Har en 1,5plans 70-tals hus med oinredd kallvind och har några funderingar.
Trappen upp är ett isolerat "trapphus" med en U-trapp.

Ventrör som tidigare varit delvis inbyggd i trapphuset har dragits om av andra anledningar så håller på fixa till den väggen nu(som var uselt isolerad).
Det sitter ingen ångspärr i trapphuset och funderar om jag ska montera det när jag ändå är i farten?
För att minska fuktvandring upp mot vinden är tanken, men finns det risk med att sätta ångspärr?
Skapar jag en enda stor kondensfälla som riskerar frysa ihop?

Väggar ovanför varma delen/nervåningen består av väggskiva-70mm isolering-väggskiva, förutom väggen som jag nu åtgärdat, sida mot kattvind så att säga, där satte jag nu 70+45 och vindpapp ytterst, mest för att hålla isoleringen på plats.
95mm i taket. Dörren på nervåningen är en simpel innerdörr och på ovanvåning en kallförrådsdörr.
Som ni förstår så är detta utrymme ett stort kylskåp vintertid som kyler ner hallen, förrådsutrymme under trappen och förmodligen stjäl en hel del energi.

Utsidan av trapphuset och taket innifrån har jag möjlighet att tilläggsisolera 45mm, då materialet ändå finns liggandes.
Dörren uppe skulle nog ha varit bytt till en vanlig ytterdörr eller åtminstonde en varmförrådsdörr.
Byta dörren på nervåningen till massiv ser jag inte som en möjlighet dels då dom är galet dyra och även måste byta dörr till förrådsutrymmet. Finns egentligen inget behov att att hålla trapphuset varmt då inget förvaras där utan det är helt en energifråga.

Vad tror expertisen? Tilläggsisoleringen känns given, även dörrbyte uppe. Men ångspärren?
 
B Bessan skrev:
Har en 1,5plans 70-tals hus med oinredd kallvind och har några funderingar.
Trappen upp är ett isolerat "trapphus" med en U-trapp.

Ventrör som tidigare varit delvis inbyggd i trapphuset har dragits om av andra anledningar så håller på fixa till den väggen nu(som var uselt isolerad).
Det sitter ingen ångspärr i trapphuset och funderar om jag ska montera det när jag ändå är i farten?
För att minska fuktvandring upp mot vinden är tanken, men finns det risk med att sätta ångspärr?
Skapar jag en enda stor kondensfälla som riskerar frysa ihop?

Väggar ovanför varma delen/nervåningen består av väggskiva-70mm isolering-väggskiva, förutom väggen som jag nu åtgärdat, sida mot kattvind så att säga, där satte jag nu 70+45 och vindpapp ytterst, mest för att hålla isoleringen på plats.
95mm i taket. Dörren på nervåningen är en simpel innerdörr och på ovanvåning en kallförrådsdörr.
Som ni förstår så är detta utrymme ett stort kylskåp vintertid som kyler ner hallen, förrådsutrymme under trappen och förmodligen stjäl en hel del energi.

Utsidan av trapphuset och taket innifrån har jag möjlighet att tilläggsisolera 45mm, då materialet ändå finns liggandes.
Dörren uppe skulle nog ha varit bytt till en vanlig ytterdörr eller åtminstonde en varmförrådsdörr.
Byta dörren på nervåningen till massiv ser jag inte som en möjlighet dels då dom är galet dyra och även måste byta dörr till förrådsutrymmet. Finns egentligen inget behov att att hålla trapphuset varmt då inget förvaras där utan det är helt en energifråga.

Vad tror expertisen? Tilläggsisoleringen känns given, även dörrbyte uppe. Men ångspärren?
Sätt en ångbroms: Den tillåter viss fuktvandring ut om det skulle komma in fukt, om det tex är ett äldre hus där man inte kan garantera att allt blir helt tätt. Tänk att den fungerar som typ Gore-tex.

Kostar lite mer än "plast" men ungefär samma som en ångspärrsduk.
 
Tomture61
B Bessan skrev:
Har en 1,5plans 70-tals hus med oinredd kallvind och har några funderingar.
Trappen upp är ett isolerat "trapphus" med en U-trapp.

Ventrör som tidigare varit delvis inbyggd i trapphuset har dragits om av andra anledningar så håller på fixa till den väggen nu(som var uselt isolerad).
Det sitter ingen ångspärr i trapphuset och funderar om jag ska montera det när jag ändå är i farten?
För att minska fuktvandring upp mot vinden är tanken, men finns det risk med att sätta ångspärr?
Skapar jag en enda stor kondensfälla som riskerar frysa ihop?

Väggar ovanför varma delen/nervåningen består av väggskiva-70mm isolering-väggskiva, förutom väggen som jag nu åtgärdat, sida mot kattvind så att säga, där satte jag nu 70+45 och vindpapp ytterst, mest för att hålla isoleringen på plats.
95mm i taket. Dörren på nervåningen är en simpel innerdörr och på ovanvåning en kallförrådsdörr.
Som ni förstår så är detta utrymme ett stort kylskåp vintertid som kyler ner hallen, förrådsutrymme under trappen och förmodligen stjäl en hel del energi.

Utsidan av trapphuset och taket innifrån har jag möjlighet att tilläggsisolera 45mm, då materialet ändå finns liggandes.
Dörren uppe skulle nog ha varit bytt till en vanlig ytterdörr eller åtminstonde en varmförrådsdörr.
Byta dörren på nervåningen till massiv ser jag inte som en möjlighet dels då dom är galet dyra och även måste byta dörr till förrådsutrymmet. Finns egentligen inget behov att att hålla trapphuset varmt då inget förvaras där utan det är helt en energifråga.

Vad tror expertisen? Tilläggsisoleringen känns given, även dörrbyte uppe. Men ångspärren?
Har du koll på hur klimatskalet till ditt hus är konstruerat , med eller utan fuktspärr ?
Är det mekanisk ventilation med undertryck i huset ?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Sätt en ångbroms: Den tillåter viss fuktvandring ut om det skulle komma in fukt, om det tex är ett äldre hus där man inte kan garantera att allt blir helt tätt. Tänk att den fungerar som typ Gore-tex.

Kostar lite mer än "plast" men ungefär samma som en ångspärrsduk.
Okej ska forska lite om ångbroms.
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har du koll på hur klimatskalet till ditt hus är konstruerat , med eller utan fuktspärr ?
Är det mekanisk ventilation med undertryck i huset ?
Sitter plast av den äldre sorten bakom väggskivor och innertak, ser inte ut som den blå ångspärren man kan köpa nu utan den är aningen tunnare och genomskinlig/vit.
Självdrag dopad med badrumsfläkt, nya fönster med spaltventil.
 
Tomture61
B Bessan skrev:
Sitter plast av den äldre sorten bakom väggskivor och innertak, ser inte ut som den blå ångspärren man kan köpa nu utan den är aningen tunnare och genomskinlig/vit.
Självdrag dopad med badrumsfläkt, nya fönster med spaltventil.
Att köra med diffspärr vid din ombyggnation är inte livsnödvändigt .
Ångbroms funkar perfekt .
Hus med kontrollerad mekanisk ventilation som FTX eller FLVP har konstant undertryck i bostaden .
Där måste klimatskalet vara tätt (plastfolie)
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Hus med kontrollerad mekanisk ventilation som FTX eller FLVP har konstant undertryck i bostaden .
Där måste klimatskalet vara tätt (plastfolie)
Är det inte tvärt om? Konstant undertryck minskar risken att fuktig luft tar sig ut via otätheter?
 
Tomture61
useless useless skrev:
Är det inte tvärt om? Konstant undertryck minskar risken att fuktig luft tar sig ut via otätheter?
Om mitt hus ej skulle ha diffspärr i klimatskalet så skulle kall uteluft ta sig in lite här o där , helt okontrollerat . Ventilationen sköts av en FLVP .
Har ventiler i alla rum utan frånluftsdon och ibland är det vid mycket kallt väder en istapp under kåpan på en del ventiler .

Förstår ej ditt påstående "tvärt om"
Hur har jag skrivit för att du ska missförstå kontrollerad ventilation 🤔
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.