Jag har bytt fönster på vårt hus byggt -77 men är osäker hur jag ska göra med ångspärren. Huset har en ångspärr, men den är rätt dålig tror jag (spikhål osv).
Tidigare satt fönstren ända in mot gipsen, men nu har jag flyttat ut dem.
Om jag ska sätta en ångspärr nu, ska jag ta en bit plast och vika över den äna över gipsen och sen in och tejpa den på fönsterkarmen? Om ja, kan denna användas? https://www.byggmax.se/åldersbeständig-byggfolie-p21022
Tidigare satt fönstren ända in mot gipsen, men nu har jag flyttat ut dem.
Om jag ska sätta en ångspärr nu, ska jag ta en bit plast och vika över den äna över gipsen och sen in och tejpa den på fönsterkarmen? Om ja, kan denna användas? https://www.byggmax.se/åldersbeständig-byggfolie-p21022
det enkla är hur du löser det mot fönstret där finns det flera olika lösningar som är bra.
tex tejpa mot karmen eller tryck in plasten mellan regeln och karmen och dra en mjukfog.
men du måste ju ansluta plasten mot befintlig plast bakom gipsen om den ska få någon effekt, hur har du tänkt göra det?
tex tejpa mot karmen eller tryck in plasten mellan regeln och karmen och dra en mjukfog.
men du måste ju ansluta plasten mot befintlig plast bakom gipsen om den ska få någon effekt, hur har du tänkt göra det?
Tack för svar.
Vad kan det finnas för möjliga lösningar för att ansluta till befintlig? Kan jag lägga en ångtät tejp över gips och den uppstickande ångspärren för att "stänga" det, och sen tejpa en ny ångspärr en bit utanpå gipsen som sen sträcker sig ända in till fönsterkarmen?
Andra förslag?
Vad kan det finnas för möjliga lösningar för att ansluta till befintlig? Kan jag lägga en ångtät tejp över gips och den uppstickande ångspärren för att "stänga" det, och sen tejpa en ny ångspärr en bit utanpå gipsen som sen sträcker sig ända in till fönsterkarmen?
Andra förslag?
Min tanke var såhär alltså:
- Först lägga en ångtät tejp som "stänger kanten".
- Sen lägga plast över och tejpa den i gipsen och i fönsterkarm.
- Tejpen på gips kommer döljas av foder.
Vad kan det annars finnas för lösning? Add försöka såga bort en remsa av gipsen så man kan tejpa ihop den gamla ångspärren med en ny och sen sätta tillbaka gipset? Känns som en svår lösning?
Som sagt, det var såhär det såg ut från början (förutom att fönstret satt ända ut mot ångspärren så vet inte hur jag hade kunnat gjort på annat sätt.
- Först lägga en ångtät tejp som "stänger kanten".
- Sen lägga plast över och tejpa den i gipsen och i fönsterkarm.
- Tejpen på gips kommer döljas av foder.
Vad kan det annars finnas för lösning? Add försöka såga bort en remsa av gipsen så man kan tejpa ihop den gamla ångspärren med en ny och sen sätta tillbaka gipset? Känns som en svår lösning?
Som sagt, det var såhär det såg ut från början (förutom att fönstret satt ända ut mot ångspärren så vet inte hur jag hade kunnat gjort på annat sätt.
Bumpar upp denna i ett sista försök 
Ångspärren ska anslutas mot fönsterkarmen. Mellan karm och vägg ska du ha drevning. Använd åldersbeständig tejp för att fästa ångspärren mot andra saker, så som karm, skarvar, revor, hål etc. Gör så gott du kan så blir det nog okej tillslut
Hej, har exakt samma utmaning med mitt 70-tals hus. Blev nyfiken hur du gjorde tillslut? Har bytt några fönster och altandörrar. Gissar det är bättre att tejpa så gott det går, även om det inte blir 100% ihop med ångspärren på alla ställen. Plasten för mig sticker i alla fall inte utanför gipsen hela vägen runt fönster och dörrarna, sp går inte riktigt att överlappa tejpen där.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 224 inlägg
Rent generellt skulle jag säga såhär: Om det är ett 50+ år gammalt hus: gör så gott du kan.
Ångspärren är knappast helt tät iaf (hur är det tex mot eldosor, ev gamla skruvhål mm) ?
Rimligen är det bättre att ha koll på ventialtionen så man inte har övertryck än att försöka täta helt tätt i en sådan gammla konstruktion ?
Isoleringen torde inte heller vara av modern standard (200-300 mm i vägg), och den lilla fukt som kan komma in om man tejpar så gott man kan bör inte vara avögrande, tror jag - utan att säkert veta förstås
Ångspärren är knappast helt tät iaf (hur är det tex mot eldosor, ev gamla skruvhål mm) ?
Rimligen är det bättre att ha koll på ventialtionen så man inte har övertryck än att försöka täta helt tätt i en sådan gammla konstruktion ?
Isoleringen torde inte heller vara av modern standard (200-300 mm i vägg), och den lilla fukt som kan komma in om man tejpar så gott man kan bör inte vara avögrande, tror jag - utan att säkert veta förstås
Klicka här för att svara