Hej

ska installera golvvärme i min övervåning. Det är ett nybyggt hus med ”inredningsbar vind”, huset har alltså blivit byggt som endast färdigt bottenplan och jag har nu isolerat vinden och ska ge mig på golvet.

Golvets konstruktion nerifrån och upp: takskivor, ångspärr, 195mm reglar (fullisoletat), 22mm spån. På det tänkte jag lägga en golvvärmeslinga, sedan värmefördelningsplåt, men sen blir jag osäker. I slutet ska det vara laminat eller parkett.

frågan är: vad ska finnas mellan värmefördelningsplåten och laminatet.

en sak jag mer eller mindre är säker på är att jag behöver masonit eller liknande om jag vill ha ett tunnare laminatgolv medans parkett över 13mm inte behöver det.

men: hur blir det med ångspärr? Alla bruksanvisningar från golvtillverkarna är tydliga med att det måste finnas en ångspärr mellan golvvärme och golv. Men det tar emot att ha två stycken ångspärrrar i samma konstruktion (den andra under takbjälkens då)

Tack!

Jag har montera 8 mm golv utan problem så masonit behövs inte.

Problemet är inte plasten över utan ångbromsen under, men kan vara svårt att åtgärda. Jag hade bara kört utan. Då hela mellanbjälklaget är uppvärmt lär det inte bli problem med varm luft som kommer ner i golvkonstruktionen.

Tack

har nu fått svar av en laminatgolvtillverkare och de tyckte inte heller att masonit eller liknande behövs under förutsättning att undergolvet är slätt. Det kan jag köpa

däremot står de på sig om ångspärren över golvvärmen. De tycker att det inte är ett problem med den andra ångspärren under golvbjälklaget eftersom det brukar vara öppet i sidan av mellangolvet.

Själv resonerar jag snarare som du, men vi får se vart det slutar. Kanske ska få in några fler åsikter från golvtillverkare

H huggan skrev:

Problemet är inte plasten över utan ångbromsen under, men kan vara svårt att åtgärda. Jag hade bara kört utan. Då hela mellanbjälklaget är uppvärmt lär det inte bli problem med varm luft som kommer ner i golvkonstruktionen.
H huggan skrev:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.