Hej. har lite frågor angående cirkulationspumpar m.m , bifogar två bilder där jag numrerat olika saker jag har frågor på.
Cirkulationspump mellan pelletspanna och ackumulatortank har NR 1.
Cirkulationspump till element har NR 5.

i December kärvade cirk.pump nr 1 vilket gjorde att vattnet blev väldigt varmt och överhettningsskydd utlöste.
Jag testade då att vrida på vredet på pumpen , vredet var så torrt så det gick av när jag vred, sen knackade jag lite på pumpen och då gick den igång .

Efter det kan man höra hur vattnet rinner inne i acktanken , typ som man spolar vatten i en hink, kommer inte ihåg att jag hört något sånt innan, nån vecka senare bytte jag pump nr 1 till en helt ny , den går nu på lägsta hastigheten. men hör fortfarande skvalet i acktanken.

Om man vrider vred nr 3 så hör man hur vatten rinner ner till röret vid pump 1 , rör 2 går upp till vattenrör i taket.
När jag bytte cirkpump nr 1 så rann det ut vatten som var vid pumpen. Ska man fylla på via kran nr 3 ?, har testat lite men det rinner och skvalar fortfarande i acktanken.

Cirkulationspump 1 går mellan pelletspanna och acktank , Är det ett slutet system som bara pumpar runt varmvatten?

Cirkulationspump Nr 5 till elementen i huset, Kan man stänga av det helt med strömbrytaren över sommaren.
Han som bodde i huset innan förklarade en del men sa inget om att stänga av den pumpen.

• Värmesystem med numrerade rör och cirkulationspumpar i en pannrumsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av värmesystem med numrerade komponenter inklusive cirkulationspumpar och rör.
    Skapa konto
Först av allt , det är luft i topp på tanken, då hörs som ett vattenfall: finns det avluftare på tanken. Foto på rörkopplingarna , matas den in på topp.

Det sitter en ventil där vattnet går in , den pös i toppen en del när pannan var överhettad

• Ventil med tryckmätare på kopparledning under ett tak, tecken på tidigare överhettning.
    Skapa konto
  • Ventil där vattnet går in, synligt skadad med tecken på överhettning, monterad vid en kopparledning.
    Skapa konto
Höj trycket till 1,5 bar och finns det luft så åker det ut , håll kolla på trycket när du luftar , inte under 1 bar.. Den på topp läcker lite, den svarta hatten ska vara nerskruvad lite lätt till stopp, dom har en förmåga att börja läcka. sen ser det ut som att det är en manuell avluftning på andra fotot mot väggen sett. Tittar du på sexkanten så är det ett litet hål i den. Man vrider på den räfflade delen längst ut

Ok, ska se om jag hinner det ikväll. Jag antar att jag höjer trycket med cirkulationspumpen eller kan man vrida övre delan av ventilen på sista bilden

Det finns ingen anledning till att hålla trycket på minst 1bar vid luftning.

Börja med att kolla förtrycket det röda expansionskärlet. Det bör vara 0,5bar. Sedan fyller du vatten med kran 3 till ca 1bar.

Du ska fylla på vatten till systemet , pumpen har inte med trycket att göra just nu

Det var ju utmärkt att du insett det nu. (y)

Återkommer sent med svar på denna, hade stora problem länge med att försöka lufta systemet. Hade nästan gett upp,
Men en dag blev det strömavbrott när pannan gick och allt stannade, då började det pysa i ventilen längst upp på acktanken och när allt startade igen var luften borta, helt tyst i systemet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.