Var idag ute och spanade efter kantisar och svängde då in för att titta till en mindre skogsplätt som jag har. Ett långsmalt skifte med ledningsgata rätt igenom.
Det föregicks ngt vägarbete för stunden. Uppgrusning av infartsvägen, skogsväg, då min närmaste "granne " tydligen har slutavverkat och ska köra ut allt timmer.
Parkerar bilen och traskar inåt. När jag kommer fram till min gräns så inser jag att de nu anlagt en rätt stor vändplats helt inne på min mark under ledningsgatan.
Kanske är det så att jag kan ha viss nytta men är ändå intresserad av vad som gäller rent juridiskt? Vad säger experterna i detta forum?
Det föregicks ngt vägarbete för stunden. Uppgrusning av infartsvägen, skogsväg, då min närmaste "granne " tydligen har slutavverkat och ska köra ut allt timmer.
Parkerar bilen och traskar inåt. När jag kommer fram till min gräns så inser jag att de nu anlagt en rätt stor vändplats helt inne på min mark under ledningsgatan.
Kanske är det så att jag kan ha viss nytta men är ändå intresserad av vad som gäller rent juridiskt? Vad säger experterna i detta forum?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Är det alltså en skogsbilväg som de har någon form av servitut för? I så fall kan nog en vändplan ingå i servitutsrätten. Beror på hur det är formulerat.
Det är ju vettigt att anlägga en vändplan i en ledningsgata som ändå inte kan användas för virkesproduktion. Men jag skulle också tycka att det var konstigt om någon gjort så på min mark utan att ha kontaktat mig.
Inget servitut utan skogsvägen har funnits sedan tidigare och gått förbi min mark på ena sidan. Har bidragit med pengar till grusning ngn gång eftersom jag kör in ngn enstaka gång men oftast betalar de som kör sönder.H hempularen skrev:
Vändplatsen har inte funnits tidigare under mina 25 år.
En ledningsgata är ju inte så andvändningsbar men julgranar funkar ju bra. De röjer inte så ofta så de hinner växa till sig.
Får ta och kontrollera i helgen då det saknas gränshänvisning. Har ett dike som referenspunkt på Lantmäteriets karta.
F
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Ska vägen duga att köra timmer på måste det ju gå att vända om vägen inte är genomgående. Slutar vägen vid kraftledningen och alltid gjort så lär det ju funnits någon form av vändplats även förr.
Att göra en sak av det här synes mycket småskuret, även om jag förstår om du vill veta vem som gjort något och på vilken grund. Men som sagt, det är några tiotal kvm impedimentmark.
Att göra en sak av det här synes mycket småskuret, även om jag förstår om du vill veta vem som gjort något och på vilken grund. Men som sagt, det är några tiotal kvm impedimentmark.
Jag är nog mest tacksam för arbetrt som de bekostat men är ändå undrande. Får mäta på söndag om jag hinner. Är inte ute efter ersättning men kanske en "gentjänst"Nötegårdsgubben skrev:
Ska vägen duga att köra timmer på måste det ju gå att vända om vägen inte är genomgående. Slutar vägen vid kraftledningen och alltid gjort så lär det ju funnits någon form av vändplats även förr.
Att göra en sak av det här synes mycket småskuret, även om jag förstår om du vill veta vem som gjort något och på vilken grund. Men som sagt, det är några tiotal kvm impedimentmark.
Några tiotal? Jag tänker att diametern är 26m om vändplan ska godkännas för timmerbil.Nötegårdsgubben skrev:
Ska vägen duga att köra timmer på måste det ju gå att vända om vägen inte är genomgående. Slutar vägen vid kraftledningen och alltid gjort så lär det ju funnits någon form av vändplats även förr.
Att göra en sak av det här synes mycket småskuret, även om jag förstår om du vill veta vem som gjort något och på vilken grund. Men som sagt, det är några tiotal kvm impedimentmark.
Det där är inget äkta impediment heller, tekniskt kanske men det får man anpassa produktionen efter.
Klicka här för att svara
