Hej!

Nybliven husägare till ett parhus byggt -93. Således är uttagen mestadels ojordade(förutom kök/badrum). Finns en hel del trådar om vad som är lämpligt när det kommer till kopplingar. Har försökt läsa men tyvärr går trådarna ofta snabbt off-topic eller vidare till mer avancerade facktermer.

Mitt problem: I mitt vardagsrum är uttagen ojordade. Jag har köpt en golvlampa, denna har den platta eurokontakten och är således dubbelisolerad och ojordad. Tyvärr mår den inte riktigt till uttaget och därför kommer det behövas en skarvsladd. Bör denna skarvsladd vara ojordad? Jordad? Eller spelar det ingen roll? Om lampan istället var jordad, så skulle det fortfarande gå att koppla in den. Skulle det isåfall bli en jordad punkt då? Eller är jorden i produkten ”inaktiverad” iom att det är ett ojordat uttag?

Tack för svar och förklaring!

F Feskekörka skrev:
Hej!

Nybliven husägare till ett parhus byggt -93. Således är uttagen mestadels ojordade(förutom kök/badrum). Finns en hel del trådar om vad som är lämpligt när det kommer till kopplingar. Har försökt läsa men tyvärr går trådarna ofta snabbt off-topic eller vidare till mer avancerade facktermer.

Mitt problem: I mitt vardagsrum är uttagen ojordade. Jag har köpt en golvlampa, denna har den platta eurokontakten och är således dubbelisolerad och ojordad. Tyvärr mår den inte riktigt till uttaget och därför kommer det behövas en skarvsladd. Bör denna skarvsladd vara ojordad? Jordad? Eller spelar det ingen roll? Om lampan istället var jordad, så skulle det fortfarande gå att koppla in den. Skulle det isåfall bli en jordad punkt då? Eller är jorden i produkten ”inaktiverad” iom att det är ett ojordat uttag?

Tack för svar och förklaring!
Det spelar ingen roll om skarvsladd en är jordad eller ojordad i detta fall. Men jag skulle rekommendera att du köper en jordad, då den är mer användbar till framtida behov.

Tanken är att man bara skall kunna koppla in sådant som är ok. Jordad stickpropp i ojordat uttag går bra och är ok. Europakontakt passar och är ok i både jordat och ojordat uttag. Därför kan du i det fallet välja fritt mellan jordad eller ojordad skarvsladd. Och det kan du om lampan är jordad också.

• Gilla
Feskekörka
  • Laddar…
F Feskekörka skrev:
Om lampan istället var jordad, så skulle det fortfarande gå att koppla in den. Skulle det isåfall bli en jordad punkt då? Eller är jorden i produkten ”inaktiverad” iom att det är ett ojordat uttag?
Ja, den går fortfarande att koppla in. Det är rummet som styr ifall lampans skyddsjord ska användas eller inte. Ditt rum med ojordade uttag är (ska fortfarande vara) helt isolerat från moder jord och skyddsjord. Ingenting får skyddsjordas, och lampan blir heller inte skyddsjordad när den ansluts i ett ojordat uttag.

Flyttar du lampan till köket som har skyddsjordade uttag så blir också lampan skyddsjordad, precis som det ska vara.

• Gilla
Feskekörka
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.