P Pin skrev:
Samma som i flygplan och på sjukhus då…

Vem tror att det inte förekommer störning i krig?
Kan inget om detta men om det är växelriktarna i anläggningen som vanligtvis avger elektromagnetiska störningar, borde det inte räcka med att montera dem i en jordad plåtlåda som fungerar som faraday-bur?

För att ha någon nytta av växelriktaren måste den ju vara ansluten mot solpanelerna. Det är de som blir som en stor antenn som skickar ut störningar i RF området. Den är även ansluten mot elnätet.

F
E El-Löken66 skrev:
Kanske

Tror Daniel har rätt här, i dagligt tal är optimerare ett till val för att optimera eftekten i fall en panel tillfälligt vis skulle gå ner.

Av ser du något annat är det inte skadligt att för tydliga detta.
Ett till val? Vilka andra val finns?

I dagligt tal kallar många spänning för ström…. Det blir inte mer rätt bara för det.

Set är förtydligat i flera inlägg, det är bara Daniel109 som vägrar acceptera det.

Redigerat:
F
E ErikPe skrev:
Kan inget om detta men om det är växelriktarna i anläggningen som vanligtvis avger elektromagnetiska störningar, borde det inte räcka med att montera dem i en jordad plåtlåda som fungerar som faraday-bur?
Jo, så ser i princip en växelriktare ut och det finns exempel på misslyckade där med. Men det finns en stor antenn på taket med.

Antal paneler, typ av växelriktare. Det finns många val att göra i samband med att man skaffar solceller.

F fsn skrev:
Ett till val? Vilka andra val finns?
Shit, nu försöker fsn vara rolig. Det fick man ju inte. Men vänta, det är ju Mr Besserwisser.

F
E El-Löken66 skrev:
Kanske

Tror Daniel har rätt här, i dagligt tal är optimerare ett till val för att optimera eftekten i fall en panel tillfälligt vis skulle gå ner.

Av ser du något annat är det inte skadligt att för tydliga detta.
lilytwig lilytwig skrev:
Shit, nu försöker fsn vara rolig. Det fick man ju inte. Men vänta, det är ju Mr Besserwisser.
Nä, det är D109 du tänker på nu. Jag förstår att du är sur när du insåg att du hade fel efter att du envist hävdat att du minsann inte hade tillstymmelse till optimering på anläggning och du visste vad du pratade om också för du är utbildad elektronikingenjör.

Ta det inte så, se det som att du lärt dig nåt istället. Tänk vilken dag ändå, du kommer hem och har fått nya insikter, nästan så man blir lite avundsjuk.

ÖB är påväg till solen för få ett slut på solstormar.

Det går anpassa elektronik så den t.o.m. inte stör ut svenska radaranläggningar.
Men det kanske blir för invecklat, lättare bara säga nej.

Redigerat:
Det är väl ingen som uppgivit exakt vad problemet är för militären med solceller.

Det kan lika gärna vara själva panelerna som är problem. Det är en stor yta med halvledare, gissningsvis uppstår en massa intressanta effekter om radarvågor träffar solcellerna. Eller egentligen vilka radiovågor som helst.

Nej, solceller genererar inga störningar.
Det är switchad kraftelektronik som är problemen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Är du säker?

H hempularen skrev:
Det är väl ingen som uppgivit exakt vad problemet är för militären med solceller
TS har inte återkommit med bekräftelse att hans solceller verkligen är ett problem för militären.
Det är grannen som försöker framställa detta, vilka skäl han har jfr övriga installationer i området är oklart?!?!??!!

Under tiden är det teoretiska spekulationer från tyska stridsplan och jag som Bittervetare har hållit mig från spekulationer.

H hempularen skrev:
Är du säker?
Ja, det är jag.

F
H hempularen skrev:
Är du säker?
Behöver du verkligen fråga det?

• Haha
antett
  • Laddar…
F
D Daniel 109 skrev:
Nej, solceller genererar inga störningar.
Det är switchad kraftelektronik som är problemen.
Alla solcellsväxelriktare på marknaden har switchad kraftelektronik. Jag trodde du visste det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.