Har anlitat en entreprenör som bor i samma område där jag bor för ett anläggningsjobb. Grund för attefallshus på 30 kvm. Attefallshuset transporterades hit med kranbil med mera. Då det nyligen grävts där huset står bedömde entreprenören att bara lägga på grus eller makadam, osäker på vad. Nå väl, det kom två unga killar, som vad jag förstod aldrig grävt en grund med stenplattor. När entreprenören kom hade de grävt en ram runt där huset skulle stå, varvid de fick komma tillbaka dagen efter 4 timmar och fyllde igen hålet med grus, och packade med maskin. Nu till frågan, vad skulle detta arbete kosta rent generellt eller hur lång tid skulle det ta för en entreprenör att fixa detta, alltså inget grävande, bara grus som hämtades i närheten + plattor + maskin+ hjullastare.

J
Priset avgörs ju av vad ni har avtalat innan arbetets början?

Jag har lite svårt att hänga med men om du just haft en entreprenör där och gjort just detta jobb så har du ju svar på hur lång tid det tog och vad det kostade.

Men låt oss gissa att du inte var helt nöjd med arbetet, utan du tyckte att det tog längre tid, kostade mer, eller blev tvivelaktigt utfört. Då kanske du vill få andras bedömningar för att kunna avgöra om så var fallet. Då hjälper det din sak att tydligare beskriva vad som är ditt grundproblem så vi inte famlar i mörker.

Du skriver att killarna som kom aldrig grävt en grund med stenplattor, men samtidigt så behövdes ju ingen grävning? När du skriver "entreprenören" men separerar den från "killarna", vad menas då? Är inte de två killarna entreprenören? Eller hur hänger det ihop? Är de personalen som gjort jobbet och entreprenören är den på firman som du haft dialogen med?

• Gilla
Miss Snickare
  • Laddar…
Hemingway Hemingway skrev:
Jag har lite svårt att hänga med men om du just haft en entreprenör där och gjort just detta jobb så har du ju svar på hur lång tid det tog och vad det kostade.

Men låt oss gissa att du inte var helt nöjd med arbetet, utan du tyckte att det tog längre tid, kostade mer, eller blev tvivelaktigt utfört. Då kanske du vill få andras bedömningar för att kunna avgöra om så var fallet. Då hjälper det din sak att tydligare beskriva vad som är ditt grundproblem så vi inte famlar i mörker.

Du skriver att killarna som kom aldrig grävt en grund med stenplattor, men samtidigt så behövdes ju ingen grävning? När du skriver "entreprenören" men separerar den från "killarna", vad menas då? Är inte de två killarna entreprenören? Eller hur hänger det ihop? Är de personalen som gjort jobbet och entreprenören är den på firman som du haft dialogen med?
Jadu min kära Hemmingway, vad ska kan svara. Jag ber om ursäkt att jag inte är så bevandrad inom byggbranschen och att jag inte uttrycker mig korrekt. Har du svaret på min fråga?! Hur lång tid kan det ta att frakta grus 500 m cirka 10 ton och sedan packa gruset, mäta in och lägga 14 trädgårdsplattor på. Pronto! Varken mer eller mindre, ingen grävning, inga konstigheter. Plant nära väg. Kära hälsningar MissSnickare

Hej

Att flytta 10 ton grus 500 meter tar väl 2 minuter med en lastbil. Men lastbilen ska köras dit, gruset ska lastas på och sen ska lastbilen köras bort efteråt. Så minst 1 timme lär debiteringen vara, troligen mer.

Att lägga ut gruset så att det är plant, packa och lägga dit plattorna lär en skicklig grävmaskinist göra på mindre än 1 timme. Men precis som med lastbilen så ska ju grävmaskinen/hjullastaren köras till dig och köras bort efteråt. Vilket du också får betala för.
Görs arbetet manuellt så skulle det ta mig minst en heldag, alltså 8 timmar.

Jag skulle säga att totalsumman kan vara 10000-20000 för allting.

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Hej

Att flytta 10 ton grus 500 meter tar väl 2 minuter med en lastbil. Men lastbilen ska köras dit, gruset ska lastas på och sen ska lastbilen köras bort efteråt. Så minst 1 timme lär debiteringen vara, troligen mer.

Att lägga ut gruset så att det är plant, packa och lägga dit plattorna lär en skicklig grävmaskinist göra på mindre än 1 timme. Men precis som med lastbilen så ska ju grävmaskinen/hjullastaren köras till dig och köras bort efteråt. Vilket du också får betala för.
Görs arbetet manuellt så skulle det ta mig minst en heldag, alltså 8 timmar.

Jag skulle säga att totalsumman kan vara 10000-20000 för allting.

Hej, o tack för svar. Gruset togs från området, antagligen redan betald av föreningen. Hjullastaren finns också ståendes på området, då företagaren är ofta lejd av föreningen(Samfälligheten alltså) och arbetet sköts många ggr av yngre killar från skolan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.