Jag har ett gammalt garage, troligen byggt på 60-talet av diverse spill. Två av takstolarna är angripna av endera röta eller skadedjur, men jag är osäker på vad det är. Virket som använts verkar vara gammalt rivningsvirke, men jag kan inte tänka mig att det varit i detta skick när det användes som byggmaterial till takstolar. Jag tycker själv det ser ut som röta, men det har inte läckt in vatten som kan motivera angreppen, i alla fall inte vad jag kan se. Angreppen verkar gamla, virke som spikats utanpå verkar inte ha angripits. Finns det nån som har nån teori? Hussvamp utvecklas väl inte på en vind? Skadorna är torra, so jag funderar på att försöka bygga två nya takstolar på plats mellan de gamla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Är det massa små hål i virket?
Jag hade anticimex att se på liknande ärende (i ekonomibyggnad) och virket var drabbat av något djur. Sprutning gjordes men Anticimex sa att det kommer inte hjälpa sålänge jag inte förändrar inomhusklimatet så det blir torr luft.
Syns om djuren är aktiva för det blir fint trädamm på golvet ifrån bjälkarna.
Anticimex sa att jag inte behövde oroa mig för att det skulle rasa. Samtidigt har jag några i sämre skick där jag kan bryta loss trä ur virket med handkraft.
Jag hade anticimex att se på liknande ärende (i ekonomibyggnad) och virket var drabbat av något djur. Sprutning gjordes men Anticimex sa att det kommer inte hjälpa sålänge jag inte förändrar inomhusklimatet så det blir torr luft.
Syns om djuren är aktiva för det blir fint trädamm på golvet ifrån bjälkarna.
Anticimex sa att jag inte behövde oroa mig för att det skulle rasa. Samtidigt har jag några i sämre skick där jag kan bryta loss trä ur virket med handkraft.
Tack för svaren!
Nej, jag tror inte att det kommer utifrån, taktassarna är oskadade.
Däremot har jag misstänkt att det är nåt gammalt insektsangrepp. Garaget har blivit varmfodrat med innertak på 70-talet nån gång kanske och jag misstänker att skadorna är äldre än så då det inte finns nåt trämjöl i gullfibern. Vi har ägt fastigheten i 12 år, men jag har aldrig sett riktigt hur illa det varit pga att takstolarna varit förstärkta kors o tvärs och att det inte har gått att krypa förbi det härvelkorset. Nu har jag rivit så pass att jag kan åla mig i i alla fall. På en av de ursprungliga hanbjälkarna som jag rivit bort syns också hål från insekter, se bild. Men vad är det för insekter som angriper gammalt virke? Myror?
Vidare har jag ägnat söndan åt att börja förstärka och bygga upp för nya takstolar, se nästa bild. Jag fortsätter som garaget är byggt, enligt Kajsa Vargs förta princip. Med mitt schema kanske det blir en takstol varje höst, och däremellan får jag skotta taket ordentligt på vintrarna
(Det vita syns på rotet är för övrigt inte mögel, utan flagnad färg från återvunnen masonite som verkar ha lagts under takplåten)
Nej, jag tror inte att det kommer utifrån, taktassarna är oskadade.
Däremot har jag misstänkt att det är nåt gammalt insektsangrepp. Garaget har blivit varmfodrat med innertak på 70-talet nån gång kanske och jag misstänker att skadorna är äldre än så då det inte finns nåt trämjöl i gullfibern. Vi har ägt fastigheten i 12 år, men jag har aldrig sett riktigt hur illa det varit pga att takstolarna varit förstärkta kors o tvärs och att det inte har gått att krypa förbi det härvelkorset. Nu har jag rivit så pass att jag kan åla mig i i alla fall. På en av de ursprungliga hanbjälkarna som jag rivit bort syns också hål från insekter, se bild. Men vad är det för insekter som angriper gammalt virke? Myror?
Logga in
Skapa konto
Vidare har jag ägnat söndan åt att börja förstärka och bygga upp för nya takstolar, se nästa bild. Jag fortsätter som garaget är byggt, enligt Kajsa Vargs förta princip. Med mitt schema kanske det blir en takstol varje höst, och däremellan får jag skotta taket ordentligt på vintrarna
(Det vita syns på rotet är för övrigt inte mögel, utan flagnad färg från återvunnen masonite som verkar ha lagts under takplåten)
Logga in
Skapa konto
https://www.anticimex.com/sv-se/skadedjursproblem/identifiera-skadedjur/strimmig-tragnagare/
Kanske en sån som varit framme?
Trät du visade såg misstänkt likt ut hur det såg ut i vårt gamla hus...
På samma bräda så fanns det både friskt och pulveriserat trä. Allt beroende på var fukten funnits.
Kanske en sån som varit framme?
Trät du visade såg misstänkt likt ut hur det såg ut i vårt gamla hus...
På samma bräda så fanns det både friskt och pulveriserat trä. Allt beroende på var fukten funnits.
Det verkar så konstigt att det skulle ruttna just bara på dessa två takstolar och i stort sett bra på 2tum6orna, det var därför jag misstänkte skadedjur. Att allt ser grått och påväxt ut har nog sin förklaring i att allt som använts verkar vara gammalt rivningsvirke, det är en massa gammal avbruten spik osv i plankorna. En del verkar vara formvirke också. Men, visst har det även varit fuktigt här.
Nåväl, jag får ha lite koll på vad som händer med det nya virke jag bygger dit nu, om det verkar bli fuktigt nån årstid.
Sen fanns det många kryp som jag aldrig hört talas om på den länkade Anticimex-sidan...
Nåväl, jag får ha lite koll på vad som händer med det nya virke jag bygger dit nu, om det verkar bli fuktigt nån årstid.
Sen fanns det många kryp som jag aldrig hört talas om på den länkade Anticimex-sidan...
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Tycker också att det ser ut som typiskt virke som är blött periodvis. Att det bara är enstaka kan ju bero på att vätan kanske kommer utifrån på just dessa.
Klicka här för att svara