Jag vet att det står komplementhus. Men jag har en fråga. Om jag styckar av en tomt som just nu räknas som jordsbrukfastighet osv och bara är en åker/äng. Bara en tanke, om man bygger nåt som är mindre eller max 25kvm och drar in el, vatten och avlopp. Måste man söka bygglov i ett sånt fall ändå? och denna regel gäller bara tomter som t.ex redan har ett hus på tomten?

Vad tror du själv?

jag kanske är dum i huvudet. men tycker alla dessa regler hit och dit bara blir snurrigt, men jag tycker man borde få, men säkert inte? =)

Det kan inte vara ett komplementhus om det inte finns en huvudbyggnad.

jo ganska uppenbart ändå, slog min hjärna med. =) Om man säger så här då, om man inte styckar av den från övriga då och fortfarande är en så kallad jordbruksmark/fastighet? Finns risken då att det beror på vad övriga tomtar har på sina tomter som säga.?

Vad tomten har på sin tomt får du fråga honom om ☺

• Gilla
The_Nyll och 1 till
  • Laddar…
Här är vad som gäller http://www.regeringen.se/sb/d/18061/a/233400

Det framgår inte om du får lägga huset var du vill på fastigheten eller om det ska va i anslutning till huvudbyggnaden, bäst att du kollar först.

• Gilla
The_Nyll
  • Laddar…
Fattar inte riktigt. Får man bygga ett växthus på 25kvm,eller räknas det bara son en friggebod och således endast 15kvm?

Får man använda dom 25 m2 till bostad förråd eller garage, så vore det väl konstigt om det inte också skulle få användas som växthus.
Men det kommer säkert tydligare tolkning snart, tyvärr kan nog en del beslut bli beroende av vilken bygglovschef man har i sin kommun.

OXYD
Gäller det även carport med förråd då?
Står något om 5+20

The_Nyll skrev:
Jag vet att det står komplementhus. Men jag har en fråga. Om jag styckar av en tomt som just nu räknas som jordsbrukfastighet osv och bara är en åker/äng. Bara en tanke, om man bygger nåt som är mindre eller max 25kvm och drar in el, vatten och avlopp. Måste man söka bygglov i ett sånt fall ändå? och denna regel gäller bara tomter som t.ex redan har ett hus på tomten?
Är det en jordbruksfastighet finns det möjlighet att bygga "driftbyggnad", osäker på rätt benämning, för jord- och skogsbruket utan bygglov, endast bygganmälan.
Reglerna avseende komplemantbyggnad är främst avsedda för villatomter.

hehe =) jo jag med tomterna och inte tomtens =)
aha, tack. Bra att veta. Sen var det en tanke som slog mig, säg att man har byggt "hus" eller vad man ska kalla det efter reglerna som sagt och sen bestämmer sig för att stycka av och bygga riktig hus med bygglov och allt. De finns ingen risk att man får lov att riva "hus" som redan står där? Hur funkar det?

Aldrig har så många kunnat skapa så många frågor på så kort tid !

haha, ja de är väl att jag är dåligt insatt, och för lat att läsa och känner går fortare att fråga, men jag ska läsa juridiken och reglerna själv och håller på. =).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.