20 885 läst ·
13 svar
21k läst
13 svar
Anlägga garageuppfart med 8-11 makadam
Hej!
I huset jag flyttade in i för ett par månader sedan är det idag bara gräsmatta / jord fram till garaget.
Är ju lite sugen på grus istället och pratade med skanska som rekomenderade 8-11 makadam.
Nu undrar jag dock lite, räcker det för mig att hyvla av 5-10 cm, på med markduk och sen i med skiten?
Läst massa om bärlager osv, men tror det har varit grusat där innan men växt igen. O marken är stabil, dhl backade in med lastbil och lämnade kök innan tjälen kom. Samt att bilen står ju liksom där idag utan problem
problem.
Vill ju som alla andra komma undam billigt o smidigt men vill inte påbörja något som skiter sig när det är klart.....
Mvh!
I huset jag flyttade in i för ett par månader sedan är det idag bara gräsmatta / jord fram till garaget.
Är ju lite sugen på grus istället och pratade med skanska som rekomenderade 8-11 makadam.
Nu undrar jag dock lite, räcker det för mig att hyvla av 5-10 cm, på med markduk och sen i med skiten?
Läst massa om bärlager osv, men tror det har varit grusat där innan men växt igen. O marken är stabil, dhl backade in med lastbil och lämnade kök innan tjälen kom. Samt att bilen står ju liksom där idag utan problem
problem.
Vill ju som alla andra komma undam billigt o smidigt men vill inte påbörja något som skiter sig när det är klart.....
Mvh!
8-11 enbart kommer bli knasigt, det kommer glida omkring och skapa oreda!
Jag skulle hyvla 15 och sen återfylla med 0-16 som vattnas och packas och sen avsluta med 4-8 eller 8-11 makadam.
Du får då en stabilbotten och markduken kommer bli skyddad av bärlagret
Jag skulle hyvla 15 och sen återfylla med 0-16 som vattnas och packas och sen avsluta med 4-8 eller 8-11 makadam.
Du får då en stabilbotten och markduken kommer bli skyddad av bärlagret
Jasså? Säljaren på Skanska sa att det va standard med 8-11 eller 8-16.
Padda och massa sån skit orkar jag inte hålla på, vet inte hur länge jag blir boende här så vill inte lägga ner för mycket tid och pengar egentligen.
Varför behöver mam extra bärlager när marken redan är sjukt stabil? Dum fråga kanske men är ny på ämnet.
Mvh
Padda och massa sån skit orkar jag inte hålla på, vet inte hur länge jag blir boende här så vill inte lägga ner för mycket tid och pengar egentligen.
Varför behöver mam extra bärlager när marken redan är sjukt stabil? Dum fråga kanske men är ny på ämnet.
Mvh
Standard som ytlager! Makadam låser fast sig så det inte blir att man "plumsar" i grus.
Man kör på ett slitlager för att ha ett underlag för toppgruset som enbart ska vara där för snyggheten. Duken kommer gå sönder och så trycker du ner gruset. Utan ett Paddat bärlager ska dit innan toppskiktet.
Finns inga genvägar till en bra infart!
Min grävde jag ur mellan 25-45cm och la duk och fyllde med 0-30 och lät det stå en vinter och sen nästa sommar körde jag på 0-16 och paddade och nu har det stått en vinter så nu ska det grusas i sommar.
Man kör på ett slitlager för att ha ett underlag för toppgruset som enbart ska vara där för snyggheten. Duken kommer gå sönder och så trycker du ner gruset. Utan ett Paddat bärlager ska dit innan toppskiktet.
Finns inga genvägar till en bra infart!
Min grävde jag ur mellan 25-45cm och la duk och fyllde med 0-30 och lät det stå en vinter och sen nästa sommar körde jag på 0-16 och paddade och nu har det stått en vinter så nu ska det grusas i sommar.
Men jag kanske e trög, men fattar fortfarande inte varför jag måste stödja upp marken när det redan funkar fint att köra med lastbil där och det endast ska psrkeras personbil (inga mer tunga transporter). Förklara gärna.
Tack!
Tack!
Anledningen till att det bär bra idag är troligen till stor del gräsrötterna, dessa grävs bort.
Men med grus som avslut så är det ju inte så känsligt om det sätter sig varefter, bara att fylla på mer och släta ut isåfall.
Gräv ur 20-3 och fyll med det grus som du ska ha så duger det nog utmärkt.
Men med grus som avslut så är det ju inte så känsligt om det sätter sig varefter, bara att fylla på mer och släta ut isåfall.
Gräv ur 20-3 och fyll med det grus som du ska ha så duger det nog utmärkt.
Sånna svar gillar vi, jag kör. Det får bära eller brista.
Skanskas bergtäkt ligger typ 5 kilometer bort så dom kommer ju hit med lastbil billigt som fan, så drar på lite extra och när det sjunker ner får jag väl åka bort och hämta mer med kärra helt enkelt.....
Tack för alla inputs.
Skanskas bergtäkt ligger typ 5 kilometer bort så dom kommer ju hit med lastbil billigt som fan, så drar på lite extra och när det sjunker ner får jag väl åka bort och hämta mer med kärra helt enkelt.....
Tack för alla inputs.
Kommer att fungera utmärkt, du kommer förmodligen att behöva att fylla på lite grus om några år. Vi har denna lösning hemma och det har fungerat i 7-8år utan några problem.
Tänk på att använda en bra markduk, med klass N2 eller högre.
Tänk på att använda en bra markduk, med klass N2 eller högre.
normal infart kör man duk + 30 cm 0-32/0-16 + 5 cm 8-11 eller 11-16.
Misstänker att du redan har en del grus i din "gräsmatta" då den bär bra.
jag tycker dock du ska skala bort så mkt du orkar för att undvika att få en grusyta full med ogräs direkt.
5 cm kanske räcker, det märker du. Se till att det blir hårt.
Tänk på att inte lägga 8-11 tjockare än 5 cm, annars blir helt crazy att gå på
Misstänker att du redan har en del grus i din "gräsmatta" då den bär bra.
jag tycker dock du ska skala bort så mkt du orkar för att undvika att få en grusyta full med ogräs direkt.
5 cm kanske räcker, det märker du. Se till att det blir hårt.
Tänk på att inte lägga 8-11 tjockare än 5 cm, annars blir helt crazy att gå på
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden