nummer 1 fel? Ifall jag sätter gips så får jag ju en grym "kant" på sidan som man i mitt fall kommer se. Går såklart att täcka med en list, men det blir en list på 13mm+kakeltjockleken
 
Du tycker jag att du putsar upp ytan med t.ex gipsbruk
 
K KakelDaniel skrev:
Du tycker jag att du putsar upp ytan med t.ex gipsbruk
Tack då kör jag på detta!
 
Går det att putsa detta med kakelfix dagen innan jag sätter kakel och är det bara att slänga på fix och sen jämna ut? Aldrig kaklat innan
 
  • Vägg med ojämn yta och rester av gammal puts innan kakelsättning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E Emilius skrev:
Går det att putsa detta med kakelfix dagen innan jag sätter kakel och är det bara att slänga på fix och sen jämna ut? Aldrig kaklat innan
Ja, det går jättebra att spackla med fix. I princip som vanligt väggspackel, bara lite grövre.
Men använd primer på väggen först.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Ja, det går jättebra att spackla med fix. I princip som vanligt väggspackel, bara lite grövre.
Men använd primer på väggen först.
Och det behövs inte användas en stor bräda som jag sett på Youtube för avjämning utan räcker med en putsbräda?
 
E Emilius skrev:
Och det behövs inte användas en stor bräda som jag sett på Youtube för avjämning utan räcker med en putsbräda?
Du behöver väl ingen putsbräda heller, behöver väl inte bli superjämt.
En vanlig bredspackel duger gott.
 
Fast fix brukar vara som tuggummi att spackla med, blir betydligt bättre konsistens om du blandar i torrsand.

Annars har ardex ett riktigt bra putsbruk, A950, dyrt men man kan spackla ut det i väldigt tunna lager.

Annars weber 155 går också att lägga tunnt
 
Jag hjälpte min son med ett kök för några år sedan, då putsade vi med gipsbruk där putsen hade släppt.
 
nino nino skrev:
Fast fix brukar vara som tuggummi att spackla med, blir betydligt bättre konsistens om du blandar i torrsand.

Annars har ardex ett riktigt bra putsbruk, A950, dyrt men man kan spackla ut det i väldigt tunna lager.

Annars weber 155 går också att lägga tunnt
Det kanske brukar vara som tuggummi:thinking:
Jag kanske hade tur när jag köpte den här säcken från Bauhaus.
Riktigt trevlig att spackla med, går att lägga ner mot 1mm tjockt. Har tänkt spackla väggar och ha som färdig yta.
https://www.bauhaus.se/fastmassa-probau-510-multifix-15-kg-4-6-m#go-to-description

Här är en bit formplyfa som jag provspacklat, ett ca 1mm tjockt lager.

Formplywoodskiva provspacklad med ett cirka 1 mm tjockt lager spackel, jämn och slät finish.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.