sebbe_j sebbe_j skrev:
Dom vill inte kompetteeingsborra tydligen om man vet att hålet gått väldigt kallt vad jag fattar de som.. dom jag pratat med rekommenderar en helt ny borrning
Prata med andra. Med tanke på deras priser är det ju rent löjligt. Klart du kan borra ett likadant hål till och använda det som redan finns ihop.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
D Dortmunder DAB skrev:
Hur dyrt exakt?

Att lägga 300m markslang kostar väl nästan likvärdigt och måste läggas riktigt djupt i Dorotea?

Mvh
Nja, i Dorotea ligger det ett tjock värmande lager snö ovanpå hela säsongen, så det kan fungera väl så bra som i Skåne.

K karlmb skrev:
Prata med andra. Med tanke på deras priser är det ju rent löjligt. Klart du kan borra ett likadant hål till och använda det som redan finns ihop.
Ja? Paralell koppla är väll klart man kan göra :)

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Du ska ställa kb-pumpen högre så att du får 3 grader delta på kalla sidan.
Redan provat att ha den på konstant drift och högre procent.. går fortfarande kallt

sebbe_j sebbe_j skrev:
Redan provat att ha den på konstant drift och högre procent.. går fortfarande kallt
Du borde kunna öka farten såpass mkt att delta blir 3 grader. Om inte är det något som stryper flödet. Kanske fruset hål som klämmer igen kollektorn. Men då borde det fungera på sommarhalvåret iaf.

K karlmb skrev:
Du borde kunna öka farten såpass mkt att delta blir 3 grader. Om inte är det något som stryper flödet. Kanske fruset hål som klämmer igen kollektorn. Men då borde det fungera på sommarhalvåret iaf.
Skulle tro att mitt hål har blivit fruset i vinter.. nu när det är -1 grad ute och kompressorn går i gång får jag i princip direkt -0.5 in och -3/-3.5 på utgående

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Man får väll se när värmen börja komma hur brine tempen reagerar

B
K karlmb skrev:
Nja, i Dorotea ligger det ett tjock värmande lager snö ovanpå hela säsongen, så det kan fungera väl så bra som i SkSkåne.
Tjälfritt djup är ju betydligt djupare i Dorotea än Skåne, så man borde förlägga kollektorn i mark djupare ju längre norr man kommer. Man vill ju hamna under tjälzonen i möjligaste mån, så inkommande till vp hamnar runt 0c eller i närheten. Men hur stor skillnad det egentligen borde vars tycker jag känns svårt att få fram i den litteratur på ämnet som jag läst.

Det är inte så tydligt vad som egentligen rekommenderas. Mellan 1-1.5m djup brukar man tala om, jag hade nog gissat att man bör liggare närmare 1.5 än 1 m så pass långt norrut. min magkänsla i alla fall. Beror även på annat.

I Skåne kan man nog ligga runt metern, eller ett par dm djupare, inte lika självklart att mer djup där.ger en bättre anläggning. Då kanske det är bättre att ha en något längre kollektor, på mindre djup, än att komma ner rejält djupt. Grävarbetet beror ju mycket på.hur många m3 som ska upp.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
sebbe_j sebbe_j skrev:
Hur kom du undan så billigt? Bara pumpen går ju på 115 tusenn
Det blev en Daikin som 2018 kostade ca 70-80.000:-?

Det var andra tider 2018 och i norra storstockholm så fanns det många konkurrerande firmor.

Egentligen tänkte jag och frugan att en Luftvatten vp var vettigast; men 2 av företagen som kom på besök tyckte att bergvärme skulle funka bättre.

Ivt offererade en 6kw onoff maskin med 100m borrhål för 120.000 - den andra firman en 8kw inverter med 160m för 130.000

Vi skrev kontrakt med andra firman (Effektiv energi) och ändrade till 2x100m borrhål då vi har egen vattenbrunn som vi ville undvika få saltvatten i.

Den firman som har offererat borrningen hos dig försöker säkerligen dra en rövare - inte en chans att det egentligen ska kosta 150.000…

Har du tittat på en vbx? Jag har en som återladdar mitt hål.

H
Jag betala 19000 för mitt 160 m hål.
Då var rot dragit från det.
De var här knappt en dag.
Total installation var 119000 för att montera bergvärme och plocka oljepannan.
Men jag vet också att sista tiden har priserna gått en väg.
2 år sedan fick svärfar pris på pump hem som kosta 72000 sen när de skulle leverera så var priset 115000 9 månader senare.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Du ska ställa kb-pumpen högre så att du får 3 grader delta på kalla sidan.
Har aldrig funderat på köldbärarsidan då den alltid varit runt 2-3 grader skillnad, varför ökar man hastigheten?
När jag trimmade in på sidan för värmesystem så fick man testa med att sänka hastigheten för att öka temperaturskillnaden till 6-7 grader, dvs med högre hastighet kom det varmare vattnet snabbare tillbaka till pumpen och gav mindre temp.skillnad.

F
sebbe_j sebbe_j skrev:
Jo offerterna jag fått känns väldigt dyra med tanke på att borrningen är i princip 1 dags jobb
Vem får du offert ifrån? Du skall ta offerten direkt från den som borrar och inte från värmepumpsinstallstören.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
sebbe_j sebbe_j skrev:
Skulle tro att mitt hål har blivit fruset i vinter.. nu när det är -1 grad ute och kompressorn går i gång får jag i princip direkt -0.5 in och -3/-3.5 på utgående
OK, men det är ju inte så farligt. Du kan ha minusgrader på brine utan att hela hålet är bottenfruset. Och det ser ut som att du har just ca 3 grader på delta.

B BSOD skrev:
Tjälfritt djup är ju betydligt djupare i Dorotea än Skåne, så man borde förlägga kollektorn i mark djupare ju längre norr man kommer. Man vill ju hamna under tjälzonen i möjligaste mån, så inkommande till vp hamnar runt 0c eller i närheten. Men hur stor skillnad det egentligen borde vars tycker jag känns svårt att få fram i den litteratur på ämnet som jag läst.

Det är inte så tydligt vad som egentligen rekommenderas. Mellan 1-1.5m djup brukar man tala om, jag hade nog gissat att man bör liggare närmare 1.5 än 1 m så pass långt norrut. min magkänsla i alla fall. Beror även på annat.

I Skåne kan man nog ligga runt metern, eller ett par dm djupare, inte lika självklart att mer djup där.ger en bättre anläggning. Då kanske det är bättre att ha en något längre kollektor, på mindre djup, än att komma ner rejält djupt. Grävarbetet beror ju mycket på.hur många m3 som ska upp.
Men borrar jag ett hål till på 150’meter och parallell kopplar så har jag ju 277 meter? Borde ju fungera?

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.