S
Lägg ner den statliga propagandamaskinen (SR, SVT) så kan vi se reklam-tv och slippa betala. För som det är idag så får man se reklamen och dessutom betala pengar till Staten för kanaler man inte ser på. Personligen ser jag inte på tv så jag bryr mig faktiskt inte mer än jag anser att systemet är fel.

DanielF skrev:
Lägg ner den statliga propagandamaskinen (SR, SVT) så kan vi se reklam-tv och slippa betala. För som det är idag så får man se reklamen och dessutom betala pengar till Staten för kanaler man inte ser på. Personligen ser jag inte på tv så jag bryr mig faktiskt inte mer än jag anser att systemet är fel.
Propaganda?
Betala till staten?
Reklam?

Vad menar du?

DanielF skrev:
Fast som det är nu får man ju betala för att se reklam-tv också.....

Glufsglufs skrev:
så nu kanske dom kan utveckla tekniken lite så att text-tv inte ser ut som en 80-tals version också....
Det är ju inte SVT som bestämmer hur text-TV ska se ut, det är ju TVn som styr hur det ska se ut. Datat för text-TV skickas ju som teckenkoder, de koderna säger bara att det t.ex. skall vara bokstaven "A" men säger inget om hur "A" ska se ut. TVn skulle alltså kunna använda en helt annan font.

Problemet är att de flesta text-TV-sidor är uppbyggda baserat på att det är ett proportionellt typsnitt.

Hela text-TV systemet är antikt och bygger på det lilla outnyttjade utrymme som fanns att tillgå i den analoga TV-signalen.

Idag när alla TV-sändningar är digitala finns det mycket bättre möjligheter.

Javisst, men för att det skall fungera krävs stöd i TV-apparaterna. SVT kan ju inte hitta på nåt eget för det kommer ju ingen kunna använda.

Sen har jag ju svårt att se att det skulle gå att hitta på nåt alternativ som kommer att bli användbart, idag är folk så vana vid dubbelriktad kommunikation. En webbläsare i TVn tror jag mer på (det har jag redan, eftersom jag kör MythTV).

Jag kan överhuvudtaget inte se behovet av text-TV, diskuterade endast varför det ser så fult ut. :)

Värt att veta är att infrastrukturen för TV och radio finansieras via vanliga skatter. TV-avgiften går till enbart till SVT, SR och UR.

Personligen tycker jag avgiften är opropotionerligt hög då det i praktiken handlar om en prenumerationsavgift förallt till SVT, vidare är jag mycket kritisk till att dessa myndigheter har "underhållning" skrivet i sina uppdrag. Tycker inte det är statens uppgift att tillhandahålla underhållning. Det görs värre av att det mesta SVT sänder är underhållning.

Vore bättre att SVT skapade en frivillig underhållningskanal med box och avgift som alla andra underhållningskanaler om man nu måste ha statlig vuxenunderhållning och sedan satsa på en skattefinanserad kanal med nyheter, barnprogam och samhällsprogram.

cyb skrev:
Värt att veta är att infrastrukturen för TV och radio finansieras via vanliga skatter. TV-avgiften går till enbart till SVT, SR och UR.
Njet. SVT betalar en ganska saftig avgift till Teracom för nöjet att använda infrastrukturen. Så TV-avgiften går (iofs indirekt) till att betala infrastrukturen. Om den avgiften togs bort så skulle den behöva täckas på annat sätt. (SVT har fö inget val, de måste enligt lag använda Teracoms tjänster, och de betalar mer än vad tjänsten kostar, också det på uppdrag från staten.)

lars_stefan_axelsson skrev:
Njet. SVT betalar en ganska saftig avgift till Teracom för nöjet att använda infrastrukturen. Så TV-avgiften går (iofs indirekt) till att betala infrastrukturen. Om den avgiften togs bort så skulle den behöva täckas på annat sätt. (SVT har fö inget val, de måste enligt lag använda Teracoms tjänster, och de betalar mer än vad tjänsten kostar, också det på uppdrag från staten.)
I mitt huvud gör detta det ännu mer sjukt och i behov av att reformeras. :thumbdown:

Vad har man texttv till idag? Det var ju något som vi använde före internet var utbrett. Det måste ju vara mer än 10 år sedan detta var aktuellt.

lars_stefan_axelsson skrev:
(SVT har fö inget val, de måste enligt lag använda Teracoms tjänster, och de betalar mer än vad tjänsten kostar, också det på uppdrag från staten.)
Det var väl därför de kunde sälja sitt bredbandsnät för en krona till den konsult som värderat nätet.

Nimajneb skrev:
Vad har man texttv till idag? Det var ju något som vi använde före internet var utbrett. Det måste ju vara mer än 10 år sedan detta var aktuellt.
Jag har fortfarande inte hittat något som slår sidan 377 när jag ska hålla koll på tipsraden.

Nimajneb skrev:
Ungefär samma som för 10 år sedan.
Lite nyheter, sportresultat , börs, allmänt trams m.m.
Det är enkelt och det är snabbt.
Internet används självklart också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.