Hej
Jag funderar på att tilläggsisolera vinden. Just nu är det ca 20 cm kutterspån som isolering. Antingen ska jag ta bort spånet och tillföra helt ny isolering eller också spruta isolering på spånet. Om jag tar bort det helt ska jag då lägga ut ångspärr på vindsbjälklaget av platsgjuten betong(16 cm ) eller är den tät i sig själv. Det är ju lite agasamt att ändra på saker som fungerat i 60 år och kanske göra bort sig.
Tacksam för svar

/ LOB
 
Mikael_L
Ja det var ju en intressant fråga ... :)

Det är ju inte bara lufttäthet man är ute efter med diffspärren utan även diffusionstäthet.
Betongen är nog att betrakta som lufttät men ej diffusionstät.

Diffusion vill vi också undvika, att vattenångan i den fuktiga inomhusluften diffunderar genom betongen upp till isoleringen.

Däremot har jag fått för mig att diffusionshastigheten är väldigt långsam i betong (men här kan jag ha fel, kollas upp) mycket långsammare än trä t.ex.
Detta skulle i så fall innebära att det även utan diffspärr blir väldigt lite fukt som tar sig upp, dock lite mer än om difftät plast är monterad.


Förövrigt kan du få problem oavsett, det kan räcka med den temperatursänkning som blir resultatet av den bättre isoleringen, en temperatursänkning som medför att samma absoluta fukthalt resulterar i en högre relativ fuktighet (rH).

Ja jag gav ju tyvärr inga svar ... :blushing:
 
Tyresö
Jag skulle nog isolera vindsbjälklaget på samma sätt som en platsgjuten villaplatta är isolerad, dvs frigolit på den kalla sidan. Betong i sej är alltid fuktig - håller samma Rh som luften den befinner sej i.
Jag har aldrig funderat på den sortens problem, eftersom vindsbjälklag i betong.....varför bygger man ett sånt onödigt dyrt vindsbjälklag?

Jag har inget bra svar, men jag ska följa tråden och se vad lösningen blir - allt som har med betong att göra är ju alltid intressant...
 
Som Mikael skriver så är betongen inte diffusionstät, men man kan nog betrakta den som en ångbroms. Har du en bra inomhusventilation och en bra ventilation på kallvindan så bör inga problem uppstå utan diffspärr.
 
Hej
Tack för svaren.
Det var alltså som jag misstänkte att det kanske är mickligare än man tror. Frigolit känns rätt svårt att få tätt runt takstolsben. (eller man kanske skulle beställa en massa prylar på postorder och isolera med såna här frigolitmojänger som man får i paketen).
Och ja angående att ha ett vindsbjälklag i betong, hela huset är som ett enda stort overkill. Ytterväggar 30 cm Siporex, innerväggar 20 cm siporex, källarväggar i platsgjuten betong och tre bjälklag i betong. Dessutom även träbjälklag (på betongen) 30x170 på båda bostadsvåningarna.
Anledningen till att jag spanar på att ta bort allt spån är att det ligger gamla trasiga eternitkanaler i småbitar i spånet-inte så kul.
Kom gärna med fler funderingar. Det är alltid bra att kunna få lite olika input innan man kontaktar byggare.
/ LOB
 
Tyresö
Låter som att en kommunpolitiker i Göteborg - via ett stort byggföretag - en gång i tiden fått storhetsvansinne...
 
Haha
Ja så kan man ju tänka men det var faktiskt ett lokalt företag i Vadmals-branschen som en gång byggde det som personalbostad med två lägenheter. Byggt 1952 till en kostnad av 62 650 kr. Då låg Siporexen utanför denna kostnad. Så runt 70 kkr kostade det att bygga. Intressant att veta vad det skulle vara i dagens penningvärde.
Det är riktigt kul att kolla dokumentationen runt bygget. T.ex så kostade tvålkopparna infällda i kaklet vid badkaret 16.50.
Ja det blev ju en trådavvikelse som hette duga.
/LOB
 
L lob skrev:
Haha
Ja så kan man ju tänka men det var faktiskt ett lokalt företag i Vadmals-branschen som en gång byggde det som personalbostad med två lägenheter. Byggt 1952 till en kostnad av 62 650 kr. Då låg Siporexen utanför denna kostnad. Så runt 70 kkr kostade det att bygga. Intressant att veta vad det skulle vara i dagens penningvärde.
Det är riktigt kul att kolla dokumentationen runt bygget. T.ex så kostade tvålkopparna infällda i kaklet vid badkaret 16.50.
Ja det blev ju en trådavvikelse som hette duga.
/LOB
Hur blev det? Spärr eller inte? Står inför samma problem.
 
L lob skrev:
Hej
Jag funderar på att tilläggsisolera vinden. Just nu är det ca 20 cm kutterspån som isolering. Antingen ska jag ta bort spånet och tillföra helt ny isolering eller också spruta isolering på spånet. Om jag tar bort det helt ska jag då lägga ut ångspärr på vindsbjälklaget av platsgjuten betong(16 cm ) eller är den tät i sig själv. Det är ju lite agasamt att ändra på saker som fungerat i 60 år och kanske göra bort sig.
Tacksam för svar

/ LOB
Diffusion är ett mindre problem i vindsbjälklag än konvektion. Ett tätt betong bjälklag är ganska bra för konvektion. Diffusion genom 150 mm betong är en mindre risk. Ett hål i den ger en konvektion som är betydligt värre och med högre rf på kall vind och exponetiell mot arean på hålet.
 
Oj. Gammal tråd dök upp igen. Nej det blev ingen tilläggsisolering öht. Kvar på vinden ligger kutterspånet från Näldens åkdonsfabrik(härligt namn) och lever ett fint liv.
En ny värmepump 2017 drev ner elförbrukningen till drygt 15000 kWh i ett ganska skabbigt hus beläget i Jämtland så jag tänkte att tilläggsisolering aldrig kommer att löna sig.
Om jag tänker rätt(händer inte alltid) så är utväxlingen på åtgärder i hus med värmepump ganska dåligt så jag lägger pengarna på vin, kvinnor och sång istället(nåja en del sparar jag oxå).
/LOB
 
  • Gilla
Installation och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.