F Falckman skrev:
Enligt 71§ väglagen kan du dömas till fängelse i högst 6 månader eller böter om du uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot 39§ och anlägger utfart mot allmän väg utan tillstånd
Ehh... Det råkar inte finnas nån skrivelse som säger att sådana överträdelser preskriberas efter tio år eller så? :oops:
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
F Falckman skrev:
Du behöver ett tillstånd. Den nuvarande anslutningen behöver ändras, men för att ändra den behöver du ett tillstånd enligt 39§ Väglagen. Vilket jag antar är det tillstånd du ansökt om och väntar på handläggningstiden på cirka 6 veckor?
Japp,har skickat in det. Och det kommer styckas av och skrivas servitut för väg Om jag sammanfattar: ok att göra vägen nu förutom anslutningen till väg utan att riskera nåt? Tusen tack för alla svar
 
Claes Sörmland
Dalbotant Dalbotant skrev:
Ehh... Det råkar inte finnas nån skrivelse som säger att sådana överträdelser preskriberas efter tio år eller så? :oops:
Böter och fängelse preskriberas väl efter två år enligt brottbalkens regler. (Ser inga särskilda regler i väglagen.)
 
  • Gilla
Dalbotant
  • Laddar…
Så länge som siktkraven är uppfyllda och det bara är vilplanet som behöver fixas skulle jag våga börja bygga. Annars kanske vägen måste byggas på annan plats än du tänkt.

Nu framgår det inte om vägen bara går på föräldrarnas mark, men annars måste du förstås ha lov av markägaren för att anlägga vägen också. För även om den är tillåtlig ur myndighetsperspektiv så innebär förstås inte det att du får ta andras mark i anspråk hur som helst.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så länge som siktkraven är uppfyllda och det bara är vilplanet som behöver fixas skulle jag våga börja bygga. Annars kanske vägen måste byggas på annan plats än du tänkt.

Nu framgår det inte om vägen bara går på föräldrarnas mark, men annars måste du förstås ha lov av markägaren för att anlägga vägen också. För även om den är tillåtlig ur myndighetsperspektiv så innebär förstås inte det att du får ta andras mark i anspråk hur som helst.
Det är bara på mina föräldrars mark! Och enda lösningen är att dra vägen enl förhandsbeskedet så det borde inte vara några problem..
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.