TRJBerg
F fsn skrev:
Alla solcellsväxelriktare på marknaden har switchad kraftelektronik. Jag trodde du visste det?
Suck.
 
  • Gilla
anaitis
  • Laddar…
F fsn skrev:
Alla solcellsväxelriktare på marknaden har switchad kraftelektronik. Jag trodde du visste det?
D Daniel 109 skrev:
Nej, solceller genererar inga störningar.
Du kommenterar huruvida solceller generar störningar med att babbla om växelriktare.
Solceller genererar likström/spänning och stör lika mycket som ett batteri.
 
  • Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
Tjaaa.. Jag skulle inte vara säker såvida jag inte jobbade på specialistnivå med radar. Jag har i projekt av helt annan typ jobbat med metoder där vi medvetet vill ha en modulerad reflektion när en halvledare bestrålas med radiovågor. Har ingen aning om nivåerna som skulle kunna tänkas bli här är ett problem, men det blir ev. mycket när så stora ytor bestrålas.
 
  • Gilla
Blåbäret_numero_uno
  • Laddar…
TRJBerg
Vad gäller försvarsmakten så tror jag det snarare handlar om signalspaning än radar.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Nä, det är D109 du tänker på nu. Jag förstår att du är sur när du insåg att du hade fel efter att du envist hävdat att du minsann inte hade tillstymmelse till optimering på anläggning och du visste vad du pratade om också för du är utbildad elektronikingenjör.

Ta det inte så, se det som att du lärt dig nåt istället. Tänk vilken dag ändå, du kommer hem och har fått nya insikter, nästan så man blir lite avundsjuk.
H hempularen skrev:
Tjaaa.. Jag skulle inte vara säker såvida jag inte jobbade på specialistnivå med radar. Jag har i projekt av helt annan typ jobbat med metoder där vi medvetet vill ha en modulerad reflektion när en halvledare bestrålas med radiovågor. Har ingen aning om nivåerna som skulle kunna tänkas bli här är ett problem, men det blir ev. mycket när så stora ytor bestrålas.
RFID kanske?
 
Det är ett exempel (som jag har jobbat med) men det jag tänker på är en annan applikation. Men de fall jag tänker på, där har man rätt hög radioeffekt nära en halvledare (eller oxider på en antennmast, som ger samma effekt), och drar nytta, eller har problem med effekten. I basstationer för mobiltelefoni vet jag att man numera räknar fram hur dessa modulerade reflektioner ser ut, och "räknar bort" dem från signalen, vilket kräver enorm beräkningskapacitet. Men där kommer reflektionerna från saker som ligger ngn. meter från sändarantennen. Det är en helt annan fråga, än om det kan påverka radarsignaler som kanske kommer från 20 km avstånd. Men det känns inte orimligt.
 
F
D Dilato skrev:
Du kommenterar huruvida solceller generar störningar med att babbla om växelriktare.
Solceller genererar likström/spänning och stör lika mycket som ett batteri.
Man gör nog sig en stor otjänst om man pratar om nåt annat än systemet.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
F
TRJBerg TRJBerg skrev:
Suck.
TRJBerg TRJBerg skrev:
Suck.
Man blir ju nyfiken på varför du suckar? Alla vet att det är SolarEdge som är problemet när det kommer till individuella optimerare. Det finns flera andra tillverkare med individuell optimering på panelnivå som inte har några dokumenterade EMC-problem öht. Så man kan lika gärna kalla det för vad det är i sådana fall, att det är ett SolarEdge-problem. Oavsett vilket så är det en jävla massa switchat i varenda växelriktare.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Vad gäller försvarsmakten så tror jag det snarare handlar om signalspaning än radar.
Det gissar jag med, men jag misstänker att FM inte är så sugna på att i detalj förklara vad problemet med solceller är.

Säger FM nej, så är det nej, eller borde iaf vara det.. Just i detta fallet verkar ju dock inte FM ha någonting med saken att göra, förutom en förvirrad granne som nämner dom på eget bevåg.
 
  • Gilla
Blåbäret_numero_uno och 1 till
  • Laddar…
E
H hempularen skrev:
Det är ett exempel (som jag har jobbat med) men det jag tänker på är en annan applikation. Men de fall jag tänker på, där har man rätt hög radioeffekt nära en halvledare (eller oxider på en antennmast, som ger samma effekt), och drar nytta, eller har problem med effekten. I basstationer för mobiltelefoni vet jag att man numera räknar fram hur dessa modulerade reflektioner ser ut, och "räknar bort" dem från signalen, vilket kräver enorm beräkningskapacitet. Men där kommer reflektionerna från saker som ligger ngn. meter från sändarantennen. Det är en helt annan fråga, än om det kan påverka radarsignaler som kanske kommer från 20 km avstånd. Men det känns inte orimligt.
Bra teorier.
Men jag är rätt säker på att försvars makten gått ut med att det är växel riktarna som är problemet.

Om dom hade fått bestämma vilka växel riktare kund skulle ha så hade inget problem funnits. Problemet finns i EFs lista över god kända riktare.
 
GlennB GlennB skrev:
Det gissar jag med, men jag misstänker att FM inte är så sugna på att i detalj förklara vad problemet med solceller är.

Säger FM nej, så är det nej, eller borde iaf vara det.. Just i detta fallet verkar ju dock inte FM ha någonting med saken att göra, förutom en förvirrad granne som nämner dom på eget bevåg.
FM måste fortfarande förklara tillräckligt för att en rättsinstans ska kunngöra dom emot TS Sbsolcellsinstallation vilken diarieförs och därmed bli av med den irriterande grannen. Eventuellt få underlag för skadestånd mot Kommunen?!? Eller åtminstone få ersättning för den eventuellt utdömda installationen...
 
Här kan ni läsa en bra sammanfattning om optimerare. Ja, det finns optimerare i "alla" anläggningar, men de kallas strängoptimerare (MPPT) och moduloptimerare (MLPE).

"Eftersom strängoptimerare är så pass vanligt förekommande benämns de i dagligt tal dock oftast inte som “optimerare”."

https://hemsol.se/solceller/optimerare/
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Bra teorier.
Men jag är rätt säker på att försvars makten gått ut med att det är växel riktarna som är problemet.

Om dom hade fått bestämma vilka växel riktare kund skulle ha så hade inget problem funnits. Problemet finns i EFs lista över god kända riktare.
Mig veterligen har de bara sagt att de inte godkänner solcellsanläggningar inom området. De har inte sagt vad som är okej trotts att solceller i sig inte stör.
 
E
M Maba skrev:
Här kan ni läsa en bra sammanfattning om optimerare. Ja, det finns optimerare i "alla" anläggningar, men de kallas strängoptimerare (MPPT) och moduloptimerare (MLPE).

"Eftersom strängoptimerare är så pass vanligt förekommande benämns de i dagligt tal dock oftast inte som “optimerare”."

[länk]
Ja, vi gör det som en regel här på forum. Optimerare sitter med sol celler.

I anat fall på peka att det är Optimerare i växel riktar som av ses.
 
S Sona2012 skrev:
FM måste fortfarande förklara tillräckligt för att en rättsinstans ska kunngöra dom emot TS Sbsolcellsinstallation vilken diarieförs och därmed bli av med den irriterande grannen. Eventuellt få underlag för skadestånd mot Kommunen?!? Eller åtminstone få ersättning för den eventuellt utdömda installationen...
Behöver dom det ?

Jag gissar att det går att vifta med nåt "av synnerlig vikt för rikets säkerhet" osv när det är just försvarsmakten.

Och så BORDE det också vara enligt min humlas opinion.
 
  • Gilla
Blåbäret_numero_uno
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.