Hallå,
Som rubriken antyder har jag bestämt mig för att anlägga en stödmur av skifferblock från offerdalskiffer. Muren ska vara en så kallad kallmur som staplas utan bindemedel. Jag har sökt mycket efter trådar av folk som gjort samma sak tidigare men utan lycka. Därför tänkte jag dela med mig av mina erfarenheter här och förhoppningsvis få en del bra hjälp av forumet. För i ärlighetens namn har jag inte exakt koll på hur detta ska gå till. Men hur svårt kan det vara?
Även om jag inte har börjat har jag kommit en bit på väg. I somras var vi i, i samband med en tripp till Åre, och besökte Jörgen Berglund som driver offerdalsskiffer. Han visade både stenen, själva stenbrottet och hästgården dom driver på samma fastighet. Det var en mycket lyckad och trevlig tripp. Det var av en ren slump jag upptäckte att dom säljer direkt till privatpersoner, för ungefär hälften av vad det kostar på stenfirmorna på nätet.
Efter besöket har jag skissat och funderat och tillslut landat i en beställning av 8 lådor a ca 3kvm murblock Blocken är av varierande mått med djupet 20-40 cm. Mängden är lite av en chansning då inte riktigt spikat hur muren ska se ut. I grova drag kommer den att bli ca 1 meter hög, svängd eller vinklad och ca 15 meter lång.
Nedan hittas bild på nuläget samt ett grovt utkast på mur. Hoppas det hittar hit kompetenta mänskor som kan bidra med både estetiska och tekniska råd under resans gång.
Som rubriken antyder har jag bestämt mig för att anlägga en stödmur av skifferblock från offerdalskiffer. Muren ska vara en så kallad kallmur som staplas utan bindemedel. Jag har sökt mycket efter trådar av folk som gjort samma sak tidigare men utan lycka. Därför tänkte jag dela med mig av mina erfarenheter här och förhoppningsvis få en del bra hjälp av forumet. För i ärlighetens namn har jag inte exakt koll på hur detta ska gå till. Men hur svårt kan det vara?
Även om jag inte har börjat har jag kommit en bit på väg. I somras var vi i, i samband med en tripp till Åre, och besökte Jörgen Berglund som driver offerdalsskiffer. Han visade både stenen, själva stenbrottet och hästgården dom driver på samma fastighet. Det var en mycket lyckad och trevlig tripp. Det var av en ren slump jag upptäckte att dom säljer direkt till privatpersoner, för ungefär hälften av vad det kostar på stenfirmorna på nätet.
Efter besöket har jag skissat och funderat och tillslut landat i en beställning av 8 lådor a ca 3kvm murblock Blocken är av varierande mått med djupet 20-40 cm. Mängden är lite av en chansning då inte riktigt spikat hur muren ska se ut. I grova drag kommer den att bli ca 1 meter hög, svängd eller vinklad och ca 15 meter lång.
Nedan hittas bild på nuläget samt ett grovt utkast på mur. Hoppas det hittar hit kompetenta mänskor som kan bidra med både estetiska och tekniska råd under resans gång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Under resan till Åre passade vi på att titta på lite murar. Skiffer är tycks vara ett populärt material, antagligen på grund av närheten till skifferbrottet. Smakproven nedan är från Stordalens hotell.
Svårt att ladda upp bilder nu. Får prova senare. En uppenbar första fråga, är det någon som gjort något liknande?
Hallå,Myrstacken skrev:
Jag har också klurat rätt länge. För mig var alla typer av betongsten ointressant eftersom jag inte tycker att det passar in på tomten. Skiffer seglade upp som ett alternativ tack vara det relativt hanterbara priset och att jag tror (hoppas) att det ska vara enklare än att stapla något av stenen som finns i omgivningen.
Det svänger som alla vet snabbt i hockey och det samma gäller trädgårdsplanering. Under hösten antogs en ny prioriteringslista i familjen och det planerade uteköket fick högsta prio.
Det innebär inte att skiffermurandet fick lägre prio eftersom även köket innefattar en mur. Det ska byggas i en sluttning och omges av stödmurar på 3 sidor. Murarna ska byggas av skifferblock och följa markens lutning ner mot stranden och ingången av köket.
Jag han precis få markarbetet gjort och en platta gjuten innan vintern. Nu inväntar vi våren och siktar på att köra vidare så fort som möjligt.
Det innebär inte att skiffermurandet fick lägre prio eftersom även köket innefattar en mur. Det ska byggas i en sluttning och omges av stödmurar på 3 sidor. Murarna ska byggas av skifferblock och följa markens lutning ner mot stranden och ingången av köket.
Jag han precis få markarbetet gjort och en platta gjuten innan vintern. Nu inväntar vi våren och siktar på att köra vidare så fort som möjligt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Wow! Kommer bli riktigt snyggt! Hur många meter mur räcker de där pallarna till egentligen? Vad får man ge för skiffersten till mur på ett ungefär?
En pall sägs räcka till ca 3 kvm mur. Kostar 1250 kr kvadraten plus moms och frakt.
Just nu brottas jag med att lista ut hur mycket muren behöver luta in mot massorna bakom för att bli stabil. Jag har inte lyckats få något riktigt svart på det. Skiffermurarna jag såg på studiebesöket i Åre såg många gånger ut att luta väldigt lite, framförallt de som inte var flera meter höga. Anslutningen mot köket innebär vissa utmaningar, vilka blir större om muren lutar mycket. Där av vill jag inte luta den onödigt mycket.
tack för svar! Jag läste nånstans att det inte behövde mycket lutning om den inte var så hög. Men sen beror det väl lite på vad som finns bakom. I ditt fall är det ju inte så mycket slänt bakom som skulle kunna resultera i högt vattentryck. Borde underlättaN nybyggarn3 skrev:Just nu brottas jag med att lista ut hur mycket muren behöver luta in mot massorna bakom för att bli stabil. Jag har inte lyckats få något riktigt svart på det. Skiffermurarna jag såg på studiebesöket i Åre såg många gånger ut att luta väldigt lite, framförallt de som inte var flera meter höga. Anslutningen mot köket innebär vissa utmaningar, vilka blir större om muren lutar mycket. Där av vill jag inte luta den onödigt mycket.
Hallå,åpoåpoåpoåpo skrev:
Det har jag också hört, fråga är bara hur mycket som är lagom? Angående slänten så ligger plattan ca 2.5 meter under golvnivå i huset. Muren blir ca 1 meter som högst. Så det kommer att luta mot murens högsta sida ganska ordentligt. Får väl försöka få till ett litet motfall sista biten för att leda ytvatten runt köket.
Planen är att fylla ordentligt med singel närmast muren. Muren är ju heller inte tät så eventuellt vatten som inte tar vägen ner genom dräneringen borde kunna rinna rakt genom muren. Jag har gjutit plattan med fall mot stranden så förhoppningsvis ska vattnet inte bli stående i köket.