Hej,

Har äntligen fått tummen ur och börjat sätta in "riktiga" dörrar till kattvinden. Tidigare ägares lösning var att de skruvat några reglar i en gipsskiva och ställt för hålen. Men nu har jag förberett för frånluft på övervåningen och innan jag öppnar spjället så vill jag ha en bättre lösning för de 3 inspektionsluckorna som läcker som såll och luftkvaliten i kattvinden är usel (lös isolering etc).

Nog med bakrgrund, nu till min fråga:

Luckorna/karmarna jag köpt är lite mindre än de befintliga hålen i väggen. Ska jag försöka skarva ångspärren hela vägen runt karmen eller spelar det ingen roll? Som det är nu (se bild) så är den bara avskurven där den sticker ut mellan OSB o ch regel, att få något överlapp på 20cm är helt uteslutet på de flesta ställen.
(den gröna åldersbeständiga tejpen på första bilden är bara temporärt så det inte ska forsa in kallluft tills jag har tid att fortsätta bygget)

Osäkerad dörröppning mot kattvind med temporär grön tejp och synlig träregel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis installerad dörrfoder med synlig ångspärr och isolering i en oavslutad konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad dörrkarm till kattvinden med synlig ångspärr och temporär tejpning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I ivp skrev:
Hej,

Har äntligen fått tummen ur och börjat sätta in "riktiga" dörrar till kattvinden. Tidigare ägares lösning var att de skruvat några reglar i en gipsskiva och ställt för hålen. Men nu har jag förberett för frånluft på övervåningen och innan jag öppnar spjället så vill jag ha en bättre lösning för de 3 inspektionsluckorna som läcker som såll och luftkvaliten i kattvinden är usel (lös isolering etc).

Nog med bakrgrund, nu till min fråga:

Luckorna/karmarna jag köpt är lite mindre än de befintliga hålen i väggen. Ska jag försöka skarva ångspärren hela vägen runt karmen eller spelar det ingen roll? Som det är nu (se bild) så är den bara avskurven där den sticker ut mellan OSB o ch regel, att få något överlapp på 20cm är helt uteslutet på de flesta ställen.
(den gröna åldersbeständiga tejpen på första bilden är bara temporärt så det inte ska forsa in kallluft tills jag har tid att fortsätta bygget)

[bild] [bild] [bild]
Hur gick det med projektet? Fick du några goda råd och hur löste du det till slut?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.