Hej,

Jag håller på och renoverar kök/vardagsrum med öppen planlösning på 2:a plan, med vind ovanför

Jag har tre frågor. Snickaren hade kört på lite snabbare än vad jag hade velat, vilket kanske låter makabert att ha problem med. Men han har kanske begått misstag.

Det som skett är att snickaren har rivit bort ett skafferi och därför lämnat ett "hål" in i väggen där det på sidorna sedan tidigare finns en vägg längre in i rummet som bygger bort stora delar av snedtaket/väggen.

Snickaren har då byggt en ny vägg i linje med väggen på sidorna för att få en jämn vägg i hela rummet.

Den nya väggen är isolerad, osb gips. Han har också gipsat taket. Tanken är att väggarna också ska gipsas sen.

Jag undrar

1. Snickaren lämnade ventilationsluckan öppen innanför den nya väggen. Rätt eller fel?
2. Borde det sättas in plast/ångspärr bakom all gips? Även om jag inte gör alla rum nu. Tanken är att i framtiden isolera vinden som idag endast är 150-200mm sågspån.
3. Hur bör jag göra med snickaren som redan gipsat taket och byggt väggen? Om han har gjort fel kan jag kräva att han får stå för tiden att göra om och göra rätt? Eller är det jag som får bita i det sura äpplet och bekosta att det tas ner och sätts upp igen med ångspärr/igenstängd vent. lucka?
Sektionsritning som visar väggkonstruktion med isolering, takspar, plast och gips.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning som visar sidovy och framifrån av en ny vägg bredvid en snedvägg med en markerad ventilationslucka.

• Schematisk bild av en väggsektion som visar isolering, takbjälkar, takspån/plank, plast och gips.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.