12 200 läst ·
89 svar
12k läst
89 svar
Angående kallt borrhål (Bergvärme)
Prata med andra. Med tanke på deras priser är det ju rent löjligt. Klart du kan borra ett likadant hål till och använda det som redan finns ihop.sebbe_j skrev:
Skulle tro att mitt hål har blivit fruset i vinter.. nu när det är -1 grad ute och kompressorn går i gång får jag i princip direkt -0.5 in och -3/-3.5 på utgåendeK karlmb skrev:
Tjälfritt djup är ju betydligt djupare i Dorotea än Skåne, så man borde förlägga kollektorn i mark djupare ju längre norr man kommer. Man vill ju hamna under tjälzonen i möjligaste mån, så inkommande till vp hamnar runt 0c eller i närheten. Men hur stor skillnad det egentligen borde vars tycker jag känns svårt att få fram i den litteratur på ämnet som jag läst.K karlmb skrev:
Det är inte så tydligt vad som egentligen rekommenderas. Mellan 1-1.5m djup brukar man tala om, jag hade nog gissat att man bör liggare närmare 1.5 än 1 m så pass långt norrut. min magkänsla i alla fall. Beror även på annat.
I Skåne kan man nog ligga runt metern, eller ett par dm djupare, inte lika självklart att mer djup där.ger en bättre anläggning. Då kanske det är bättre att ha en något längre kollektor, på mindre djup, än att komma ner rejält djupt. Grävarbetet beror ju mycket på.hur många m3 som ska upp.
Medlem
· Stockholms län
· 640 inlägg
Det blev en Daikin som 2018 kostade ca 70-80.000:-?sebbe_j skrev:
Det var andra tider 2018 och i norra storstockholm så fanns det många konkurrerande firmor.
Egentligen tänkte jag och frugan att en Luftvatten vp var vettigast; men 2 av företagen som kom på besök tyckte att bergvärme skulle funka bättre.
Ivt offererade en 6kw onoff maskin med 100m borrhål för 120.000 - den andra firman en 8kw inverter med 160m för 130.000
Vi skrev kontrakt med andra firman (Effektiv energi) och ändrade till 2x100m borrhål då vi har egen vattenbrunn som vi ville undvika få saltvatten i.
Den firman som har offererat borrningen hos dig försöker säkerligen dra en rövare - inte en chans att det egentligen ska kosta 150.000…
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Jag betala 19000 för mitt 160 m hål.
Då var rot dragit från det.
De var här knappt en dag.
Total installation var 119000 för att montera bergvärme och plocka oljepannan.
Men jag vet också att sista tiden har priserna gått en väg.
2 år sedan fick svärfar pris på pump hem som kosta 72000 sen när de skulle leverera så var priset 115000 9 månader senare.
Då var rot dragit från det.
De var här knappt en dag.
Total installation var 119000 för att montera bergvärme och plocka oljepannan.
Men jag vet också att sista tiden har priserna gått en väg.
2 år sedan fick svärfar pris på pump hem som kosta 72000 sen när de skulle leverera så var priset 115000 9 månader senare.
Har aldrig funderat på köldbärarsidan då den alltid varit runt 2-3 grader skillnad, varför ökar man hastigheten?K karlmb skrev:
När jag trimmade in på sidan för värmesystem så fick man testa med att sänka hastigheten för att öka temperaturskillnaden till 6-7 grader, dvs med högre hastighet kom det varmare vattnet snabbare tillbaka till pumpen och gav mindre temp.skillnad.
OK, men det är ju inte så farligt. Du kan ha minusgrader på brine utan att hela hålet är bottenfruset. Och det ser ut som att du har just ca 3 grader på delta.sebbe_j skrev:
Men borrar jag ett hål till på 150’meter och parallell kopplar så har jag ju 277 meter? Borde ju fungera?B BSOD skrev:Tjälfritt djup är ju betydligt djupare i Dorotea än Skåne, så man borde förlägga kollektorn i mark djupare ju längre norr man kommer. Man vill ju hamna under tjälzonen i möjligaste mån, så inkommande till vp hamnar runt 0c eller i närheten. Men hur stor skillnad det egentligen borde vars tycker jag känns svårt att få fram i den litteratur på ämnet som jag läst.
Det är inte så tydligt vad som egentligen rekommenderas. Mellan 1-1.5m djup brukar man tala om, jag hade nog gissat att man bör liggare närmare 1.5 än 1 m så pass långt norrut. min magkänsla i alla fall. Beror även på annat.
I Skåne kan man nog ligga runt metern, eller ett par dm djupare, inte lika självklart att mer djup där.ger en bättre anläggning. Då kanske det är bättre att ha en något längre kollektor, på mindre djup, än att komma ner rejält djupt. Grävarbetet beror ju mycket på.hur många m3 som ska upp.