F fsn skrev:
Har du ingen BT eller WiFi inbyggt i din växelriktare?

Jag vet precis vad det betyder, jag jobbar i en utvecklingsmiljö där det är aktuellt hela tiden. Jag förutsatte att INGEN tillverkare är så in i helvete obegåvad att dom sätter växelriktare i ”villastorlek (vilket är det vi i första hand pratar om här) på marknaden utan att det är certifierat för direktiven för bostadsmiljö.

Och, jodå, lite papperstiger är det faktiskt, som vanligt kan man väl tyvärr säga. Skriv en, byt ut beteckning på utrustning, intyga att allt är glass & ballonger och vidare till näst kund.

Påstår du att det finns så värst många aktiva val att göra….. Hmmm, vad blir bäst hos denna kunden? Skall. Vi välja en SMT, Fronius eller tom en Growatt växelriktare? Det är naturligtvis certat mot exakt samma standarder och ett system är väldigt enkelt i ett sånt perspektiv. Det är paneler, DC-kablage, kanske men sällan externt åskskydd och DC brytare och en växelriktare.
EN 300 328 V2.2.2 är med på listan. Och det är standarden för Wideband transmission systems; Data transmission equipment operating in the 2,4 GHz band; Harmonised Standard for access to radio spectrum, vill säga WIFI. Min växelriktarens EU försäkran gäller för Radioutrustningsdirektivet, som i artikel 3.1b tar över kraven på EMC från EMC direktivet.

Och yes, det finns många val. Du nämnde bara 3 av företagen som erbjuder växelriktare i Sverige. Har du tittat på den senaste Rikta Rätt listan? https://www.energiforetagen.se/globalassets/medlemsportalen-oppet/rikta-ratt/rikta_ratt.pdf

Du har inte riktigt tittat på EU-försäkran av olika tillverkare, eller hur? De tillverkarna som verkligen fattar vad de gör, gör olika dokument för olika modeller, eftersom det är väldigt lätt att komma på om de citerade direktiven och standarder passar till produkten eller inte. Om du t.ex. har Wifi i din växelriktare måste du deklarera mot RED, om den inte har ett radiogränssnitt måste du deklarera den mot EMC-D.
Och varför skulle du utgå ifrån att alla växelriktare i en viss storlek är automatiskt kompatibel med bostadsmiljö? Landbruksmiljön har andra krav på EMC än bostäder och de vill inte har otympliga växelriktare heller.

Som sagt: EU-försäkran är ett väldigt bra verktyg för att kolla kvalitén av tillverkare och produkter. Sabbar tillverkaren försäkran är det första tecknet för att inte välja deras produkter. Kan alla konsumenter göra utan att de behöver ha pluggat till elingenjör.
 
F
T Tanja Meyer skrev:
EN 300 328 V2.2.2 är med på listan. Och det är standarden för Wideband transmission systems; Data transmission equipment operating in the 2,4 GHz band; Harmonised Standard for access to radio spectrum, vill säga WIFI. Min växelriktarens EU försäkran gäller för Radioutrustningsdirektivet, som i artikel 3.1b tar över kraven på EMC från EMC direktivet.

Och yes, det finns många val. Du nämnde bara 3 av företagen som erbjuder växelriktare i Sverige. Har du tittat på den senaste Rikta Rätt listan? [länk]

Du har inte riktigt tittat på EU-försäkran av olika tillverkare, eller hur? De tillverkarna som verkligen fattar vad de gör, gör olika dokument för olika modeller, eftersom det är väldigt lätt att komma på om de citerade direktiven och standarder passar till produkten eller inte. Om du t.ex. har Wifi i din växelriktare måste du deklarera mot RED, om den inte har ett radiogränssnitt måste du deklarera den mot EMC-D.
Och varför skulle du utgå ifrån att alla växelriktare i en viss storlek är automatiskt kompatibel med bostadsmiljö? Landbruksmiljön har andra krav på EMC än bostäder och de vill inte har otympliga växelriktare heller.

Som sagt: EU-försäkran är ett väldigt bra verktyg för att kolla kvalitén av tillverkare och produkter. Sabbar tillverkaren försäkran är det första tecknet för att inte välja deras produkter. Kan alla konsumenter göra utan att de behöver ha pluggat till elingenjör.
Jag har bara tittat på 3-4 olika europeiska och en kinesisk när det var aktuellt. Det var alla mot samma standarder eller i ett fall mot radio då det var den enda med trådlös kommunikation.

Kan du vänligen visa mig en växelriktare på svenska marknaden i storleken 8-20kW som inte uppfyller bostadsmiljö? Kan du också visa på nån tillverkare där du på pappret kan peka på att dom ”sabbar sin försäkran”? Jag vet att det fanns de som helt missade radiodirektiven men som löst det, det var rätt länge sen och jag är inte ens säker på att produkten hann släppas. Det skulle förvåna mig om det finns nån. Därmed inte sagt att det är helt lysande ur ett EMC-perspektiv men inget du ser på en försäkran.

Jag hävdar att det för 90% av installatörerna är en administrativ grej dom inte ägnar många sekunders funderande. Det genererar ett papper, myndigheten är glad och ”case closed”.
 
F fsn skrev:
Jag har bara tittat på 3-4 olika europeiska och en kinesisk när det var aktuellt. Det var alla mot samma standarder eller i ett fall mot radio då det var den enda med trådlös kommunikation.

Kan du vänligen visa mig en växelriktare på svenska marknaden i storleken 8-20kW som inte uppfyller bostadsmiljö? Kan du också visa på nån tillverkare där du på pappret kan peka på att dom ”sabbar sin försäkran”? Jag vet att det fanns de som helt missade radiodirektiven men som löst det, det var rätt länge sen och jag är inte ens säker på att produkten hann släppas. Det skulle förvåna mig om det finns nån. Därmed inte sagt att det är helt lysande ur ett EMC-perspektiv men inget du ser på en försäkran.

Jag hävdar att det för 90% av installatörerna är en administrativ grej dom inte ägnar många sekunders funderande. Det genererar ett papper, myndigheten är glad och ”case closed”.
Det kan jag tyvärr inte lägga upp här i forum, eftersom jag inte vill bli anklagat för förtal, men jag kan bekräfta att jag kollade cirka 10 olika tillverkarens DoC:s innan jag bestämde mig för vilken växelriktare jag skulle vilja ha och utav de 10 var 3 helt fel och 2 hade brister. 3 använde ett certificat av ett testhus (typ TÜV) som DoC som visade att produkterna hade klarat testen enligt några standarder, men det var alltså inget försäkran av tillverkaren. De innehöll varken vilka direktiv produkten uppfyller eller tillverkarens försäkran med underskrift. De andra två hade antingen valt fel direktiv eller gamla versioner av standarder som inte längre gäller. 50% av de som jag hämtade in var alltså felaktiga. Jag tycker inte att det är förtroendegivande om tillverkarens personal inte ens kan följa EMC eller Radioutrustningsdirektivets krav på dokumentation. Jag rekommenderar att göra denna övning. Om du får bättre resultat än jag för 1,5 år sedan skulle det definitivt glädjer mig.
Om tillverkarna bara lägger 90 sekunder på sin försäkran är de dumma, eftersom det är den lättaste uppgiften Elsäkerhetsverket har att kolla dokumentationen som alltid kommer först. Det betyder att tillverkarna ramlar över första hindret som inte ens kostar Elsäkerhetsverket mer än 5 minuter att bygga upp. Göra tester på testhus däremot är mycket svårare för marknadskontrollmyndigheterna. Jag tror mer på att de som inte gör rätt inte har läst/förstått lagen.
 
F
T Tanja Meyer skrev:
Det kan jag tyvärr inte lägga upp här i forum, eftersom jag inte vill bli anklagat för förtal, men jag kan bekräfta att jag kollade cirka 10 olika tillverkarens DoC:s innan jag bestämde mig för vilken växelriktare jag skulle vilja ha och utav de 10 var 3 helt fel och 2 hade brister. 3 använde ett certificat av ett testhus (typ TÜV) som DoC som visade att produkterna hade klarat testen enligt några standarder, men det var alltså inget försäkran av tillverkaren. De innehöll varken vilka direktiv produkten uppfyller eller tillverkarens försäkran med underskrift. De andra två hade antingen valt fel direktiv eller gamla versioner av standarder som inte längre gäller. 50% av de som jag hämtade in var alltså felaktiga. Jag tycker inte att det är förtroendegivande om tillverkarens personal inte ens kan följa EMC eller Radioutrustningsdirektivets krav på dokumentation. Jag rekommenderar att göra denna övning. Om du får bättre resultat än jag för 1,5 år sedan skulle det definitivt glädjer mig.
Om tillverkarna bara lägger 90 sekunder på sin försäkran är de dumma, eftersom det är den lättaste uppgiften Elsäkerhetsverket har att kolla dokumentationen som alltid kommer först. Det betyder att tillverkarna ramlar över första hindret som inte ens kostar Elsäkerhetsverket mer än 5 minuter att bygga upp. Göra tester på testhus däremot är mycket svårare för marknadskontrollmyndigheterna. Jag tror mer på att de som inte gör rätt inte har läst/förstått lagen.
Intressant. Det hade varit spännande att se, speciellt med tanke på att är det som du beskriver det så sitter det felaktig CE-märkning av produkten då signerad försäkran saknas. Du är fö synad på det där om att du inte vill bli anklagad för förtal. Det blir du inte för ett företag kan inte förtalas så du kan vara helt lugn med att det är riskfritt att lägga ut det. Jag misstänker snarare att du kanske inte hade så mycket att komma med på det området så det blev väldigt praktiskt att gömma sig bakom förtalsrisken. Så vänligen häng ut dom, annars finns det inte.


EDIT: Fyfan vilken risig svenska. Notering till mig själv…. om man nödvändigtvis skall skriva på telefonen när man kör bil så försök åtminstone att hålla laglig hastighet annars blir det så här.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P
J Jens.S. skrev:
ALLT är energi..
E=mc²
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
För att ha någon nytta av växelriktaren måste den ju vara ansluten mot solpanelerna. Det är de som blir som en stor antenn som skickar ut störningar i RF området. Den är även ansluten mot elnätet.
Läcker det växelspänning från växelriktaren till solpanelerna?
Elnätet är förvisso en stor antenn.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det är störningar från växelriktarens switchning som är problematiska. Det handlar om högre frekvensen än nätfrekvensen. I elnätet är ledningarna dessutom ganska nära varandra.
 
P
B Blåbäret_numero_uno skrev:
På samma tema får du gärna utveckla varför och hur man skall bygga EMC-snålt?
Man ska bygga EMC-generöst. EMC är förkortning för Electromagnetic compatibility. Compatibility (kompatibilitet på svenska) betyder ungefär "hur något fungerar med sin omgivning" eller "förenlighet". Det ska man förstås maximera, inte minimera.
 
Redigerat:
  • Älska
Blåbäret_numero_uno
  • Laddar…
F
P pmd skrev:
Man ska bygga EMC-generöst. EMC är förkortning för Electromagnetic compatibility. Compatibility (kompatibilitet på svenska) betyder ungefär "hur något fungerar med sin omgivning" eller "förenlighet". Det ska man förstås maximera, inte minimera.
Jag tror alla förstår vad som menas.
 
P
D Daniel 109 skrev:
Det är störningar från växelriktarens switchning som är problematiska. Det handlar om högre frekvensen än nätfrekvensen. I elnätet är ledningarna dessutom ganska nära varandra.
Den växelspänningen läcker alltså till solpanelerna? Är det slarv eller svårigheter som gör att den inte filtreras bort i tillräcklig grad ibland?
 
P
F fsn skrev:
Jag tror alla förstår vad som menas.
Jag är ny på det här så jag behöver slå upp förkortningar ibland. Då blir det förvirrande om fel terminologi används.
 
  • Gilla
ansgar46 och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
EDIT: Fyfan vilken risig svenska. Notering till mig själv…. om man nödvändigtvis skall skriva på telefonen när man kör bil så försök åtminstone att hålla laglig hastighet annars blir det så här.
OT: Skulle föredra man drog en plastpåse över huvudet än messa bilkörandes
 
F fsn skrev:
Intressant. Det hade varit spännande att se, speciellt med tanke på att är det som du beskriver det så sitter det felaktig CE-märkning av produkten då signerad försäkran saknas. Du är fö synad på det där om att du inte vill bli anklagad för förtal. Det blir du inte för ett företag kan inte förtalas så du kan vara helt lugn med att det är riskfritt att lägga ut det. Jag misstänker snarare att du kanske inte hade så mycket att komma med på det området så det blev väldigt praktiskt att gömma sig bakom förtalsrisken. Så vänligen häng ut dom, annars finns det inte.


EDIT: Fyfan vilken risig svenska. Notering till mig själv…. om man nödvändigtvis skall skriva på telefonen när man kör bil så försök åtminstone att hålla laglig hastighet annars blir det så här.
Eller så jobbar jag med det professionellt och det kan ha negativa konsekvenser för mitt jobb när jag lägger upp felaktiga "försäkran". Någon gång tänkt på det? Nä, du vet ju redan att, nej förlåt, misstänker att jag inte har någonting att komma med. Om du tittar på vad jag hittills har kommit med (länkar till rätt information från Elsäkerhetsverket, listan av standarder som min växelriktare uppfyller, referenser till alla handböcker som användes och korrekt benämning på lagstiftningen som gäller) motsvarande det som du har kommit med hittills (vad var det? gissningar?) är det rätt lätt att inse att jag kanske vet vad jag pratar om och att det kanske också baseras på någonting mer än Google ;-) Men visst, jag kommer inte övertyga dig. Och det är helt okej, eftersom alla har rätt att ha en åsikt (även om den baseras på gissningar och halvvetande) :-)
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Man testar ju normalt sett inte om produkter på marknaden för att det kommer en ny revision av standarden. Så att det inte är senaste revisionen behöver inte vara något fel.
 
P pmd skrev:
Den växelspänningen läcker alltså till solpanelerna? Är det slarv eller svårigheter som gör att den inte filtreras bort i tillräcklig grad ibland?
Hej pmd

När man ansluter ett antal solcellsmoduler så riskerar man att få både nätfrekventa konsekvenser (50 Hz) och konsekvenser med de switchfrekvenser som uppstår i de olika kraftelektroniska delarna i anläggningen

Här en artikel “Leakage Current Reduction in Single-Phase Grid-Connected Inverters” som främst beskriver det förstnämnda, att solcellsmodulerna skapar ena delen av en kondensator (där marken är den andra delen av en kondensator) som får läckström till följd. Detta framför allt om man försöker att undvika en isolerande transformator i anläggningen (transformatorlös installation) Idag är transformatorlös installation det vanligaste. https://www.mdpi.com/2076-3417/10/7/2384

De switchfrekvenser som genereras i supratonsområdet (2–150 kHz) och ovanför detta frekvensområde kan t.ex. störa (luftburen) kommunikation.

Utrustning som skall säljas måste provas och CE- märkas enligt maskindirektivet. Men dessa tester görs på de olika komponenterna som ingår i solcellsanläggningen.

Det genomförs ingen EMI/EMC - test av den färdiga anläggningen, utan där ansvarar den som sätter ihop anläggningen (och anläggningsägaren) för att anläggningen inte stör omgivningen.

Det skall finnas instruktioner för hur en solcellsanläggning skall monteras ihop och den som monterar skall ha utbildning (skall veta), hur man gör och vilka bestämmelser som gäller när man monterar ihop ett antal CE-märkta delar till en större enhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.