72 945 läst ·
142 svar
73k läst
142 svar
Anlägga ny privat väg mm - granne fullständigt rabiat
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
MH här på forat har en kul stående skrivning så jag googlade och hittade
http://rkrattsbaser.gov.se/sfst?bet=1736:0123 1
En lag från 1736. Det fria byggande av bostad är upphävt.
<<Tarvar bonde flera hus; bygge sig till lägenhet det bästa han gitter>>
Det betyder att vi som har jordbruksfastighet får bygga ekonomibyggnader lite hursomhelst.
Protte
http://rkrattsbaser.gov.se/sfst?bet=1736:0123 1
Det betyder att vi som har jordbruksfastighet får bygga ekonomibyggnader lite hursomhelst.
Protte
Det står inte att man får bygga vad som helst, det står att man får bygga ekonomibyggnader. Parkeringar faller under detta i praktiken.
Men detta har inte ens med denna tråd att göra. Jag lyfte bara detta för att visa på att jordbruksfastigheter har andra regler.
Det finns en befintlig väg på jordbruksfastighetens mark, TS vill och har löfte om att nyttja denna för parkering. Frågan är om man får parkera på denna. Jag hittar ingenting i reglerna som varken förbjuder eller explicit tillåter detta. Men det är OK att parkera fordon på jordbruksfastigheten enligt de regler som finns. Varför skulle det inte vara tillåtet för TS då? Om man skall gå på hårklyverier så skulle eventuellt TS behöva arrendera marken, men jag hittar ingenting som säger att detta är nödvändigt.
Sedan kan man gräva i "reglerna" som släpvagnsreklam går runt, men hur man än vänder och vrider på det är det väldigt svårt att förbjuda parkering på jordbruksfastighetens mark. Jag hittar inga lagar som förbjuder det utan då måste man nog hitta rättsfall, men det gör jag inte heller.
Jag vet att grannen gjort klart med parkeringen av sina fordon då han till och med arrenderar mark för ändamålet (ändrar dock inte marknivån med mer än 0,5m när han byggde parkering), men jag kan försöka ta reda på om de har koll på juridiken.
Men om detta skulle vara ett problem så har i princip varenda åkeri där jag bor olagliga parkeringar och maskinhallar. Har mycket svårt att tro att det är på det viset. Det borde ha kommit till ytan i så fall. Särskilt då en av dem har jordbruksfastigheten som skrotupplag, något som tydligen kommunen har svårt att komma åt eftersom inget är miljöfarligt.
Men detta har inte ens med denna tråd att göra. Jag lyfte bara detta för att visa på att jordbruksfastigheter har andra regler.
Det finns en befintlig väg på jordbruksfastighetens mark, TS vill och har löfte om att nyttja denna för parkering. Frågan är om man får parkera på denna. Jag hittar ingenting i reglerna som varken förbjuder eller explicit tillåter detta. Men det är OK att parkera fordon på jordbruksfastigheten enligt de regler som finns. Varför skulle det inte vara tillåtet för TS då? Om man skall gå på hårklyverier så skulle eventuellt TS behöva arrendera marken, men jag hittar ingenting som säger att detta är nödvändigt.
Sedan kan man gräva i "reglerna" som släpvagnsreklam går runt, men hur man än vänder och vrider på det är det väldigt svårt att förbjuda parkering på jordbruksfastighetens mark. Jag hittar inga lagar som förbjuder det utan då måste man nog hitta rättsfall, men det gör jag inte heller.
Jag vet att grannen gjort klart med parkeringen av sina fordon då han till och med arrenderar mark för ändamålet (ändrar dock inte marknivån med mer än 0,5m när han byggde parkering), men jag kan försöka ta reda på om de har koll på juridiken.
Men om detta skulle vara ett problem så har i princip varenda åkeri där jag bor olagliga parkeringar och maskinhallar. Har mycket svårt att tro att det är på det viset. Det borde ha kommit till ytan i så fall. Särskilt då en av dem har jordbruksfastigheten som skrotupplag, något som tydligen kommunen har svårt att komma åt eftersom inget är miljöfarligt.
Protte,du menar alltså att du googlat fram en lag från 1736 som ger alla med jordbruksfastighet rätt att bygga ekonomibyggnader lite hursomhelst? Det är just det här som är så olyckligt, att folk googlar och gör egna tolkningar.prototypen skrev:
MH här på forat har en kul stående skrivning så jag googlade och hittade
[länk] 1
Protte
Då vänder vi på det, kan du visa vilken lag som förbjuder ägaren av en jordbruksfastighet att bygga ekonomibyggnader?
Än en gång så har detta inte med tråden att göra då den handlar om parkering av lastbil på jordbruksfastighet.
Men det är intressant då frågan om ekonomibyggnader varit uppe flera gånger tidigare på byggahus. Med samma slutsats varje gång, dvs att man får bygga utan bygglov. Exempel finns där man varit i kontakt med kommunen också med samma resultat.
Än en gång så har detta inte med tråden att göra då den handlar om parkering av lastbil på jordbruksfastighet.
Men det är intressant då frågan om ekonomibyggnader varit uppe flera gånger tidigare på byggahus. Med samma slutsats varje gång, dvs att man får bygga utan bygglov. Exempel finns där man varit i kontakt med kommunen också med samma resultat.
Jordbruksfastigheter har inte andra "regler". Misstänker att du menar att de har en annan lagstiftning att förhålla sig till men det har dem inte. Det finns däremot vissa undantag från plan- och bygglagen för jordbruk, skogsbruk och annan liknande näring. Det har absolut ingenting med själva jordbruksfastigheten att göra.pacman42 skrev:
Det står inte att man får bygga vad som helst, det står att man får bygga ekonomibyggnader. Parkeringar faller under detta i praktiken.
Ja, plan- och bygglagen.pacman42 skrev:
Då vänder vi på det, kan du visa vilken lag som förbjuder ägaren av en jordbruksfastighet att bygga ekonomibyggnader?
Återigen så kan inte en fastighetsägare till en jordbruksfastighet uppföra ekonomibyggnader enbart för att denne äger en jordbruksfastighet. Det har inte med vad fastigheten är taxerad som att göra utan vilken näring som bedrivs på fastigheten.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 917 inlägg
Varför skulle markägaren bygga en ekonomibyggnad som inte har med verksamheten att göra? Vad jag sett så tolkas verksamhet dessutom rätt brett.
Men än en gång, detta har inte med tråden att göra.
Det som är relevant för tråden är om man får parkera på jordbruksfastighetens mark.
Men än en gång, detta har inte med tråden att göra.
Det som är relevant för tråden är om man får parkera på jordbruksfastighetens mark.
Medlem
· Blekinge
· 11 704 inlägg
Det stämmer inte riktigt. Det finns en del rättsfall där man prövade om t ex ett stall på jodrbruksfastighet fick byggas utan bygglov. som ekonomibyggnad. Svaret blev nej eftersom stallet skulle användas för ridverksamhet vilket inte är jordbruksverksamhet.pacman42 skrev:
Lovfrihet har inget med jordbruksfastighet att göra utan med jordbruksverksamhet.
Nej. Läs förarbetena, (jfr prop. 1947:131 sid. 166). Ekonomibyggnader ska vara omedelbart avsedda för de aktuella näringarna. Pacman hänvisade till och med till kunskapsbanken som har en länk till proppen. Att man äger en jordbruksfastighet betyder inte att man får bebygga den med ekonomibyggnader per automatik.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 917 inlägg
Jag har sett det fallet. Jag har också sett motsatsen. Jag har en granne som inte behövde bygglov (de frågade) för att bygga nytt stall för sin ridverksamhet. Kommer dock inte ihåg argumentationen runt detta.T Thomas_Blekinge skrev:Det stämmer inte riktigt. Det finns en del rättsfall där man prövade om t ex ett stall på jodrbruksfastighet fick byggas utan bygglov. som ekonomibyggnad. Svaret blev nej eftersom stallet skulle användas för ridverksamhet vilket inte är jordbruksverksamhet.
Lovfrihet har inget med jordbruksfastighet att göra utan med jordbruksverksamhet.
En annan granne byggde maskinhall till grävmaskiner. Även denna var befriad från bygglov.
Lotteri, eller dubbla standarder?
Om du bedriver hästverksamhet är det väldigt väldigt svårt att få igenom ett stall som en ekonomibyggnad. En anledning till att det inte krävdes bygglov i det här fallet är möjligtvis att det finns betesmark och att hästarna går på lösdrift. Då är det nog möjligt att bygglovsavdelningen ansett att det krävs ett stall för att hästarna ska kunna hålla landskapet öppet. Detta är ren spekulation.pacman42 skrev:
Vänta nu, säg att personen även äger ett eller flera skogsskiften och att man därför äger en skotareT Thomas_Blekinge skrev:
som man iofs även använder för att hämta timmer i andras skogar förutom sin egen.
Situationen blir mer intressant nu iom att det gäller en liten åkerirörelse.
Menas det att människor som händelsevis driver egen verksamt ute på landet men som innebär viss maskintrafik, inte ska få använda sin bostad som verksamhetens utgångspunkt ???
I att visa hänsyn till sina grannar måste det väl ändå ingå att ha acceptans för det sätt de har att få sitt levebröd ???S SaxOmx skrev:
Och jo jag har släktingar som har djur.... det vore inte så bra om nyinflyttad person i byn började klaga till kommunen därför att koskit luktar som det luktar.