Hej,
Har äntligen fått tummen ur och börjat sätta in "riktiga" dörrar till kattvinden. Tidigare ägares lösning var att de skruvat några reglar i en gipsskiva och ställt för hålen. Men nu har jag förberett för frånluft på övervåningen och innan jag öppnar spjället så vill jag ha en bättre lösning för de 3 inspektionsluckorna som läcker som såll och luftkvaliten i kattvinden är usel (lös isolering etc).
Nog med bakrgrund, nu till min fråga:
Luckorna/karmarna jag köpt är lite mindre än de befintliga hålen i väggen. Ska jag försöka skarva ångspärren hela vägen runt karmen eller spelar det ingen roll? Som det är nu (se bild) så är den bara avskurven där den sticker ut mellan OSB o ch regel, att få något överlapp på 20cm är helt uteslutet på de flesta ställen.
(den gröna åldersbeständiga tejpen på första bilden är bara temporärt så det inte ska forsa in kallluft tills jag har tid att fortsätta bygget)
Har äntligen fått tummen ur och börjat sätta in "riktiga" dörrar till kattvinden. Tidigare ägares lösning var att de skruvat några reglar i en gipsskiva och ställt för hålen. Men nu har jag förberett för frånluft på övervåningen och innan jag öppnar spjället så vill jag ha en bättre lösning för de 3 inspektionsluckorna som läcker som såll och luftkvaliten i kattvinden är usel (lös isolering etc).
Nog med bakrgrund, nu till min fråga:
Luckorna/karmarna jag köpt är lite mindre än de befintliga hålen i väggen. Ska jag försöka skarva ångspärren hela vägen runt karmen eller spelar det ingen roll? Som det är nu (se bild) så är den bara avskurven där den sticker ut mellan OSB o ch regel, att få något överlapp på 20cm är helt uteslutet på de flesta ställen.
(den gröna åldersbeständiga tejpen på första bilden är bara temporärt så det inte ska forsa in kallluft tills jag har tid att fortsätta bygget)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur gick det med projektet? Fick du några goda råd och hur löste du det till slut?I ivp skrev:Hej,
Har äntligen fått tummen ur och börjat sätta in "riktiga" dörrar till kattvinden. Tidigare ägares lösning var att de skruvat några reglar i en gipsskiva och ställt för hålen. Men nu har jag förberett för frånluft på övervåningen och innan jag öppnar spjället så vill jag ha en bättre lösning för de 3 inspektionsluckorna som läcker som såll och luftkvaliten i kattvinden är usel (lös isolering etc).
Nog med bakrgrund, nu till min fråga:
Luckorna/karmarna jag köpt är lite mindre än de befintliga hålen i väggen. Ska jag försöka skarva ångspärren hela vägen runt karmen eller spelar det ingen roll? Som det är nu (se bild) så är den bara avskurven där den sticker ut mellan OSB o ch regel, att få något överlapp på 20cm är helt uteslutet på de flesta ställen.
(den gröna åldersbeständiga tejpen på första bilden är bara temporärt så det inte ska forsa in kallluft tills jag har tid att fortsätta bygget)
[bild] [bild] [bild]
Klicka här för att svara