1 154 läst ·
12 svar
1k läst
12 svar
Ännu en Festoolägare.
Så, nu är jag också på väg ner i träsket! Jag började lite så smått med en CT Mini på blocket för 1500:-. Till synes inte särskilt välanvänd. Det var väl ett helt okej köp? Den lär ju vara ett steg uppåt från min Altominsting i alla fall.
Så till frågorna!
Passformen mot ickeFestooliga maskiner är ju sådär och vad det verkar finns det ingen bra lösning på detta. Är det fortfarande ingen som kommit på den ultimata adaptorn?
Påsar! Det fanns ingen påse i maskinen och det verkar som om den körts utan tidigare, med bara filter. Är detta ok i längden? Det borde väl bara vara filtret som tar skada. Påsar vill jag i alla fall ha så om någon vet var man får tag i dylika i Helsingborgstrakten så är tips om detta välkommna.
Nu ska jag gå och suga lite för skojs skull! (Inga misstolkningar tack!)
Så till frågorna!
Passformen mot ickeFestooliga maskiner är ju sådär och vad det verkar finns det ingen bra lösning på detta. Är det fortfarande ingen som kommit på den ultimata adaptorn?
Påsar! Det fanns ingen påse i maskinen och det verkar som om den körts utan tidigare, med bara filter. Är detta ok i längden? Det borde väl bara vara filtret som tar skada. Påsar vill jag i alla fall ha så om någon vet var man får tag i dylika i Helsingborgstrakten så är tips om detta välkommna.
Nu ska jag gå och suga lite för skojs skull! (Inga misstolkningar tack!)
Grattis! Det är en toppensugare, som jag använder ofta själv. Sugstyrkan är tillräcklig för handmaskiner, men jämfört med större sugare är den lite klen för vanlig dammsugning/mer dammalstrande maskiner.
Du ska absolut skaffa påsar till den. Kolla och överväg en long-life-påse, vet att några här på forumet har sådana och är nöjda med dem...de är dock dyra, ska du inte köra så mycket så klarar du dig rätt länge med vanliga påsar. Kolla filtret också.
Kan vara bra ide att läsa igenom manualen också om du inte fick någon sådan med köpet: http://www.festool.com/webmanual_international/index.php?CHAPTER=2717&L=3427&sLanguage=English
Se till att rglera suget beroende på maskin, även minin suger för kraftigt för tex deltaslipen och rotex.
Adaptrar får man nog fixa till respektive maskin.
Du ska absolut skaffa påsar till den. Kolla och överväg en long-life-påse, vet att några här på forumet har sådana och är nöjda med dem...de är dock dyra, ska du inte köra så mycket så klarar du dig rätt länge med vanliga påsar. Kolla filtret också.
Kan vara bra ide att läsa igenom manualen också om du inte fick någon sådan med köpet: http://www.festool.com/webmanual_international/index.php?CHAPTER=2717&L=3427&sLanguage=English
Se till att rglera suget beroende på maskin, även minin suger för kraftigt för tex deltaslipen och rotex.
Adaptrar får man nog fixa till respektive maskin.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Välkommen i träsket! Själv har jag ingen erfarenhet av Festools dammsugare, men kan tipsa om några tricks för adaptrandet. När det är knivigt är det bra att ha cykelslang och slangklämmor för övergång. Har dessutom använt alla möjliga sorters plaströr för utsugsändamål, pva och smala avloppsrör, gjutit egna adaptrar i elastisk Plastic Padding osv.osv. Det finns tusen varianter.
Är en mycket bra dammsugare. Har själv en CT Midi som jag är mycket nöjd med. Använde den tillsammans med en Rotex 125 och en triangelslip för att slipa en furutrapp inne i huset. Frugan kunde inte finna spår efter slipningen. har själv försökt att hitta longlife påsar men de finns inte att köpa i Sverige enligt deras hemsida. CT 26 är den minsta som har denna påse. Om det finns någon som vet annat så hör av er.
Nej, det stämmer att longlifepåsarna inte finns till mini och midi, det var jag som rörde ihop det.hokanp skrev:Är en mycket bra dammsugare. Har själv en CT Midi som jag är mycket nöjd med. Använde den tillsammans med en Rotex 125 och en triangelslip för att slipa en furutrapp inne i huset. Frugan kunde inte finna spår efter slipningen. har själv försökt att hitta longlife påsar men de finns inte att köpa i Sverige enligt deras hemsida. CT 26 är den minsta som har denna påse. Om det finns någon som vet annat så hör av er.
Jag tror mig redan kunna ana vad den idén går ut på men se det är en väldans långsiktig lösning. Det ska helst bli lite över av lönen till mat och sånt.
Det var ju inte så där jätteförvånande att Daniel_N skulle vara först att svara när man gör en tråd med Festool i rubriken (eller inte för den delen). Synd att jag inte hade nån att sätta emot på ett litet vad där. Det känns tryggt att veta att du har koll på oss. Tack för länken även om det känndes väldigt riktat mot den Amerikanska marknaden: "Tömning och underhållsarbeten, inklusive filterbyte, får utföras endast av auktoriserad fackpersonal med
lämplig skyddsutrustning." och "Apparaten får endast användas av personer som har utbildats i dess skötsel och har fullmakt att använda den." Jag vågade ju knappt sätta i kontakten!
Jaja, sugaren suger i alla fall bra. Jag var ju bara tvungen att testa den till lite olika maskiner. Den passade inte helt bra överallt men deffinitivt inte sämre än Alton. Den (Alton) kasade till exempel in och blev sågad i gersågen (grön Bosch). Där passade Minin som i en handske och lyckades mirakulöst nog suga i sig en hel del spånor. Jag trodde det var omöjligt att få mer än lite damm att ta den vägen på den sågen.
Fortfarande ingen som kan tipsa om påsförsäljningsställen i nordvästskåne? Kanske neråt Malmö då? Eller ska man behöva använda det häringa nätet till det också?
Det var ju inte så där jätteförvånande att Daniel_N skulle vara först att svara när man gör en tråd med Festool i rubriken (eller inte för den delen). Synd att jag inte hade nån att sätta emot på ett litet vad där. Det känns tryggt att veta att du har koll på oss. Tack för länken även om det känndes väldigt riktat mot den Amerikanska marknaden: "Tömning och underhållsarbeten, inklusive filterbyte, får utföras endast av auktoriserad fackpersonal med
lämplig skyddsutrustning." och "Apparaten får endast användas av personer som har utbildats i dess skötsel och har fullmakt att använda den." Jag vågade ju knappt sätta i kontakten!
Jaja, sugaren suger i alla fall bra. Jag var ju bara tvungen att testa den till lite olika maskiner. Den passade inte helt bra överallt men deffinitivt inte sämre än Alton. Den (Alton) kasade till exempel in och blev sågad i gersågen (grön Bosch). Där passade Minin som i en handske och lyckades mirakulöst nog suga i sig en hel del spånor. Jag trodde det var omöjligt att få mer än lite damm att ta den vägen på den sågen.
Fortfarande ingen som kan tipsa om påsförsäljningsställen i nordvästskåne? Kanske neråt Malmö då? Eller ska man behöva använda det häringa nätet till det också?
http://www.festool.se/haendlersuche...iment=0&hersteller=0&dienstleistung=&plz_von=
Du har minst tre i Helsingborg
Du har minst tre i Helsingborg
Klicka här för att svara
