Ring och prata med dem. Förklara situationen. Lär inte vara första gången nån har skrivit fel, ropat in saker på fyllan, ångrat sig etc.

• Gilla
EvertL och 4 till
  • Laddar…
Det räcker med att läsa första styckena i villkoren så kommer man till det här:

"Efter en genomförd och vunnen auktion på Webbplatsen kan Kunden ges möjlighet att köpa ett auktionsobjekt (”Auktionsobjektet”). Köp sker alltid efter inspektion av Auktionsobjektet på plats hos Kvdbil."

Känns helt glasklart att man inte är bunden till köp för att man lagt ett vinnande bud.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
A ander123 skrev:
Jag budade på ett objekt på KVD där jag hade tänkt mig att gå upp till 217.000kr. Jag vet inte hur det gick till men helt idiotiskt råkade jag skriva 270.000 som maxbud istället för 217.000. När jag väl tryckt igenom budet rasslade det till med andra personers maxbud varpå budgivningen gick upp så pass att jag vann strax under 270, alltså långt högre än jag tänkt. Det gick så fort att jag inte hann reagera så var budet uppe över min egentliga tilltänkta nivå. Jag har Googlat och det känns som att enligt KVDs villkor är man inte tvingad att betala det vinnande budet.

Jag läser i avtalet:
"Det högst angivna budet vinner. Ett vinnande bud innebär inte att Kvdbil har accepterat budet eller att Kunden har en rättighet eller skyldighet att köpa Auktionsobjektet. Det innebär enbart att Auktionsobjektet reserveras för Kundens räkning till dess att Kunden har besiktigat det inför ett eventuellt köp av detsamma. Kvdbils eventuella slutliga accept sker vid ingående av köpavtal på plats hos Kvdbil efter auktionen."

Är det någon som varit i samma eller liknande situation? Kan man alltså bara strutsa samtal och mail från KVD och komma undan på på sätt? Bäst hade såklart kännts att svara och vänligt meddela att jag inte kommer betala med hänvisning till villkoren.
Du måste betala slag avgiften. ingenting mer prata med dom . Men KVD är inte som dom var för några år sedan nya ägare

A ander123 skrev:
Jag budade på ett objekt på KVD där jag hade tänkt mig att gå upp till 217.000kr. Jag vet inte hur det gick till men helt idiotiskt råkade jag skriva 270.000 som maxbud istället för 217.000. När jag väl tryckt igenom budet rasslade det till med andra personers maxbud varpå budgivningen gick upp så pass att jag vann strax under 270, alltså långt högre än jag tänkt. Det gick så fort att jag inte hann reagera så var budet uppe över min egentliga tilltänkta nivå. Jag har Googlat och det känns som att enligt KVDs villkor är man inte tvingad att betala det vinnande budet.

Jag läser i avtalet:
"Det högst angivna budet vinner. Ett vinnande bud innebär inte att Kvdbil har accepterat budet eller att Kunden har en rättighet eller skyldighet att köpa Auktionsobjektet. Det innebär enbart att Auktionsobjektet reserveras för Kundens räkning till dess att Kunden har besiktigat det inför ett eventuellt köp av detsamma. Kvdbils eventuella slutliga accept sker vid ingående av köpavtal på plats hos Kvdbil efter auktionen."

Är det någon som varit i samma eller liknande situation? Kan man alltså bara strutsa samtal och mail från KVD och komma undan på på sätt? Bäst hade såklart kännts att svara och vänligt meddela att jag inte kommer betala med hänvisning till villkoren.
Jag hade tredje högsta bud i en KVD-auktion för några år sedan. Ett par dagar efter att auktionen tagit slut blev jag kontaktad av KVD som meddelade att jag fick köpa bilen för mitt angivna bud.

Jag valde då att backa eftersom det kändes märkligt. Uppenbart gjorde fler det för bilen kom ut på auktion en gång till och såldes då högre än tidigare. Japp reservationspriset var uppnått.

Jag blev uppring och jag förklarade situationen. Fick svaret att dom går vidare med nästa budgivare utan att jag behöver fundera något mer på det men gör en notering på mitt konto och skulle det hända igen så blir kontot spärrat. Tackade ödmjukt och bad om ursäkt.

• Gilla
backstromj och 22 till
  • Laddar…
C
A ander123 skrev:
skulle det hända igen så blir kontot spärrat.
De borde tackat dig - nu drog du ju upp budgivningen ett rejält hack 😆

• Gilla
  • Haha
Sthlm_ och 2 till
  • Laddar…
A ander123 skrev:

Jag läser i avtalet:

Du har ångerrätt som konsument. Bara svara skriftligt i Mail att du avstår köp och drar tillbaka budet. Men gör detta omgående! Köper inte KVD detta så bestrider du alla försök till faktura påminnelser med hänvisning till ditt mail om återtaget bud. Men väldigt viktigt att du meddelar omgående att du avstår köp.
Blir det bekymmer så vänd dig till konsumentvägledaren i din kommun. Bara att ringa kommunen och be att bli kopplad till konsumentvägledaren i så fall. De är jätteduktiga och bra på att hjälpa oss konsumenter.
Att avstå och inte svara på mail med det korta svaret att man ångrar köp och drar tillbaka budet är bara dumt och riskerar bara att förvärra situationen.
KVD bygger sin verksamhet på att det ska vara enkelt, tryggt och smidigt att göra affärer med budgivning. I ditt fall har det ju inte blivit som du har tänkt dig och då bör KVD också vilja avstå affär bara du talar om detta.
Lycka till
Mvh
Niklas

• Haha
Namnethär och 1 till
  • Laddar…
RoTe
salkinisvängen salkinisvängen skrev:
Du har ångerrätt som konsument. Bara svara skriftligt i Mail att du avstår köp och drar tillbaka budet. Men gör detta omgående! Köper inte KVD detta så bestrider du alla försök till faktura påminnelser med hänvisning till ditt mail om återtaget bud. Men väldigt viktigt att du meddelar omgående att du avstår köp.
Blir det bekymmer så vänd dig till konsumentvägledaren i din kommun. Bara att ringa kommunen och be att bli kopplad till konsumentvägledaren i så fall. De är jätteduktiga och bra på att hjälpa oss konsumenter.
Att avstå och inte svara på mail med det korta svaret att man ångrar köp och drar tillbaka budet är bara dumt och riskerar bara att förvärra situationen.
KVD bygger sin verksamhet på att det ska vara enkelt, tryggt och smidigt att göra affärer med budgivning. I ditt fall har det ju inte blivit som du har tänkt dig och då bör KVD också vilja avstå affär bara du talar om detta.
Lycka till
Mvh
Niklas
Problemet är redan löst...

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
P
Intressant tråd. Ger distansavtalslagen ångerrätt även när det gäller auktioner på webbplatser som Tradera och Ebay?
Jag har mina tvivel, men vill gärna höra vad den allvetande byggahusforumtråden säger.

P pmd skrev:
Intressant tråd. Ger distansavtalslagen ångerrätt även när det gäller auktioner på webbplatser som Tradera och Ebay?
Jag har mina tvivel, men vill gärna höra vad den allvetande byggahusforumtråden säger.
Applicerbar enbart mot företag.

• Gilla
vcx
  • Laddar…
P
Tradera är ett företag (aktiebolag).

4774
P pmd skrev:
Där buden är bindande.

P pmd skrev:
Det är inte Tradera som säljer varorna, de administrerar bara kontakterna mellan säljare och köpare.

4774 4774 skrev:
Där buden är bindande.
Men utan tvångsmedel mot användare att faktiskt genomföra en affär. Jag har misslyckats med både köp och sälj för att motparten inte velat fullfölja och traderas kundtjänst var inte särskilt hjälpsam utöver än att betala tillbaka avgiften.

A ander123 skrev:

Jag läser i avtalet:

Jag köpte en personbil på kvd. Vid hämtning fann jag flera saker som var fel i beskrivning samt några fel på bilen. Jag begärde då att KVD skulle betala alla kostnader eller dra tillbaka objektet, de valde betala tillbaka köpet. Så kolla noga beskrivning och skicket på objektet. Mitt värde låg på 100k

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.