Ska renova badrummet och vill ha nischdusch med ånggenerator, men när jag läser på GVK så står det att man bara får ha rörgenomföringar för duschblandaren inne i duschen under 2m från golv.
Kan man inte ha ånggenerator i en vanlig dusch?

D duell skrev:
Ska renova badrummet och vill ha nischdusch med ånggenerator, men när jag läser på GVK så står det att man bara får ha rörgenomföringar för duschblandaren inne i duschen under 2m från golv.
Kan man inte ha ånggenerator i en vanlig dusch?
Det gäller nog bara trycksatt vattenledning

H Håbbe01 skrev:
Det gäller nog bara trycksatt vattenledning
Hur kommer du fram till den tolkningen? Det finns inget annat undantag varken i GVK' eller Säker vatten's branschregler än rör till blandaren.
Och varför skulle det spela någon roll för läckagerisken om det är en trycksatt vattenledning eller något annat rör genom tätskiktet?

useless useless skrev:
Hur kommer du fram till den tolkningen? Det finns inget annat undantag varken i GVK' eller Säker vatten's branschregler än rör till blandaren.
Och varför skulle det spela någon roll för läckagerisken om det är en trycksatt vattenledning eller något annat rör genom tätskiktet?
"Enligt GVK:s branschregler får trycksatta vattenrör inte bryta tätskiktet i golvet i bad, dusch eller tvättstuga, förutom i specifika undantagsfall med genomföringshylsa eller vid installationer till apparater som vattenvärmare"

Beror väl på om ånga från rör kan jämställas med vattenrör under tryck då

H Håbbe01 skrev:
"Enligt GVK:s branschregler får trycksatta vattenrör inte bryta tätskiktet i golvet i bad, dusch eller tvättstuga, förutom i specifika undantagsfall med genomföringshylsa eller vid installationer till apparater som vattenvärmare"

Beror väl på om ånga från rör kan jämställas med vattenrör under tryck då
Kan du ge oss en länk till reglerna där det står att det bara gäller trycksatta rör? Jag hittar inget sånt undantag.

Text som beskriver regler för rörgenomföringar som bryter väggens tätskikt, med krav på placering och fixering för installationer i bad- och duschutrymmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

useless useless skrev:
Kan du ge oss en länk till reglerna där det står att det bara gäller trycksatta rör? Jag hittar inget sånt undantag.

[bild]
Står inget om ångrör så antar att de menar vattenrör med tryck

H Håbbe01 skrev:
Står inget om ångrör så antar att de menar vattenrör med tryck
Nej, de menar precis som det står: "Rörgenomföringar som bryter väggens tätskikt". Det spelar ingen roll om det är ett rör för vatten, el, värme eller ånga.
Det är inte innehållet i röret som är det väsentliga, utan att det bryter väggens tätskikt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.