K Kim Karlsson Göteborg skrev:
Det var ett egenhändigt skrivet papper, en bilaga till det de skulle skicka till kommunen. Kommunen måste ha varit nöjd med det hela, för de har inte hört av sig till oss.
Jag vet inte om detta är bygglovspliktigt eller om det räcker med bygglovsanmälan.
Vår kommun är dessutom ganska liberal vad gäller byggen.
Om jag inte minns fel så fanns det en skrivelse någonstans att ett grannemedgivande inlämnat tillsammans med bygganmälan inte var giltig utan kommunen måste själv begära in ett grannemedgivande från berörd granne. Så eventuellt är inte anmälan handlagd korrekt men om det går att driva det vidare vet jag inte och även om det skulle gå är det nog liten sannolikhet att ni får rätt i och med de nya reglerna som är nu

• Gilla
Incinerator och 1 till
  • Laddar…
W whak skrev:
Hur fick du kommunen att intressera sig?
När jag bad grannen godkänna min friggebod så tog jag med handlingar till kommunens bygglov avdelning.
Dom var helt ointresserade och sa att detta är något mellan mig och grannen
Nej det var grannen som vill göra det riktigt, jag satt upp ett skjul på tomtgränsen utan att fråga han 😬
Men vi har en tät granhäck mellan så den syns inte

• Gilla
Marsl och 1 till
  • Laddar…
J
Finns det formkrav för ett sådant medgivande?

P
Man får nog skilja på lagkrav och vad olika kommuner tycker eller vill ha...
Att vissa kommuner för att undvika onödigt krångel försöker hitta olika "krav" som egentligen saknar lagstöd där man ska skriva på ritning osv för att säkerställa så långt det går att folk är överens och att det som sen byggdes liknar det man godkänt

Men i lagen så är väl kravet skriftligt och rätt ny egentligen..

Så rent lagmässigt så kan man säkert utforma ett grannmedgivande att gälla längs hela tomtgränsen och gälla för vad som helst som man kan tänkas vilja bygga närmaste tiden.. Det finns väl inget formkrav i lagen där det krävs ritning och exakt förklaring där mått syns på ritningar och kartor.. Att det sen underlättar och minskar antalet missförstånd och allt krångel det skapar , det är två skillda saker..

• Gilla
jenshaag
  • Laddar…
Men som jag uppfattat det så skall ett grannemedgivande gälla för just det bygge som någon vill göra nära gränsen. Dvs. ett allmänt medgivande "bygg vad du vill var som helst", tror jag inte är giltigt oavsett om det sär skriftligt eller inte. Men om jag presenterar ritningar eller iallafall en skiss på vad jag vill bygga och var, men grannen säger bygg vad du vill var som helst. Så är dte ett giltigt medgivande för just det bygge jag presenterade. Förutsatt att jag kan bevisa det.

Unikt namn
Om något ska byggas om, är det ju naturligt att återbesöka det förra godkännandet och utvärdera om det behöver justeras i någon mån för att anpassas till den nya byggnaden.
Man kan ju se framför sig att en granne önskar att maskinhallen för husbilen sänks något om det ska upp väggar i glas.
Samt möjligen någon dialog kring målbilden av utförandet och estetiken.

Vi bor i ett villaområde utanför Göteborg. En vacker sensommardag förra året satt vi i solen med en kopp kaffe i lugn och ro. Då kom en av våra grannar stormande med en enkel ritning i handen, och bad oss genast skriva på ett grann-godkännande för ett nybygge han planerade: ett öppet garage (d v s en car port) för deras nyinköpta husbil.

Dumt nog skrev vi på, för grannsämjans skull.

Men så snart den nya konstruktionen kommit upp ångrade vi oss ... Det blev betydligt högre och mer skrymmande än vad vi hade kunnat föreställa oss utifrån ritningen. Husbil + car port är placerade så att det skymmer och skämmer vårt vackra hus från gatan. Vi kan inte längre, inifrån huset, se vår uppfart så väl som tidigare – t ex kan vi inte längre som vi alltid gjort tidigare hålla koll på när våra tvillingar står och väntar på att bli upplockade av någon som ska skjutsa dem, eller när brevbäraren kommer till tomtgränsens brevlåda.

Konstruktionen är i vårt tycke ful och amatörmässigt byggd, av grannen själv; ”taket” har hittills utgjorts av en sladdrig presenning.

Vi har drömt om att grannarna ska tröttna på sin husbil ... och det kanske de gör, för nu har de börjat bygga om sitt nya husbilsgarage till ett högt växthus, med begagnade fönsterbågar som väggar (efter vad det ser ut) ... vilket också var en uttalad plan från början. Antar att det snart kommer ett mer gediget tak också.

Vårt hopp står nu till att framtida ägare av huset ska vilja riva eländet, men befarar att ett växthus (eller vad det nu ska bli) på tomten snarare framstår som attraktivt för spekulanter?! Och säkert är också ett husbilsgarage attraktivt på marknaden?

Husbilen kan, enligt en tidigare informell överenskommelse, köras in på deras tomt via vår uppfart. Som tur lyckades vi för flera år sedan hindra dem från att få servitut på detta. Visst är det så att vi då åtminstone kan hindra framtida ägare/grannar att alls få köra in en bil eller liknande den vägen?

Finns det något annat vi kan hoppas på? Höstens och vinterns stormar har tyvärr inte bitit på eländet ...

Ja, vi inser att vi får skylla oss själva som godkände bygget med våra signaturer.

Jag tror att jag med detta inlägg mest av allt a) vill skriva av mig och b) vill varna alla som läser detta för att skriva på godkännanden utan att ha gjort omfattande studier av hur stort och fult ett nybygge ska bli, och hur det kommer att skymma.
Men, det är ju ändå oerhört svårt att neka en granne att genomföra sin dröm ..!
Tyvärr har vår tidigare så goda grannsämja snarare naggats i kanten av detta. Inte så att vi blivit otrevliga mot vår ”goa gubbe” till granne, men umgänget är dessvärre inte heller lika trevligt och avslappnat som det var tidigare. :-(

Vi får hoppas på att ett förhoppningsvis grönskande och välskött växthus blir vackrare än husbilen!
Hans nyinköpta husbil! Ja, man kan lägga sig i varje detalj man inte har med att göra och beskriva dom i ord. Helt otroligt!

• Wow
Incinerator
  • Laddar…
Vi bor i ett villaområde utanför Göteborg. En vacker sensommardag förra året satt vi i solen med en kopp kaffe i lugn och ro. Då kom en av våra grannar stormande med en enkel ritning i handen, och bad oss genast skriva på ett grann-godkännande för ett nybygge han planerade: ett öppet garage (d v s en car port) för deras nyinköpta husbil.

Men så snart den nya konstruktionen kommit upp ångrade vi oss ... Det blev betydligt högre och mer skrymmande än vad vi hade kunnat föreställa oss utifrån ritningen. Husbil + car port är placerade så att det skymmer och skämmer vårt vackra hus från gatan. Vi kan inte längre, inifrån huset, se vår uppfart så väl som tidigare – t ex kan vi inte längre som vi alltid gjort tidigare hålla koll på när våra tvillingar står och väntar på att bli upplockade av någon som ska skjutsa dem, eller när brevbäraren kommer till tomtgränsens brevlåda.

Konstruktionen är i vårt tycke ful och amatörmässigt byggd, av grannen själv; ”taket” har hittills utgjorts av en sladdrig presenning.

Vi har drömt om att grannarna ska tröttna på sin husbil ... och det kanske de gör, för nu har de börjat bygga om sitt nya husbilsgarage till ett högt växthus, med begagnade fönsterbågar som väggar (efter vad det ser ut) ... vilket också var en uttalad plan från början. Antar att det snart kommer ett mer gediget tak också.

Vårt hopp står nu till att framtida ägare av huset ska vilja riva eländet, men befarar att ett växthus (eller vad det nu ska bli) på tomten snarare framstår som attraktivt för spekulanter?! Och säkert är också ett husbilsgarage attraktivt på marknaden?

Husbilen kan, enligt en tidigare informell överenskommelse, köras in på deras tomt via vår uppfart. Som tur lyckades vi för flera år sedan hindra dem från att få servitut på detta. Visst är det så att vi då åtminstone kan hindra framtida ägare/grannar att alls få köra in en bil eller liknande den vägen?

Finns det något annat vi kan hoppas på? Höstens och vinterns stormar har tyvärr inte bitit på eländet ...

Ja, vi inser att vi får skylla oss själva som godkände bygget med våra signaturer.

Jag tror att jag med detta inlägg mest av allt a) vill skriva av mig och b) vill varna alla som läser detta för att skriva på godkännanden utan att ha gjort omfattande studier av hur stort och fult ett nybygge ska bli, och hur det kommer att skymma.
Tyvärr har vår tidigare så goda grannsämja snarare naggats i kanten av detta. Inte så att vi blivit otrevliga mot vår ”goa gubbe” till granne, men umgänget är dessvärre inte heller lika trevligt och avslappnat som det var tidigare. :-(

Vi får hoppas på att ett förhoppningsvis grönskande och välskött växthus blir vackrare än husbilen!
Bränn ner skiten då 😂

H Hans9 skrev:
Hans nyinköpta husbil! Ja, man kan lägga sig i varje detalj man inte har med att göra och beskriva dom i ord. Helt otroligt!
Blir nyfiken på hur du menar? Vem lägger sig i, och är byggen och trafik bara detaljer som ingen har med att göra?

Redigerat:
  • Gilla
Incinerator och 6 till
  • Laddar…
En lösning är väl att fråga grannen hur mycket han vill ha för att ta ned skiten?

• Gilla
Kim Karlsson Göteborg och 1 till
  • Laddar…
lutorm lutorm skrev:
En lösning är väl att fråga grannen hur mycket han vill ha för att ta ned skiten?
Är det verkligen nån bra lösning om man redan gett grannen medgivande att bygga, inget säger väl att det blir snyggare eller bättre om man betalar grannen för att riva och han sen uppför en ny byggnad?

• Gilla
Intet
  • Laddar…

Det krävs väl bygglov från kommunen för detta?

F fribygg skrev:
Är det verkligen nån bra lösning om man redan gett grannen medgivande att bygga, inget säger väl att det blir snyggare eller bättre om man betalar grannen för att riva och han sen uppför en ny byggnad?
En carport som max har 2 massiva vägg behöver

H hempularen skrev:
Om det håller inom reglerna för bygglovdfritt byggande (max 30 kvm, 4m höjd till nock) så behöver man inte ens bygganmälan enl de senaste reglerna sedan dec. förra året. Men de måste ha ett giltigt grannemedgivande om det står närmare gränsen än 4,5m. Och om ni nu har givit medgivande för en ful carport, så gäller medgivandet inte för en ombyggnad till växthus (även om det blir snyggare), det är en helt annan byggnad.
Att göra om från carport till växthus är in väsentlig ändring och är bygglovspliktigt. Jag skulle gissa, att det förutsätta på nytt ert medgivande. Om det finns en detaljplan för området kolla om det är tillåtet att ha ett växthus på tomten.
Det verkar vara upp till er att på nytt

V Vattenteam skrev:
Att göra om från carport till växthus är en väsentlig ändring och är bygglovspliktigt. Jag skulle gissa, att det förutsätta på nytt ert medgivande. Om det finns en detaljplan för området kolla om det är tillåtet att ha ett växthus på tomten.
Det verkar vara upp till er att på nytt godkänna eller neka att få bygga närmare än 4,5 m. I vilket fall som helst skulle jag ställa en förfrågan hos byggnadsnämnden om ritningarna för carporten som ligger till grund för bygganmälan och kolla med verkligheten.
Det som behövs är grannens fastighetsbeteckning.

P
H hempularen skrev:
Men som jag uppfattat det så skall ett grannemedgivande gälla för just det bygge som någon vill göra nära gränsen. Dvs. ett allmänt medgivande "bygg vad du vill var som helst", tror jag inte är giltigt oavsett om det sär skriftligt eller inte. Men om jag presenterar ritningar eller iallafall en skiss på vad jag vill bygga och var, men grannen säger bygg vad du vill var som helst. Så är dte ett giltigt medgivande för just det bygge jag presenterade. Förutsatt att jag kan bevisa det.
har du nån bra källa på den tolkningen. vet att många kommuners folk på bygglovsavdelningen kör på det men finns det egentligen lagstöd för det?

Att det är minst strul för folket på kommunen om dom får se en godkänd ritning med signatur och ett skriftligt medgivande på att man godkänt bygget på en viss placering , är självklart färre klagomål men är det verkligen nåt som det finns stöd för i lagen? att det måste göras på det viset

Eller kan jag skriva på ett medgivande att jag tillåter grannen att bygga ända till min tomtgräns och inte ser några problem med det och det gäller länge kanske till och med till ända tills jag flyttar och det blir en ny ägare på fastigheten.och då försvinner pga ny ägare och ingen byggnad står där.

Jag kan ju ha bytt denna rätt mot något annat om vi ska leka med tanken..

Det är ju ett skriftligt medgivande och det är väl det som är preciscerat i regelverket..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.