72 944 läst ·
142 svar
73k läst
142 svar
Anlägga ny privat väg mm - granne fullständigt rabiat
Nu har jag absolut ingenting med detta att göra, jag bara konstaterar att TS försöker följa reglerna om än i deras utkant. Jag bor i en liknande miljö där jag har en villa omgiven av liknande näringar.S Stuff skrev:Men den lösningen som ni skissat på är väl på inget sätt bättre för grannen? Har jag uppfattat det rätt så försöker ni hitta ett kryphål och slippa söka bygglov för parkering genom att parkera den på vägsnutten. För den "rabiata" grannen kommer det väl fortfarande handla om att det dagligen kör lastbilar och ut på gatan?
Det finns så vitt jag förstått ingenting som säger att man inte får ha långtradare med timmer osv på en jordbruksfastighet. Dvs, det som han försöker få till med det nya förslaget.
Jag hade definitivt inte gillat detta själv, men då jag bor "på landet" själv så ser jag ju hur saker fungerar i verkligheten, på jordbruksfastigheter så kan man göra nästan vad man vill.
Om man vill bo där det inte kör traktorer och långtradare så får man bosätta sig i stan, åtminstone så som reglerna ser ut idag. Flera av mina grannar har olika sorters åkerinäringar på sina marker, eller på arrenderad mark från en bonde (som en av mina närmaste grannar har, han har sina fordon på bondens mark bredvid sin villatomt). Så ser reglerna ut och jag får acceptera det om jag skall bo där jag bor.
Medlem
· Blekinge
· 11 704 inlägg
Bara för att det är en jordbruksfastighet betyder inte att man får göra vad man vill. T ex lovfrihet för ekonomibyggnader gäller bara om det är en nödvändig åtgärd för jordbruksverksamhet, oavsett fastighetstyp. Finns ingen jordbruksverksamhet så finns inga undantag.pacman42 skrev:
Det är fråga om upplåtande av plats för annan näringsverksamhet än jordbruk .pacman42 skrev:
Jordbruksfastigheten har inget behov av denna p plats för sina redskap.
Uppställning av lastbilar och vägarbetsredskap kan vara miljöfarlig förutom att det är störande då det
skall arbetas hela dygnet på platsen. Ny verksamhet måste prövas . Håller helt med klagande granne.
Det är inte fråga om att söka bygglov för p-plats ( vilket inte behövs för bostadens behov och utan bostadshus
inget behov ) utan att söka lov för en ny näringsverksamhet .
Verkar ju finnas två sidor av myntet , risken med att du får lov att bygga en väg och sen tror allt är frid och fröjd är ju att din granne hittar något nytt sätt att "sätta dit dig" har han
Gett sig fan på det här nu och kan alla lagar i konstens regler kan det nog bli knepigt oavsett hur du gör
Gett sig fan på det här nu och kan alla lagar i konstens regler kan det nog bli knepigt oavsett hur du gör
Hur vet du att reglerna följs ? Visa gärna till vilket regelverk du åsyftar.pacman42 skrev:
Nu har jag absolut ingenting med detta att göra, jag bara konstaterar att TS försöker följa reglerna om än i deras utkant. Jag bor i en liknande miljö där jag har en villa omgiven av liknande näringar.
Det finns så vitt jag förstått ingenting som säger att man inte får ha långtradare med timmer osv på en jordbruksfastighet. Dvs, det som han försöker få till med det nya förslaget.
Jag hade definitivt inte gillat detta själv, men då jag bor "på landet" själv så ser jag ju hur saker fungerar i verkligheten, på jordbruksfastigheter så kan man göra nästan vad man vill.
Om man vill bo där det inte kör traktorer och långtradare så får man bosätta sig i stan, åtminstone så som reglerna ser ut idag. Flera av mina grannar har olika sorters åkerinäringar på sina marker, eller på arrenderad mark från en bonde (som en av mina närmaste grannar har, han har sina fordon på bondens mark bredvid sin villatomt). Så ser reglerna ut och jag får acceptera det om jag skall bo där jag bor.
Lite så jag tror också. Om nu grannen är "rabiat" så kommer han ju inte ge sig bara för att TS lyckas runda problemet med kommunens sanktionsavgift. Vill han verkligen motarbeta lastbilstrafiken så kommer han ju hitta nån annan lag/regel att luta sig motO Oeldling skrev:
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Ser inte ut att vara nått detaljplanerat område det där. Snarare verkar det handla om utbrutna tomter från en jordbruksfastighet. Överlag har jag lite förståelse för den kommunism som grannen håller på med. Vill man ha lugn och ro får man se till att köpa upp marken runt om sig eller flytta till nåt planerat område i förorten.
Tråkigt med denna sorts människor som gör allt för att försöka kväva den lilla företagsamhet som fortfarande finns kvar på landsbygden. Jag tycker grannen verkar ha lagt ribban redan då han blandat in kommun. Kör på med att få vägen byggd så nära grannens fastighet som möjligt, såna där tomtar ska man inte vika sig för.
Tråkigt med denna sorts människor som gör allt för att försöka kväva den lilla företagsamhet som fortfarande finns kvar på landsbygden. Jag tycker grannen verkar ha lagt ribban redan då han blandat in kommun. Kör på med att få vägen byggd så nära grannens fastighet som möjligt, såna där tomtar ska man inte vika sig för.
S Spikin skrev:Fr o m i år behövs inget bygglov för uppställning av egen båt och husvagn på egen fastighet. Tråden här avser
upplåtande av uppställning av lastbil och flak som del i annans näringsverksamhet som är något helt annat vilket förmodligen grannen
anser vara störande på kvällar och helger. Om det är en näringsfastighet och del i dess verksamheten är det ok. Att använda privat fastighet som näringsfastighet kräver bygglov så berörda grannar får
möjlighet att yttra sig och klaga. Nya uppställningsplatsen riskerar även att miljöprövas .
Du skall enligt plan och bygglagen ställa upp sakerna i omedelbar närhet av ditt bostadshus.
Finns redan prejudicerande dom på det 32m bort är för långt bort och max 2 större objekt..
TS bör läsa den innan han gör nått mera..
Medlem
· Blekinge
· 11 704 inlägg
Oavsett vad man tycker så har grannen guldläge för bullerklagomål till bygg & miljö. Så mycket trafik och hög musik kan nog ge en del påpekande från kommunen. Enligt miljöbalken, inte plan-och bygglagen som debatterats i tråden avseende bygglov.
Kommunen fick REJÄLT med kritik för handläggningen i länsstyrelsens beslut. Bla för att man inte utrett buller från all trafik.
Kommunen fick REJÄLT med kritik för handläggningen i länsstyrelsens beslut. Bla för att man inte utrett buller från all trafik.
Håller med din granne. Bor själv på landet och detta samlande av skrot ger landsbygden dåligt rykte. Skräpigt och skitigt.
Snyggt uppställda lastbilar går väl att leva med, men snart ligger där en hög slitna däck och skräpar. Man kör dit ett skrotigt flak, som man ska laga när man får tid. Dvs aldrig. Sen köper med en krockskadad gammal Volvo som man ska renovera när man får tid. Dvs aldrig. Sedan köper man en annan gammal Volvo som reservdelsbil till den första som men aldrig kommer att fixa. Nej, tack! Bort med dessa skräpsamlare.
Snyggt uppställda lastbilar går väl att leva med, men snart ligger där en hög slitna däck och skräpar. Man kör dit ett skrotigt flak, som man ska laga när man får tid. Dvs aldrig. Sen köper med en krockskadad gammal Volvo som man ska renovera när man får tid. Dvs aldrig. Sedan köper man en annan gammal Volvo som reservdelsbil till den första som men aldrig kommer att fixa. Nej, tack! Bort med dessa skräpsamlare.
Tanken är ju just bygglov mm inte ska finansieras via skattsedeln, utan att kommunerna har rätt att ta ut en avgift för att täcka kostnaden. Men de får inte gå med vinst på verksamheten.P xxxscrabblexxx skrev:Det jag är irriterad på är att så fort kommunens tjänstemän ska göra något så får man betala extra. Vi betalar väl deras lön redan via skatten? Tänk om polisen åker ut på ett rån och efteråt skickar en faktura på 15700 kr är det så det ska vara? Sen har vi alla skyhöga politikerlöner för att inte prata om deras pensioner men allt kommer ur samma skattepåse.
Medlem
· Blekinge
· 11 704 inlägg
Jag noterar att TS inte har hört av sig sedan i söndags. Han har kanske fått nog av vissa kritiska undertoner i denna tråd.
Ja det var en intressant läsning i beslutet, jag håller helt med dig @Frippegubben. Om författaren till detta inlägg nu dessutom vill anlägga en väg som stryker längs med grannens tomtgräns där det kommer att gå 28 meters lastbilar så börjar det handla mer om trakasserier från författarens sida. Mycket konstigt att det är så många här som tar hans parti och kallar grannen (som förmodligen inte ser denna tråd) för "kommunist", "ogin" och "rabiat".F Frippegubben skrev:Om man läser beslutet du bifogat, och antar att det grannen skriver är sant så förstår jag att han blir störd:
Fordonen var timmerbil med släp, en lastbil med liftdumperfunktion med släp och en större hjullastare. På sommaren 2017 blev måttet rågat när man började köra in med fullastad timmerbil med släp, cirka 28 meter lång och cirka 60 tons vikt. Dessa transporter skedde 7 dagar i veckan och på vilka tider som helst på dygnet.
Jag tycker det börjar bli dags för admin att stänga tråden ärligt talat.