11 264 läst ·
70 svar
11k läst
70 svar
Anmärkning som inte kan fixas
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Nej. När allt är klart så slutbetalar du byggaren med avdrag för dina verifierade kostnader. Om byggaren tycker du drar av för mycket så får byggaren dra dig till domstol.H husbygge_sigtuna skrev:
Det finns en del formkrav du behöver uppfylla innan du tar in ngn. annan. Bla. måste du varna entreprenören och ge en sista chans. I stil med ett brev: Om inte anmärkningarna är åtgärdade senaste (om typ 2 - 3 veckor) så avser jag att ta in annan entreprenör som åtgärdar på er bekostnad. Tiden måste vara rimlig, men du behöver inte ta hänsyn till att entreprenören har annat för sig, det är inte ditt problem.
Gör man fel med aviseringen så kan entreprenören ha rätt till full betalning, anmärkningen är ju åtgärdad, slutbetala nu! VEM som åtgärdat är då inte intressant.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Jag har raderat ett par inlägg med allmänt dåligt språk.
Håll er till ämnet!
/moderator
Håll er till ämnet!
/moderator
Så långt är jag med. Enda problemet är att jag har så liten summa tillgodo. I själva verket måste jag plocka ca 150-200 själv för att åtgärda felen. Att ligga ute med sådana pengar och sen kräva in dem via tvist är ett segdraget spelH hempularen skrev:Nej. När allt är klart så slutbetalar du byggaren med avdrag för dina verifierade kostnader. Om byggaren tycker du drar av för mycket så får byggaren dra dig till domstol.
Det finns en del formkrav du behöver uppfylla innan du tar in ngn. annan. Bla. måste du varna entreprenören och ge en sista chans. I stil med ett brev: Om inte anmärkningarna är åtgärdade senaste (om typ 2 - 3 veckor) så avser jag att ta in annan entreprenör som åtgärdar på er bekostnad. Tiden måste vara rimlig, men du behöver inte ta hänsyn till att entreprenören har annat för sig, det är inte ditt problem.
Gör man fel med aviseringen så kan entreprenören ha rätt till full betalning, anmärkningen är ju åtgärdad, slutbetala nu! VEM som åtgärdat är då inte intressant.
150-200kr eller 150'-200'kr?H husbygge_sigtuna skrev:
Om du nu har anmärkningar för 200000kr så borde en eller ett par bubblor i vävtapeten vara ditt minsta problem. Varför i hela friden lyfter du i sådana fall fram ett kosmetiskt skitfel?
Hur mycket håller du inne då och vad rör det sig om för fel?
EDIT: Och nu insåg jag att detta inte var tvåttstugetapeten utan troligtvis ett helt annat bygge. Jaja, frågan kvarstår.
Redigerat:
Ja det är ett annan bygge. Jag postade här i ett annat ärende. Vi ombads hålla inne med 25000 kronor och alla våra fel är uppskattade till att kosta ca 150-200K att lösa via annan byggare.F fsn skrev:150-200kr eller 150'-200'kr?
Om du nu har anmärkningar för 200000kr så borde en eller ett par bubblor i vävtapeten vara ditt minsta problem. Varför i hela friden lyfter du i sådana fall fram ett kosmetiskt skitfel?
Hur mycket håller du inne då och vad rör det sig om för fel?
EDIT: Och nu insåg jag att detta inte var tvåttstugetapeten utan troligtvis ett helt annat bygge. Jaja, frågan kvarstår.
H husbygge_sigtuna skrev:
Förstog det när jag läste igen från början. Vem var det som bad er hålla inne 25000kr och hur kom dom fram till den summan?
https://www.byggahus.se/forum/threads/fel-efter-fel-pa-det-nya-huset.291312/
Hur har det gått med övriga punkter? Med vattenskador och annat så kanske inte bubblor på väggen är det ända du ska oroa dig för.
Hur har det gått med övriga punkter? Med vattenskador och annat så kanske inte bubblor på väggen är det ända du ska oroa dig för.
Besiktningsmannen ansåg att det var en lämplig summa. Men bara att måla om inne i huset är ca 50-60. Sen har byggaren förstört material och liknande i huset. Så det är en summa man inte kommer långt med. Framförallt så går det inte tvinga fram byggaren Västanfors att ta sitt ansvar när det är billigare för dom att "sticka" istället för att komm och göra rätt för sig.F fsn skrev:
Medlem
· Östergötland
· 629 inlägg
L Liteavvarje skrev:
Tror du fortfarande att det är så ?L Liteavvarje skrev:Det är beställaren som avgör om han ska godkänna det som visas och inte någon annan , om det mot förmodan är en besiktningsman som godkänner det , så är han ingen sådan , sedan om det på ett bra sätt går att ordna felet , i dialog med samförstånd överlåter jag till TS att avgöra , men han har all rätt att inte godta vad som helst
Angående det första så är väl det entreprenören som leker struts och ingen annan , när han lyser med sin frånvaroJ Johnsson 56 skrev:
På det andra ¨har beställaren möjlighet att överklaga besiktningen om det framkommer att besiktningsmannen inte gjort sitt jobb , och godkänt något som avviker från gällande norm genom ej fackmannamässigt utförande , det är en rättighet som beställaren har
Här är en tråd (den enda) som du inte välsignat ännu.L Liteavvarje skrev:Angående det första så är väl det entreprenören som leker struts och ingen annan , när han lyser med sin frånvaro
På det andra ¨har beställaren möjlighet att överklaga besiktningen om det framkommer att besiktningsmannen inte gjort sitt jobb , och godkänt något som avviker från gällande norm genom ej fackmannamässigt utförande , det är en rättighet som beställaren har
https://www.byggahus.se/forum/threa...ng-av-garageplatta.302661/page-2#post-2799708
Medlem
· Östergötland
· 629 inlägg
Där ser man, du har lärt dig en del, sedan du skrev : "Det är beställaren som avgör om han ska godkänna det som visas och inte någon annan , om det mot förmodan är en besiktningsman som godkänner det , så är han ingen sådan".L Liteavvarje skrev:Angående det första så är väl det entreprenören som leker struts och ingen annan , när han lyser med sin frånvaro
På det andra ¨har beställaren möjlighet att överklaga besiktningen om det framkommer att besiktningsmannen inte gjort sitt jobb , och godkänt något som avviker från gällande norm genom ej fackmannamässigt utförande , det är en rättighet som beställaren har
