Jag budade på ett objekt på KVD där jag hade tänkt mig att gå upp till 217.000kr. Jag vet inte hur det gick till men helt idiotiskt råkade jag skriva 270.000 som maxbud istället för 217.000. När jag väl tryckt igenom budet rasslade det till med andra personers maxbud varpå budgivningen gick upp så pass att jag vann strax under 270, alltså långt högre än jag tänkt. Det gick så fort att jag inte hann reagera så var budet uppe över min egentliga tilltänkta nivå. Jag har Googlat och det känns som att enligt KVDs villkor är man inte tvingad att betala det vinnande budet.
Jag läser i avtalet:
"Det högst angivna budet vinner. Ett vinnande bud innebär inte att Kvdbil har accepterat budet eller att Kunden har en rättighet eller skyldighet att köpa Auktionsobjektet. Det innebär enbart att Auktionsobjektet reserveras för Kundens räkning till dess att Kunden har besiktigat det inför ett eventuellt köp av detsamma. Kvdbils eventuella slutliga accept sker vid ingående av köpavtal på plats hos Kvdbil efter auktionen."
Är det någon som varit i samma eller liknande situation? Kan man alltså bara strutsa samtal och mail från KVD och komma undan på på sätt? Bäst hade såklart kännts att svara och vänligt meddela att jag inte kommer betala med hänvisning till villkoren.
Jag läser i avtalet:
"Det högst angivna budet vinner. Ett vinnande bud innebär inte att Kvdbil har accepterat budet eller att Kunden har en rättighet eller skyldighet att köpa Auktionsobjektet. Det innebär enbart att Auktionsobjektet reserveras för Kundens räkning till dess att Kunden har besiktigat det inför ett eventuellt köp av detsamma. Kvdbils eventuella slutliga accept sker vid ingående av köpavtal på plats hos Kvdbil efter auktionen."
Är det någon som varit i samma eller liknande situation? Kan man alltså bara strutsa samtal och mail från KVD och komma undan på på sätt? Bäst hade såklart kännts att svara och vänligt meddela att jag inte kommer betala med hänvisning till villkoren.
Äg ditt misstag i alla fall och prata med dem. Vad skulle du säga om du förlorade budgivningen till någon som inte dubbelkollar sitt maxbud? Jättedumt att ducka mail och telefonsamtal.
Det låter som om du kan komma ur avtalet med hänvisning till besiktning och dylikt men jag har aldrig varit inne på KVD så jag har ingen aning.
Det låter som om du kan komma ur avtalet med hänvisning till besiktning och dylikt men jag har aldrig varit inne på KVD så jag har ingen aning.
Är rätt säker på att du är bunden till köp enligt din budgivning, så länge objektet överensstämmer med beskrivningen som KVD har på nätet..A ander123 skrev:Jag budade på ett objekt på KVD där jag hade tänkt mig att gå upp till 217.000kr. Jag vet inte hur det gick till men helt idiotiskt råkade jag skriva 270.000 som maxbud istället för 217.000. När jag väl tryckt igenom budet rasslade det till med andra personers maxbud varpå budgivningen gick upp så pass att jag vann strax under 270, alltså långt högre än jag tänkt. Det gick så fort att jag inte hann reagera så var budet uppe över min egentliga tilltänkta nivå. Jag har Googlat och det känns som att enligt KVDs villkor är man inte tvingad att betala det vinnande budet.
Jag läser i avtalet:
Man har ingen ångerrätt vid auktioner..
Tycker det står tydligt i villkoren att påskrivet köpekontrakt som slutgiltigt accept gäller och inte vunnet bud ! Det är väl då att säga som det är varför man inte kan skriva på kontraktetA ander123 skrev:Jag budade på ett objekt på KVD där jag hade tänkt mig att gå upp till 217.000kr. Jag vet inte hur det gick till men helt idiotiskt råkade jag skriva 270.000 som maxbud istället för 217.000. När jag väl tryckt igenom budet rasslade det till med andra personers maxbud varpå budgivningen gick upp så pass att jag vann strax under 270, alltså långt högre än jag tänkt. Det gick så fort att jag inte hann reagera så var budet uppe över min egentliga tilltänkta nivå. Jag har Googlat och det känns som att enligt KVDs villkor är man inte tvingad att betala det vinnande budet.
Jag läser i avtalet:
När jag köpte min bil på KVD så var det uppenbart när jag tittade på den efteråt att de fullt ut inte beskrivit alla skador (bucklor från öppnade dörrar bland annat) som fanns på den. Nu vann jag bilen på ett väldigt bra pris ändå, så jag invände ingenting då det fortfarande var ett väldigt bra pris, men jag hade definitivt kunnat komma ur det vinnande budet. Så brister i objektsbeskrivningen är ett bra vapen att ta till.
Läser man om det står det ju att man är bunden till budet men jag tänker på den här formuleringen: "...eller att Kunden har en rättighet eller skyldighet att köpa Auktionsobjektet."
Jag håller absolut med om att det är tråkigt för andra budgivare och säljare men det är så stor skillnad på mitt tänkta pris....
Jag håller absolut med om att det är tråkigt för andra budgivare och säljare men det är så stor skillnad på mitt tänkta pris....
Distansavtalslagen har gällt vid köp via tex bokwskis på nätet, borde gälla här också.
Chilla, ensligt distansavtalslagen har du 14 dagar ångerrätt. Meddela kvd att du inte längre är intresserad och gå sen vidare.
Den försäljning som sker via onlineauktioner omfattas av ångerrätt enligt lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. 14 dagar gäller vid vinnande bud på onlineauktion.
Den försäljning som sker via onlineauktioner omfattas av ångerrätt enligt lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. 14 dagar gäller vid vinnande bud på onlineauktion.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 605 inlägg
Skirvningen är nog till för att du som köpare skall kunna genomföra en kontroll att bilen överensstämmer med uppgivet skick innan.
Som pacman skrev ovan så är det ofta, trots noggrann besiktning, som det finns mer än som var beskrivet, så du kanske kan använda det som argument?
KVD skriver såhär:
"Det kostar ingenting för en Kund att lägga ett bud. En Kund som vill lägga ett bud ska följa instruktionerna på Webbplatsen. Om en Kund ångrar ett lagt bud och vill ta bort det, krävs det att Kunden meddelar detta till Kvdbil via e-post kundcenter@kvdbil.se senast sex timmar innan nedräkningen för auktionen startar."
och
"När du köper en bil med hemleverans har du 14 dagars ångerrätt mot en returkostnad. Hämtar du däremot bilen på en av våra anläggningar efter avslutad auktion, gäller ingen ångerrätt på köpet. Med det sagt har du alltid rätt att reklamera, oavsett om du köper bilen på auktion eller till fast pris, om något skulle visa sig vara fel efter köpet, i enlighet med Konsumentköplagen."
https://www.kvd.se/hjalp/hur-fungerar-angerratten
Jag tolkar det som att du under budgivningen kan dra tillbaks ett bud, men när den är över är det bindande men du har dock en returrätt vid leverans, och alltid reklamationsrätt om det finns fel och brister som inte uppgavs. Lite jobbigt dock om du lade det så tätt inpå att du inte hade tid att dra tillbaks det :/
Som pacman skrev ovan så är det ofta, trots noggrann besiktning, som det finns mer än som var beskrivet, så du kanske kan använda det som argument?
KVD skriver såhär:
"Det kostar ingenting för en Kund att lägga ett bud. En Kund som vill lägga ett bud ska följa instruktionerna på Webbplatsen. Om en Kund ångrar ett lagt bud och vill ta bort det, krävs det att Kunden meddelar detta till Kvdbil via e-post kundcenter@kvdbil.se senast sex timmar innan nedräkningen för auktionen startar."
och
"När du köper en bil med hemleverans har du 14 dagars ångerrätt mot en returkostnad. Hämtar du däremot bilen på en av våra anläggningar efter avslutad auktion, gäller ingen ångerrätt på köpet. Med det sagt har du alltid rätt att reklamera, oavsett om du köper bilen på auktion eller till fast pris, om något skulle visa sig vara fel efter köpet, i enlighet med Konsumentköplagen."
https://www.kvd.se/hjalp/hur-fungerar-angerratten
Jag tolkar det som att du under budgivningen kan dra tillbaks ett bud, men när den är över är det bindande men du har dock en returrätt vid leverans, och alltid reklamationsrätt om det finns fel och brister som inte uppgavs. Lite jobbigt dock om du lade det så tätt inpå att du inte hade tid att dra tillbaks det :/
Det handlar väl om att du inte är förpliktigad att köpa det, eftersom du har rätt att inspektera objektet och se till att det lever upp till beskrivningen. Såvida det inte finns några betydande oegentligheter har jag svårt att se att du ska kunna slingra dig från det bud du faktiskt lagt.A ander123 skrev:Läser man om det står det ju att man är bunden till budet men jag tänker på den här formuleringen: "...eller att Kunden har en rättighet eller skyldighet att köpa Auktionsobjektet."
Ja vid hemleverans står tydligt i deras avtalsvillkor..S Sthlm_ skrev:Chilla, ensligt distansavtalslagen har du 14 dagar ångerrätt. Meddela kvd att du inte längre är intresserad och gå sen vidare.
Utan att ha läst deras villkor, MEN jag har köpt en bil på auktion av dom så kan jag säga så här.
Det var visserligen Covid tider och man förbjöds att kolla på objekten före auktion. Jag vann och fick telefonsamtal av dom där vi gick igenom hur köpet skulle genomföras, betalning och upphämtning. Jag var nöjd med mitt köp så jag frågade ingenting om ångerrätt då så jag betalade och tog mig till deras depå vid avtalad tid och träffade där en av deras medarbetare som gav mig nyckeln och en grönskylt och sa ungefär "ta all den tid du behöver för att provköra och kolla på den så kommer du in till mig sen när du är klar". Jag sa, varför ska jag kolla på den jag har redan betalt den? Då sa hon att köpet inte är genomfört förrän vi skrivit kontrakt och innan det är gjort kunde köpet backas utan problem, trots att jag betalat alltså. Jag provkörde och kollade på bilen som var exakt som beskrivet och var nöjd med köpet så vi skrev några papper bara och så åkte jag hem.
Det var visserligen Covid tider och man förbjöds att kolla på objekten före auktion. Jag vann och fick telefonsamtal av dom där vi gick igenom hur köpet skulle genomföras, betalning och upphämtning. Jag var nöjd med mitt köp så jag frågade ingenting om ångerrätt då så jag betalade och tog mig till deras depå vid avtalad tid och träffade där en av deras medarbetare som gav mig nyckeln och en grönskylt och sa ungefär "ta all den tid du behöver för att provköra och kolla på den så kommer du in till mig sen när du är klar". Jag sa, varför ska jag kolla på den jag har redan betalt den? Då sa hon att köpet inte är genomfört förrän vi skrivit kontrakt och innan det är gjort kunde köpet backas utan problem, trots att jag betalat alltså. Jag provkörde och kollade på bilen som var exakt som beskrivet och var nöjd med köpet så vi skrev några papper bara och så åkte jag hem.