K karlmb skrev:
OK, men det är ju inte så farligt. Du kan ha minusgrader på brine utan att hela hålet är bottenfruset. Och det ser ut som att du har just ca 3 grader på delta.
Yes.. men tror ändå det blir ett helt nytt hål på 150 meter.. parallell kopplar jag det har jag ju ett hål på 127 och ett på 150? Måste väll räcka och bli över?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
F fsn skrev:
Vem får du offert ifrån? Du skall ta offerten direkt från den som borrar och inte från värmepumpsinstallstören.
Klart jag har tagit offert sjölv direkt från borrföretagen.. allting verkar blivit svindyrt

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
B
sebbe_j sebbe_j skrev:
Men borrar jag ett hål till på 150’meter och parallell kopplar så har jag ju 277 meter? Borde ju fungera?
Ja tjälen är ju bara relevant att fundera på om man gör en markkollektor.

H Hallerudsbo skrev:
Jag betala 19000 för mitt 160 m hål.
Då var rot dragit från det.
De var här knappt en dag.
Total installation var 119000 för att montera bergvärme och plocka oljepannan.
Men jag vet också att sista tiden har priserna gått en väg.
2 år sedan fick svärfar pris på pump hem som kosta 72000 sen när de skulle leverera så var priset 115000 9 månader senare.
När borrade du?

B BSOD skrev:
Ja tjälen är ju bara relevant att fundera på om man gör en markkollektor.
Jo.. men tänkte om ja borrar ett nytt hål på 150 meter och parallell kopplar dom vore det ju fan om det inte skulle fungera

sebbe_j sebbe_j skrev:
Dock så tror ja inte att isolera påverkar så mycket i hålet.. då det går kallt även nu när det nästan är plus grader ute
Med bättre isolerat hus och därmed lägre värmebehov så behöver pumpen inte köra lika mycket och tar hela tiden upp mindre värme från hålet så det kommer absolut hjälpa.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Dennan4 Dennan4 skrev:
Med bättre isolerat hus och därmed lägre värmebehov så behöver pumpen inte köra lika mycket och tar hela tiden upp mindre värme från hålet så det kommer absolut hjälpa.
Så kan de va.. men nu har jag ju problemet att hålet går kallt så fort det används.. så huvudproblemet är ju att jag är ett dåligt/klent borrhål

F
sebbe_j sebbe_j skrev:
Så kan de va.. men nu har jag ju problemet att hålet går kallt så fort det används.. så huvudproblemet är ju att jag är ett dåligt/klent borrhål
Ja, det är tydligt. Tror tyvärr du behöver ett nytt hål.

sebbe_j sebbe_j skrev:
Jag ska be om ursäkt för att jag har internetstalkat dig.

Gå in på SGUs sida:

https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html

Där hittar du din brunn. Och noteringen att den ligger 6m syd om "fastigheten" (antar de menar byggnaden, fastighet är marken).

Din granne åt syd har också en energibrunn, på 137m. Utan notering om placering.

Fråga grannen om var deras brunn är jämfört med din och om den började gå kallt när du drog igång.

De har också större uppmätt vattenflöde än du har, 700l/h kontra 150l/h vilket kan indikera att deras hål träffat bättre (vattnet transporterar värme i berget).

Borrar du ett nytt hål så försök få det bort från andra brunnar.

Lycka till och hoppas du hittar en borrare som har bättre priser.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Jag ska be om ursäkt för att jag har internetstalkat dig.

Gå in på SGUs sida:

[länk]

Där hittar du din brunn. Och noteringen att den ligger 6m syd om "fastigheten" (antar de menar byggnaden, fastighet är marken).

Din granne åt syd har också en energibrunn, på 137m. Utan notering om placering.

Fråga grannen om var deras brunn är jämfört med din och om den började gå kallt när du drog igång.

De har också större uppmätt vattenflöde än du har, 700l/h kontra 150l/h vilket kan indikera att deras hål träffat bättre (vattnet transporterar värme i berget).

Borrar du ett nytt hål så försök få det bort från andra brunnar.

Lycka till och hoppas du hittar en borrare som har bättre priser.
Har kollat de där jag med :) såg att man minst ska ha 20 meter mellan hålen.. får kolla upp de

• Gilla
redarn
  • Laddar…
H
sebbe_j sebbe_j skrev:
När borrade du?
2021

sebbe_j sebbe_j skrev:
Har kollat de där jag med :) såg att man minst ska ha 20 meter mellan hålen.. får kolla upp de
Vi har -1 in -5 ut hela vintrarna i stor sett
under ca 20 års tid
inga problem alls faktiskt

C Claes Persson skrev:
Vi har -1 in -5 ut hela vintrarna i stor sett
under ca 20 års tid
inga problem alls faktiskt
Jaså? Är nojig som fasen att det ska bli problem här.. har haft -1.1 in och -6.1 ut här när det endast var -17 grader ute temp.. och då hade vi bara pumpen ställd på 18 grader inomhus temp

En inkommande brinetemp på 0 till -2 är inget ovanligt och inget alarmerande. Problem uppstår däremot om hålet fortsätter bli kallare år efter år - det tyder på att hålet är underdimensionerat ( märks ganska fort ) eller att influens finns från andra hål ( märks efter ca 15-20 år ). En Calibra Eco 8 behöver åtminstone ca 150-160m aktivt hål om den är rätt dimensionerad - lite beroende på vilken effekttäckning/energitäckning som är vald. Kolla med installatören om det finns ett dimensioneringsunderlag. Hålet skall vara dimensionerat för ca 30-35W kyleffekt/m (aktivt hål). Grundvattenflöden på 100 meters djup är mycket ovanliga och det finns åtgärder för att värma kalla hål som fungerar. Underdimensionerade hål blir dock kalla på vintern oavsett hur mycket man återladdar. Titta gärna på Göran Hällströms och Jose' Acunas vetenskapliga rapport om influens mellan borrhål - där finns massor av nyttig information att hämta. Den ligger till grund för kommunernas regel om 20m mellan borrhål.

• Gilla
fsn
  • Laddar…
S Solkenta skrev:
En inkommande brinetemp på 0 till -2 är inget ovanligt och inget alarmerande. Problem uppstår däremot om hålet fortsätter bli kallare år efter år - det tyder på att hålet är underdimensionerat ( märks ganska fort ) eller att influens finns från andra hål ( märks efter ca 15-20 år ). En Calibra Eco 8 behöver åtminstone ca 150-160m aktivt hål om den är rätt dimensionerad - lite beroende på vilken effekttäckning/energitäckning som är vald. Kolla med installatören om det finns ett dimensioneringsunderlag. Hålet skall vara dimensionerat för ca 30-35W kyleffekt/m (aktivt hål). Grundvattenflöden på 100 meters djup är mycket ovanliga och det finns åtgärder för att värma kalla hål som fungerar. Underdimensionerade hål blir dock kalla på vintern oavsett hur mycket man återladdar. Titta gärna på Göran Hällströms och Jose' Acunas vetenskapliga rapport om influens mellan borrhål - där finns massor av nyttig information att hämta. Den ligger till grund för kommunernas regel om 20m mellan borrhål.
När de var -17 ute. Hade jag -1,5 in och -6,2 ut

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.