Hej, jag har ett sommarhus som ska rivas och göras om till nytt något större hus med ev ytterligare en våning. Den är på cirka 100 kvm och målet är väl att få till 184 kvm, ungefär samma yta på bottenvåningen och ytterligare en våning på 73 kvadrat. Jag hade tänkt ett nyckelfärdigt hus men då krävs att det läggs en platta på nuvarande krypgrund. Jag har hittat gamla dokument på anläggningen av stugan där det står att grunden är på utbredda plattor och har ett djup på 80 cm. Huset står på berggrund. Min fråga är om man kan gjuta en ny platta direkt på nuvarande grund eller om det kommer krävas sprängning? Behöver någon typ av estimering på schaktpriserna på tomten. Vad kan man förvänta sig för schaktpriser på en tomt med redan anlagd grund?
Hur ser det ut i krypgrunden? De är inga problem att riva den och fylla upp med makadam för att sedan isolera och gjuta en platta. Om du behöver spränga eller inte beror på hur högt upp plattan på ditt nya hus ska ligga.
Det sticker upp sten från berggrunden på sina ställen, kan man fylla igen det eller måste det vara helt stenfri grund? Ponera att det kommer ligga närmare marken än tidigare. Vad exakt betyder utbredda plattor?N NoOne2k skrev:
Jag hade fyllt upp med makadam/knackat bort de toppar som sticker upp för högt så att man får en plan yta. För att sedan bygga en vanlig platta på mark med cellplast i botten och kantelement.
Om man behöver knacka/spränga bort berget beror på vilken nivå man vill att plattan ska hamna på.
I en mening skriver du att huset står på berget och i nästa att det står på plattor. Har du tittat in i krypgrunden? Hur ser det ut där? Av din beskrivning med plattor skulle jag gissa att stugan står på någon form av plintar, med en bild så är det lättare att bilda sig en uppfattning.
Om man behöver knacka/spränga bort berget beror på vilken nivå man vill att plattan ska hamna på.
I en mening skriver du att huset står på berget och i nästa att det står på plattor. Har du tittat in i krypgrunden? Hur ser det ut där? Av din beskrivning med plattor skulle jag gissa att stugan står på någon form av plintar, med en bild så är det lättare att bilda sig en uppfattning.
För en så pass stor investering skulle jag rekommendera att det görs en ordentlig geologisk undersökning i stället för att förlita sig på råd från forumet. Man bör nog anlita en sakkunnig som kan undersöka på plats.
Återkommer när jag tittat närmare in i krypgrunden.N NoOne2k skrev:Jag hade fyllt upp med makadam/knackat bort de toppar som sticker upp för högt så att man får en plan yta. För att sedan bygga en vanlig platta på mark med cellplast i botten och kantelement.
Om man behöver knacka/spränga bort berget beror på vilken nivå man vill att plattan ska hamna på.
I en mening skriver du att huset står på berget och i nästa att det står på plattor. Har du tittat in i krypgrunden? Hur ser det ut där? Av din beskrivning med plattor skulle jag gissa att stugan står på någon form av plintar, med en bild så är det lättare att bilda sig en uppfattning.
Här kommer lite bilder, ser ut som det står på plintar. Är det alltså en plintgrund? Hur gör man med stenarna som sticker upp?N NoOne2k skrev:Jag hade fyllt upp med makadam/knackat bort de toppar som sticker upp för högt så att man får en plan yta. För att sedan bygga en vanlig platta på mark med cellplast i botten och kantelement.
Om man behöver knacka/spränga bort berget beror på vilken nivå man vill att plattan ska hamna på.
I en mening skriver du att huset står på berget och i nästa att det står på plattor. Har du tittat in i krypgrunden? Hur ser det ut där? Av din beskrivning med plattor skulle jag gissa att stugan står på någon form av plintar, med en bild så är det lättare att bilda sig en uppfattning.
Jag hade rivit plintarna grävt ur till rätt djup. Stenarna som sticker upp gräver man bort i samma veva, är de den del av berget går det troligen att knacka väck.
I korta drag:
1 gräv ut till rätt djup.
2 fyll upp med makadam och dra rör för bland annat avlopp.
3 cellplast.
4 betong.
I korta drag:
1 gräv ut till rätt djup.
2 fyll upp med makadam och dra rör för bland annat avlopp.
3 cellplast.
4 betong.
Klicka här för att svara

