Vid ett fullbordat köp av en fastighet(lagfart har inte sökts), hur går man till väga för att häva detta? Både köpare och säljare är överens om att det ska göras. Finns det några formkrav eller liknande? Ska köpet annuleras eller behöver ett återköp upprättas?
Jag har ögnat lite snabbt i jordabalken men där handlar hävning och återgång vad jag kan se enbart om en part inte gör rätt för sig, inget om överenskommelse.

• Gilla
Riemann
  • Laddar…
B ByggerBob skrev:
Vid ett fullbordat köp av en fastighet(lagfart har inte sökts), hur går man till väga för att häva detta? Både köpare och säljare är överens om att det ska göras. Finns det några formkrav eller liknande? Ska köpet annuleras eller behöver ett återköp upprättas?
Jag har ögnat lite snabbt i jordabalken men där handlar hävning och återgång vad jag kan se enbart om en part inte gör rätt för sig, inget om överenskommelse.
Om inte lagfart sökts? Få tillbaka pengarna, riv/elda upp samtliga kopior av köpeavtalet och skaka hand?

Tycker inte riktigt att det framgår exakt hur långt processen är gången, men ett återgångsavtal som båda parterna signerar brukar vi använda om detta händer mellan kontrakt och tillträde.
Där reglerar ni hur återbetalning ska ske etc.

Jag tolkar frågan att köpet och tillträde har fullgjorts. Men köparen har ännu inte sökt lagfart.

Om vi då antar att här finns bostadslån inblandade, så lär det ju bli lite mer komplicerat, än attbara betala tillbaka köpeskillingen.

Jag vet inte vad som krävs, men om vi antar att säljaren hade lån som avslutades vid tillträdet, och köparen tog nya lån vid tillträdet. Då behöver ni nog koppla in båda bankerna.

• Gilla
-MH-
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.