Har nu läst igenom en massa inlägg här och även en mängd olika "steg för steg"-artiklar på internet. Blir inte riktigt klok men jag har beslutat mig för att göra som jag beskriver här nedan och vill egentligen höra med er om jag tänkt rätt eller om jag bör tänka om på något. Väldigt tacksam till er som har lite koll och orkar läsa igenom mitt långa inlägg.
Bor i Göteborg och huset är placerat på gammal åkermark, har provgrävt ner 50cm och det är väldigt kompakt lera/blålera under översta jordlagret. Ska göra parkering för 3 bilar och gångar till huset och till ett förråd. Totalt ca 100m2.
1. Schakta. 40cm djupt där bilar ska vara och 25cm djupt på övriga ställen. 15cm extra brett utanför där kantsten ska vara. Rätt lutning.
2. Fiberduk N2 överallt och upp på kanter.
3. Dräneringslang lindad med fiberduk längst med gången till förrådet (det är extremt blött i trädgården). Kopplas till dagvattenbrunn.
4. El från hus till förråd.
5. Fyll på med 0-32mm bergkross som bärlager och packa hårt med "padda" och vatten. 25cm tjockt lager på den djupa delen och 10cm tjockt på den grunda delen. Rätt lutning
6. Sätt kantsten med 2mm avstånd för fogning (210X140X100 betongkantsten) i jordfuktig betong. Stenen ska hamna i samma höjd som gräsmattan och som resten av markstenen vilket innebär att det blir 2cm "betonggolv" under kantstenen och lite lagom på sidorna. Stelna.
7. Hårdfog ner i springorna. Stelna
8. Fyll på och packa grus på utsidan kanstenen och på med jord och sen gräs.
9. Fyll på med mer bergkross 0-32mm och packa hårt med padda och vatten. 7cm tjockt överallt. Rätt lutning
10. Vänta ett år. Använd gruset som parkering och gång. Detta steg gör jag för att jag inte har lust att lägga mer jobb på detta denna sommaren. Tänker att det också bara är en fördel för att det verkligen får sätta sig ordentligt. Fyller på och packar med bergkrossen allt eftersom där det behövs.
11. Stenmjöl. 3cm hårt packad med padda och vatten. Rätt lutning
12. Marksten i halvförband med 2mm avstånd för fogning. (210X140X50 betong)
13. Hårdfog ner i springorna. Stelna
14. Party.
Bor i Göteborg och huset är placerat på gammal åkermark, har provgrävt ner 50cm och det är väldigt kompakt lera/blålera under översta jordlagret. Ska göra parkering för 3 bilar och gångar till huset och till ett förråd. Totalt ca 100m2.
1. Schakta. 40cm djupt där bilar ska vara och 25cm djupt på övriga ställen. 15cm extra brett utanför där kantsten ska vara. Rätt lutning.
2. Fiberduk N2 överallt och upp på kanter.
3. Dräneringslang lindad med fiberduk längst med gången till förrådet (det är extremt blött i trädgården). Kopplas till dagvattenbrunn.
4. El från hus till förråd.
5. Fyll på med 0-32mm bergkross som bärlager och packa hårt med "padda" och vatten. 25cm tjockt lager på den djupa delen och 10cm tjockt på den grunda delen. Rätt lutning
6. Sätt kantsten med 2mm avstånd för fogning (210X140X100 betongkantsten) i jordfuktig betong. Stenen ska hamna i samma höjd som gräsmattan och som resten av markstenen vilket innebär att det blir 2cm "betonggolv" under kantstenen och lite lagom på sidorna. Stelna.
7. Hårdfog ner i springorna. Stelna
8. Fyll på och packa grus på utsidan kanstenen och på med jord och sen gräs.
9. Fyll på med mer bergkross 0-32mm och packa hårt med padda och vatten. 7cm tjockt överallt. Rätt lutning
10. Vänta ett år. Använd gruset som parkering och gång. Detta steg gör jag för att jag inte har lust att lägga mer jobb på detta denna sommaren. Tänker att det också bara är en fördel för att det verkligen får sätta sig ordentligt. Fyller på och packar med bergkrossen allt eftersom där det behövs.
11. Stenmjöl. 3cm hårt packad med padda och vatten. Rätt lutning
12. Marksten i halvförband med 2mm avstånd för fogning. (210X140X50 betong)
13. Hårdfog ner i springorna. Stelna
14. Party.
Då var kantstenen beställd men får nu höra från anhöriga med lite koll att det inte låter som en kantsten för djupet inte verkar vara tillräckligt.
Stenen jag köpt marknadsförs som "betongkantsten" så för mig som lekman låter det som kantsten. Någon här som har något att säga om saken?
https://stenbolaget.se/products/kan...iprzv6JZlzedZAE0eXNGacMETwt0BNaQaAoNlEALw_wcB
Stenen jag köpt marknadsförs som "betongkantsten" så för mig som lekman låter det som kantsten. Någon här som har något att säga om saken?
https://stenbolaget.se/products/kan...iprzv6JZlzedZAE0eXNGacMETwt0BNaQaAoNlEALw_wcB
Då var det schaktat. Blev 5 lastbilsflak att köra iväg. Sparar en del för att kunna fylla upp på utsidan kantstenen.
Djupet blev lite djupare än tänkt. 50cm där bilar ska vara och 30cm på gången.
”vallgravarna” blev lite grundare än tänkt. Ca 25cm.
Hela tomten lutar ner mot gatan så hade det lätt. Kunde i princip gräva lika djupt överallt. Mätte med planlaser för att se.
Duken är på och idag kom första lasset grus. 0-32 men väldigt lite utav 0. Var inte så bra blandat. Hoppas inte det ställer till det? Förhoppningsvis blir det bättre i nästkommande lass så hittar det ner.
Använder väl detta lite som en blogg nu så kanske det kan hjälpa någon i framtiden.
Djupet blev lite djupare än tänkt. 50cm där bilar ska vara och 30cm på gången.
”vallgravarna” blev lite grundare än tänkt. Ca 25cm.
Hela tomten lutar ner mot gatan så hade det lätt. Kunde i princip gräva lika djupt överallt. Mätte med planlaser för att se.
Duken är på och idag kom första lasset grus. 0-32 men väldigt lite utav 0. Var inte så bra blandat. Hoppas inte det ställer till det? Förhoppningsvis blir det bättre i nästkommande lass så hittar det ner.
Använder väl detta lite som en blogg nu så kanske det kan hjälpa någon i framtiden.
Då har det gått lite drygt ett år sen sist. Ett till barn har det blivit, renovering av barnrum och en altan.
Men i förrgår kom jag äntligen igång med kantstenen.
Sätter den i jordfuktig betong och gör en liten mur runt om. Bara ca 1 cm under och upp ca 3cm på sidorna. Använder mig av min gamla vän Pythagoras och måttband för att få det rakt.
Lutningen blir mellan 1-2 cm per meter i gången. Kanske kommer bli något mer på själva parkering sen när jag kommer dit.
Ser fram emot en fin kant längst gräsmatta, altan och hus.
Med vänlig hälsning, Jesper
Men i förrgår kom jag äntligen igång med kantstenen.
Sätter den i jordfuktig betong och gör en liten mur runt om. Bara ca 1 cm under och upp ca 3cm på sidorna. Använder mig av min gamla vän Pythagoras och måttband för att få det rakt.
Lutningen blir mellan 1-2 cm per meter i gången. Kanske kommer bli något mer på själva parkering sen när jag kommer dit.
Ser fram emot en fin kant längst gräsmatta, altan och hus.
Med vänlig hälsning, Jesper
Hallå bloggen, då har det gått ytterligare ett år och ytterligare ett barn har kommit. Sakta men säkert går det framåt men dessa kantstenar alltså… Känns som jag inte gjort annat. Jobbat med detta på kvällar och helger när jag haft tid och många hörn är det.
Men, kantstenen är helt klar, och dessutom blev det kantsten runt odlingsytan, altanen och förrådet, och liten dekorsten på det.
Dessutom en mur mot grannen och en liten plats med marksten där framtida förråd ska stå.
Och carporten är på plats med gjutna plintar.
Hade en väldig flyt för det var lite markarbete på gatan så gubbarna med asfaltsbilen kunde såga lite i gatan och lägga asfalt rätt mot kantstenen så där slapp jag en del arbete.
Ändå hänt rätt mycket nu när jag ser tillbaka. Men klart blir det inte i år heller
Men, kantstenen är helt klar, och dessutom blev det kantsten runt odlingsytan, altanen och förrådet, och liten dekorsten på det.
Dessutom en mur mot grannen och en liten plats med marksten där framtida förråd ska stå.
Och carporten är på plats med gjutna plintar.
Hade en väldig flyt för det var lite markarbete på gatan så gubbarna med asfaltsbilen kunde såga lite i gatan och lägga asfalt rätt mot kantstenen så där slapp jag en del arbete.
Ändå hänt rätt mycket nu när jag ser tillbaka. Men klart blir det inte i år heller
Klicka här för att svara















