Hej!
Jag skall isolera en friggebod. Den är tänkt för förvaring. Det är inte någon som skall bo i den. Jag har beställt Hunton träfiberisolering 120 mm till väggar och tak. Väggar har en luftspalt men det är lite klurigt att få till det i taket som är ett paralelltak byggt utan takutstick. Temperaturmässigt skall hålla 10 grader på vintern.
Nu funderar jag på om det skall vara en variabel ångbroms eller inte på tak och väggar. Jag läser att gamla bostadshus har stått i decennier utan ångbroms och jag undrar om en ångbroms behövs i min bod. Elen är dragen mellan reglarna (ej installationsskikt). Det är även infällt elskåp i yttervägg. Det kommer vara svårt att få det helt tätt. Dessutom kommer det säkert bli skruvhål i väggarna/taket med tiden.
Om det är bättre att sätta en variabel ångbroms så gör jag det. Men om det inte gör någon skillnad eller om det till och med kan bli sämre så vill jag naturligtvis inte göra det. Vad tror ni?
Jag skall isolera en friggebod. Den är tänkt för förvaring. Det är inte någon som skall bo i den. Jag har beställt Hunton träfiberisolering 120 mm till väggar och tak. Väggar har en luftspalt men det är lite klurigt att få till det i taket som är ett paralelltak byggt utan takutstick. Temperaturmässigt skall hålla 10 grader på vintern.
Nu funderar jag på om det skall vara en variabel ångbroms eller inte på tak och väggar. Jag läser att gamla bostadshus har stått i decennier utan ångbroms och jag undrar om en ångbroms behövs i min bod. Elen är dragen mellan reglarna (ej installationsskikt). Det är även infällt elskåp i yttervägg. Det kommer vara svårt att få det helt tätt. Dessutom kommer det säkert bli skruvhål i väggarna/taket med tiden.
Om det är bättre att sätta en variabel ångbroms så gör jag det. Men om det inte gör någon skillnad eller om det till och med kan bli sämre så vill jag naturligtvis inte göra det. Vad tror ni?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag skulle inte ha satt tät plast, men en ångbroms skadar inte även om den kanske inte tillför så mycket heller. Eftersom du inte har någon tillskjutande fukt finns det inte så mycket en ångspärr behöver skydda mot.
Jag instämmer, med tillägget till TS att du idag inte vet vad du eller senare ägare kommer vilja använda utrymmet till. Sätter du ångbroms nu så har du gjort en bra framtidssäkring. Jag tycker personligen även du valt ett bra isolermaterial just med tanke på eventuell fuktvandring.useless skrev:
Tack för svar. Det låter som en bra idé för att ta höjd för att boden kanske kommer att användas annorlunda i framtiden.
Om jag sätter en ångbroms, bör jag då välja en variabel? Det skiljer inte så mycket i pris och eftersom jag räknar med att inte få det helt tätt så är det förmodligen bättre? Till exempel Tecca Variabel är inte så dyr.
Om jag sätter en ångbroms, bör jag då välja en variabel? Det skiljer inte så mycket i pris och eftersom jag räknar med att inte få det helt tätt så är det förmodligen bättre? Till exempel Tecca Variabel är inte så dyr.
Jag antar att det är samma som sågspån. Som jag förstår det skall det hantera fukt bättre än mineral. I deras monteringsanvisningar står det ändå att man skall använda en ångbroms.T TheGame skrev:
Hunton:
Måste man använda ångbroms vid montering av träfiberisolering?
Invändigt ska man montera en ångbroms med minst 5m Sd-värde.
Vid användning av träfiberisolering rekommenderar vi en variabel ångbroms med Sd-värde.Hunton Intello Plus är en ångbroms som ersätter ångspärrar, vilket ger ett maximalt skydd för alla typer av isolering i tak, väggar, bjälklag och golv. Ångbromsen säkerställer också att byggfukten kan torka inåt i rummet och därmed resulterar i en snabbare uttorkning av oönskat överskott av fukt. Speciellt lämplig för användning i stugor och fritidshus som lämnas ouppvärmda under längre perioder. Intello tillsammans med Nativo® Träfiberisolering ger ett variabelt Sd-värde och bidrar till en ventilerande konstruktion.
Ok då kanske det är lika att följa instruktionerna även fast jag kan misstänka det bara är för att sälja lite mer. Förr hade man inga ångspärrarT Torsten234 skrev:Jag antar att det är samma som sågspån. Som jag förstår det skall det hantera fukt bättre än mineral. I deras monteringsanvisningar står det ändå att man skall använda en ångbroms.
Hunton:
Måste man använda ångbroms vid montering av träfiberisolering?
Invändigt ska man montera en ångbroms med minst 5m Sd-värde.
Vid användning av träfiberisolering rekommenderar vi en variabel ångbroms med Sd-värde.
Hunton Intello Plus är en ångbroms som ersätter ångspärrar, vilket ger ett maximalt skydd för alla typer av isolering i tak, väggar, bjälklag och golv. Ångbromsen säkerställer också att byggfukten kan torka inåt i rummet och därmed resulterar i en snabbare uttorkning av oönskat överskott av fukt. Speciellt lämplig för användning i stugor och fritidshus som lämnas ouppvärmda under längre perioder. Intello tillsammans med Nativo® Träfiberisolering ger ett variabelt Sd-värde och bidrar till en ventilerande konstruktion.
Jag tänker samma sak och att de även vill vara på den säkra sidan för samtliga tillämpningar. Badrum, kök e.t.c. ställer andra krav än en förvaringsbod.T TheGame skrev:
För att sammanfatta min fråga:
Landar vi i att en variabel ångbroms är bättre, eller i vart fall inte sämre, än ingen ångbroms alls?
Gäller detta även om det inte går att få det helt tätt? Jag blir så fundersam på att instruktionerna för ångbroms säger att det måste vara helt tätt.
Landar vi i att en variabel ångbroms är bättre, eller i vart fall inte sämre, än ingen ångbroms alls?
Gäller detta även om det inte går att få det helt tätt? Jag blir så fundersam på att instruktionerna för ångbroms säger att det måste vara helt tätt.
Helt tätt är en relativ bedömning, där det formellt finns olika nivåer av hur pass tätt ett tätskikt är. I den miljö som du beskriver så skulle jag personligen satsa på variabel ångbroms, precis som föreskrivet. Jag hade monterat ångbromsen och tätat med tejp efter bästa förmåga, och om det är mindre genomföringar som exempelvis eldosor och liknande som bryter så hade jag nog inte fått panik över det. Du har valt ett isoleringsmaterial som kan hantera fuktvandring på ett bra sätt så länge det inte bokstavligt talat flyter vatten i dina väggar (även om jag sett sådana väggar där vatten faktiskt har flutit men skadan ändå varit minimal, till skillnad från moderna konstruktioner med tät plast och glasull).
Som du själv beskriver i rubriken så är detta en evig fråga, så jag påstår inte på något vis att jag har facit på vad som är bäst i just ditt fall. Jag beskriver bara hur jag själv ser på det och skulle ha gjort.
Som du själv beskriver i rubriken så är detta en evig fråga, så jag påstår inte på något vis att jag har facit på vad som är bäst i just ditt fall. Jag beskriver bara hur jag själv ser på det och skulle ha gjort.
Toppen! Tack igen för svar. Jag kör på en variabel ångbroms.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Rookie-fråga: Knepig konstruktion - Hur skall jag tänka med ångspärr mot grunden?
Byggmaterial & Byggteknik -
Ångspärr- hur få den helt tät på loftet?
Isolering -
Kondens mellan ångspärr och spånskiva i tak - Kallvind
Tak & Vind -
Är den svarta pappen en ångspärr i hus från -65? Och kan jag ersätta med plast?
Isolering -
Isolera vinden - plast som ångspärr?
Byggnadsvård