En liten uppdatering. Gräset tätas ihop allt mer, där krypvenen är den viktigaste orsaken. Maskarna har varit lite mer aktiva år, vilket på delar av green ställer till det. Dressade rejält för två veckor sedan, med vår lokala sand 0,2 till 2 mm. Detta är lite för mycket andel stor fraktion, då de stora sandkornen inte faller mellan grässtråna, utan ligger på ytan. Klipper på 3,2 mm. Här kommer en bild från dagens klippning.
Nyklippt grön med skuggor från träd och omgivning, omgiven av annan vegetation och byggnader i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
Festlund och 6 till
  • Laddar…
OJ över en månad sedan sist. Green borde vara som bäst nu, men icke. Har varit bortrest drygt en vecka och låtit robotklipparen sköta ansningen på 6 mm. Tyvärr har batteriet i klipparen tappat orken, så den hann inte med att klippa de 200 m2. Den klarade tidigare att köra ca 3 timmar, nu bara max 45 min. Detta innebar att gräset var 1-2 cm högt på en del platser. Har kört med greenklippare på 4,4 mm men det tog lite hårt. Vi får se hur resten av säsongen blir.

Tyvärr är sagan slut. Har inte ork att kämpa med maskarna. Jag har sålt greenklipparen till golfklubb. Nu får robotklipparen klippa på 6 mm tills den ger upp och kanske satsa på ett engelsk krocket set.

• Ledsen
  • Älska
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Tråkigt men fullt förståeligt:(

• Gilla
trähandtag
  • Laddar…
Så jäkla trist läsning men förstår att det känns hopplöst att kämpa mot maskarna! Dom ställer till en himla oreda när det klipps kort.

Men 6mm är inte fy skam det heller! Tyckte att när jag klippte 6mm på rödsvingel så såg det riktigt bra ut, och var himla trevligt att gå på, inte en green riktigt men väldigt trevligt.

• Gilla
  • Älska
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Ja det var tråkigt att höra ☹️
Hoppas du fortsätter uppdatera tråden för 6mm är inte fy skam

Har jordvärme här i Dalarna och gräsmattan är som bäck och bölja varje vår, blir lite bättre på sommaren men tror det är helt omöjligt att få nåt ens i närheten av din gräsmatta

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.