Halloj!

Har en Thermia calibra eco 8 och ett 127 meter borrhål som gått kallt i vinter.. skulle nu borra med extra borrhål på 200 meter men sket sig när jag tydligen hade väldigt högt vattentryck i hålet och borraren gav upp vid 121 meter… kommer detta att räcka? Har 36 meter foderör plus 33 meter foderrör

Det kan väl bara tillverkaren säga men du har ju nu 250m och det räcker för de flesta pumpar upp till 13kw.

Tänkte du ha hålen gå i serie eller går båda in till pannrummet och fördelas där?

A atomlab skrev:
Det kan väl bara tillverkaren säga men du har ju nu 250m och det räcker för de flesta pumpar upp till 13kw.

Tänkte du ha hålen gå i serie eller går båda in till pannrummet och fördelas där?
Vad är det bästa alternativet? Jag har vill gärna ha det så effektivt som möjligt.. vad jag förstår så är det 248 meter hål och man får räkna bort 69 meter i foderör

Ditt nya borrhål har ju uppenbarligen bra vattenföring vilket tillåter större energiuttag än ett med stillastående vatten. När man dimensionerar borrhål utgår man från stillastående vatten för att inte få glädjekalkyler.

Det intressanta är det aktiva borrdjupet - dvs hur många meter vattenpelare du har där energi kan överföras från omgivande terräng till slangen. Jämför det med vad tillverkaren av pumpen säger.

Det är enklare (billigare) att koppla brunnarna i serie men det kan bli att den totala slanglängden blir för lång för VPns cirkulationspump på brine-sidan. Du får bättre kontroll om du har balanseringsventiler så du kan styra flödet genom respektive brunn - men dyrare.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Ditt nya borrhål har ju uppenbarligen bra vattenföring vilket tillåter större energiuttag än ett med stillastående vatten. När man dimensionerar borrhål utgår man från stillastående vatten för att inte få glädjekalkyler.

Det intressanta är det aktiva borrdjupet - dvs hur många meter vattenpelare du har där energi kan överföras från omgivande terräng till slangen. Jämför det med vad tillverkaren av pumpen säger.

Det är enklare (billigare) att koppla brunnarna i serie men det kan bli att den totala slanglängden blir för lång för VPns cirkulationspump på brine-sidan. Du får bättre kontroll om du har balanseringsventiler så du kan styra flödet genom respektive brunn - men dyrare.
Hade tänkt parallell koppla hålen? Tänker jag fel? Så jag kan styra över mer flöde på det nya

Får jag fråga vad hålet kostade? Har också väldigt långt till berg...

• Gilla
Taxture
  • Laddar…
nino nino skrev:
Får jag fråga vad hålet kostade? Har också väldigt långt till berg...
Ej fått fakturan än.. men dyra pengar är ju nästan 1000 kr meter för foderrören

• Ledsen
nino
  • Laddar…
sebbe_j sebbe_j skrev:
Ej fått fakturan än.. men dyra pengar är ju nästan 1000 kr meter för foderrören
Är nog normalpris idag.

A AndersS skrev:
Är nog normalpris idag.
så är det. Men nu var frågan om jag ligger bra till med mina två hål eller om jag kan vänta mig fortsatta problem nu när borrningen gick som den gick

sebbe_j sebbe_j skrev:
så är det. Men nu var frågan om jag ligger bra till med mina två hål eller om jag kan vänta mig fortsatta problem nu när borrningen gick som den gick
Det var du som gjorde påstående och jag noterade att det var normalt... så är det i forum.😉

sebbe_j sebbe_j skrev:
Hade tänkt parallell koppla hålen? Tänker jag fel? Så jag kan styra över mer flöde på det nya
Parallellt är det bästa. Och ventiler så du kan balansera uttaget mellan hålen.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
useless useless skrev:
Parallellt är det bästa. Och ventiler så du kan balansera uttaget mellan hålen.
Men 248 meter minus 68 meter foderrör bör funka ändå? Blir ca 175m aktivt

sebbe_j sebbe_j skrev:
Men 248 meter minus 68 meter foderrör bör funka ändå? Blir ca 175m aktivt
Ja, seriekoppling funkar också, men blir inte lika bra. Men det är väl en icke-fråga eftersom du ändå tänkt parallellkoppla?

Parallellkoppling ger en fjärdedel av tryckfallet och därmed lägre elförbrukning för cirkulationspumpen förutom att man kan justera flödet individuellt.

useless useless skrev:
Ja, seriekoppling funkar också, men blir inte lika bra. Men det är väl en icke-fråga eftersom du ändå tänkt parallellkoppla?

Parallellkoppling ger en fjärdedel av tryckfallet och därmed lägre elförbrukning för cirkulationspumpen förutom att man kan justera flödet individuellt.
Är mest nervös att jag fortfarande har för lite borrmeter?

Som sagt var har man även nytta av den bit som går i foderrör. Särskilt om det är under grundvattennivån. Man brukar lite förenklat räkna med att rören i mark som inte är berg motsvarar en tredjedels aktiv meter i berg.
Så du har gott och väl över 200 meter att plocka energi från. Eftersom det mycket vatten och bevisligen har funkat med den gamla borran så verkar förutsättningarna vara bättre än de man använder hid schablonberäkningar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.