Nu har jag hittat en beggad svets till... Ingen som visste så mkt om ESAB men säljaren sket i att svara. Så nu kollar jag en Kemppi Minarc 300 TIG.

3-fas 1990-tals proffsmaskin, TIG och MMA funktioner, DC endast, skrap och HF tänding för TIG, slope funktioner, pulsfunktion finns som tillvall. Kommer med kärra. 270A max för MMA och 280A för TIG. 100% intermittens vid 170A och under. Jag tvivlar mina behov går över 150% 99.99% av tiden. Ser ut att vara proffsigt designad, skyddsfilter på luftintaget så den borde inte vara fördärvad av verkstadsluft på insidan.

Priset 500€ + frakt. Det är ett svetsföretag i h-fors som säljer sitt lager med gamla maskiner, dom har 9st likadana maskiner. Dom testar maskinen att den funkar innan dom skickar ut säger dom.

Vad tror ni om detta? Fått ett bra deal på en ny kemppi minarcTig 200 EVO också men det är ändå typ 1000€ mera.

Det är ESAB eller Kemppi som gäller för min del, eller andra kvalitétsmaskiner som Fronius. Typ stahlwek och liknande ser aldrig insidan av min verkstad.

cSPF5XU.jpg

PlHlP5x.jpg

6DCvZhQ.jpg

Några åsikter om denna maskin? Jag är allvarligt frestad....

Känns spontant som ett bra köp. Jag tror att Kemppin jag har hemma (Hilarc 250) är föregångaren. Jag betalde 4500:- för den när jag köpte den begagnad av en privatperson på Blocket för 6 år sedan. Reglage och symboler ser likadana ut, men min har TIG-tillsatsen i en separat låda ovanpå. Tror den jag har är från sent 90-tal.

Med tanke på åldern så är det väl service och reservdelar kan vara knepigt att få tag på. Kempps återförsäljare här i Sverige var i vilket fall väldigt hjälpsamma när jag köpt min svets och behövde få tag i manualer och tillbehör. Tyvärr hade då just slängt lådvis med gamla prylar till just den serien av svetsar.

Jag fick för två år sedan byta en trasig thermosensor (PTC-motstånd) i transformatorn samt några kondensatorer som torkat, men sen gick den som en klocka igen.

Det ser ju ut som om fjärrkontroll och handtag/munstycke är nya på den översta bilden. Kolla vilket skick det är på tillbehören på just den svets de skickar till dig. Likaså om regulatorn är OK och vilken typ av skyddsgas den är avsedd för.

Reservdelar och sånt är det som ger mig kalla fötter jo. Jag vet inte hur komplicerade kretskorten är och hur många delar som ev. kan bytas med sådant man kan plocka hem från nätet.

Komponenterna är rätt enkla och går att köpa på t ex ELFA. Problemet är att felsöka utan detaljerat kretsschema och manualer. Just delarna kring styrningen av TIG och regleringskretsarna för styrningen av tyristorerna är inte helt enkla. Verkar vara många reglerloopar med OP-förstärkare.

Vad fick du för pris på Kemppi MinarcTig EVO 200 MLP ?

Det ser ju ut att följa med både regulator och fjärr. Det ju tillbehör som kostar en del (om du jämför med en ny). En ny Minarc TIG är ju en-fas och mindre.

Är den fullt fungerande tycker jag 500€ låter som ett bra pris. Det är ju ingen dålig maskin. Reservdelar borde väl inte vara problem till en märkesmaskin.

Kemppi Minarc trefassvetsar har gott rykte men jag vet ingenting mer än det om sådär nya svetsar.

Det finns ju en figur i Bobäck på gränsen mellan Vasa och Smedsby som har service på Kemppi. Han är finne men kan litet svenska. Firman heter Vaasan Sähkölaitehuolto och har telefonnummer 040 0767240. Öppettider 8-16
Han vet säkert om det finns reservdelar.

kimpano skrev:
Vad fick du för pris på Kemppi MinarcTig EVO 200 MLP ?
1105£ exkl moms, då retrofittat med en annat handtag istället för kemppis på min begäran (CK 17 handtag + extra switch).

Tack för tipset heimlaga!

Svetstråd var en fyndig rubrik.
Men den hade passat bättre för MIG / MAG ;)

Det var faktiskt inte meningen :D

Kommer nog satsa på denna maskin tror jag, väntar på en annan säljare som ska ringa, har visst många gamla kemppi maskiner säger han.

problemet är bara att tiden springer ifrån även Kemppi..............industrimaskiner som bara går och går och går och den dagen de är sönder kan de bara tillhandahålla manual och reservdelslista. Typ. De som reparerar har oftast drivor med begagnat och kan testa med.
Det finns mängder med 80-90 tals maskiner i drift och man får ju komma ihåg att de är typ 20-30 år gamla. Ingen större ekonomi att tillhandahålla alla reservdelar direkt. Särskilt som de inte går sönder särskilt ofta heller. De är ju egentligen för bra...........

Tja jag vet inte det. Inom industrin så köps nog nytt, det är mest vi privatkonsumenter som vill ha industrikvalitét som håller på såhär och tycker mödan och besväret är värt för att minska mängden kinaskräp i ens direkt närvaro. Kemppi säljer nog även nytt idag och med all den avancerade tekniken så håller det säkert inte lika länge :D

jo men det är ju det jag menar, de äldre industrimaskinerna blir över och säljs ganska billigt. Sen när det går sönder så kan man inte få en pryl från kemppi.........förutom manualer och yttre kablage då för det brukar ju finnas. Har själv varit med om det i två av mina gamla reliker. Där fick jag dock hjälp från kemppi i finland så jag fick data på komponenten. Det kunde de inte hjälpa mig med i sverige. Kemppi i finland är otroligt hjälpsamma för de förstår ju problemet som sådant även om de inte har kvar nå delar på hyllan. I sverige är de ju mer som att näe finns inte, utgått, du får köpa en ny svets tack och hej.

Jag ska fråga kemppi finland då, jag har frågat svenska kemppi (för jag föredrar svenska). Jag fick en manual av dom men dom hittade inget kretsschema. Med det och lite hjälp av folk som förstår sig torde man kunna byta komponenter, hoppas jag...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.