4774
G Genomklok skrev:
Men utan tvångsmedel mot användare att faktiskt genomföra en affär. Jag har misslyckats med både köp och sälj för att motparten inte velat fullfölja och traderas kundtjänst var inte särskilt hjälpsam utöver än att betala tillbaka avgiften.
Har aldrig varit med om det. Däremot har jag alltid skickat ett meddelande till köparen om att hen inte är nöjd så får hen pengarna tillbaka. Ingen som nyttjat det, tvärtom 100% nöjda kunder.

• Gilla
leifherlin
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Har aldrig varit med om det. Däremot har jag alltid skickat ett meddelande till köparen om att hen inte är nöjd så får hen pengarna tillbaka. Ingen som nyttjat det, tvärtom 100% nöjda kunder.
Det hör till undantagen, det medges gärna. Men frågan var om buden juridiskt är bindande; det är de alltså inte.

• Gilla
4774
  • Laddar…
H
A ander123 skrev:
Jag budade på ett objekt på KVD där jag hade tänkt mig att gå upp till 217.000kr. Jag vet inte hur det gick till men helt idiotiskt råkade jag skriva 270.000 som maxbud istället för 217.000. När jag väl tryckt igenom budet rasslade det till med andra personers maxbud varpå budgivningen gick upp så pass att jag vann strax under 270, alltså långt högre än jag tänkt. Det gick så fort att jag inte hann reagera så var budet uppe över min egentliga tilltänkta nivå. Jag har Googlat och det känns som att enligt KVDs villkor är man inte tvingad att betala det vinnande budet.

Jag läser i avtalet:
"Det högst angivna budet vinner. Ett vinnande bud innebär inte att Kvdbil har accepterat budet eller att Kunden har en rättighet eller skyldighet att köpa Auktionsobjektet. Det innebär enbart att Auktionsobjektet reserveras för Kundens räkning till dess att Kunden har besiktigat det inför ett eventuellt köp av detsamma. Kvdbils eventuella slutliga accept sker vid ingående av köpavtal på plats hos Kvdbil efter auktionen."

Är det någon som varit i samma eller liknande situation? Kan man alltså bara strutsa samtal och mail från KVD och komma undan på på sätt? Bäst hade såklart kännts att svara och vänligt meddela att jag inte kommer betala med hänvisning till villkoren.
Du kan backa så länge du inte har skrivit under köpekontraktet. Även säljaren kan neka dig att köpa även om du har högsta budet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.