10 938 läst ·
89 svar
11k läst
89 svar
Angående kallt borrhål (Bergvärme)
Medlem
· Stockholms län
· 606 inlägg
Jag har fått offert på runt 150 tusen för ett 200 meters hål…markslingan är betydligt billigare då slangen inte är speciellt dyr och grävningen inte bör dra iväg så mycketD Dortmunder DAB skrev:
Precis som för mig då.. huset byggt 1951.. men sjukt mkt pengar för att borra nytt hålMattias_Jo1 skrev:
Håller med många svar. Är i samma sitts. Bytte till en 1255-12 och har 140m hål. 20 år sen så dimensionerade man 50w/m verkar det som då min förra var en 1210-7. Den nya är mycket mer effektiv. Hålet kallare än tidigare (minus grader nu i vinter)men även 10-15% energi besparing. Men blir nog nytt borrhål så småningom och isolera vinden. 50-tals hus. Har bytt en del radiatorer så de blir mer effektiv. Gjorde jag innan VP bytet.
Måste du ner så djupt? Du ska ju komplettera befintligt hål , inte ersätta.
Med 200meter hål + dina 127 får du ju grovt räknat 157% mer energi , dvs totalt 257% av vad du har idag.
Nu får nog den som kan räkna på det här andra siffror men ändå... du får mycket mer hål än du måste ha skulle jag tro.
Med 200meter hål + dina 127 får du ju grovt räknat 157% mer energi , dvs totalt 257% av vad du har idag.
Nu får nog den som kan räkna på det här andra siffror men ändå... du får mycket mer hål än du måste ha skulle jag tro.
Försök få in fler offerter, kan dock förstå att utbudet av borrfirmor är begränsat. Borrade själv 2st hål a 200m i höstas och betalade totalt strax under 150k kr efter ROT (Stockholm).sebbe_j skrev:
Dom vill inte kompetteeingsborra tydligen om man vet att hålet gått väldigt kallt vad jag fattar de som.. dom jag pratat med rekommenderar en helt ny borrningB Bjober skrev:
Jo offerterna jag fått känns väldigt dyra med tanke på att borrningen är i princip 1 dags jobbB Bjober skrev:
Kan du ha solvärmefångare på sommaren som kör ner värmen i berget? Som då lagras till vintern. Typ detta https://viivilla.se/energi/fornybar-energi/pa-gullo-later-solen-varma-berget/J jonaserik skrev:
Medlem
· Stockholms län
· 606 inlägg
Herrejävl…!sebbe_j skrev:
Min kompletta nyinstallation av bergvärme med maskin och borrning gick på totalt 140.000
Markslinga låter som vägen att gå.
Ja, det är även min reaktion. Minns jag rätt så pröjsade jag kring 180k för en CTC GSi-12, frikyla och 260m borrhål. Det inkluderade även bortforsling av den gamla oljepannan som fanns när vi flyttade in.D Dortmunder DAB skrev:
Men ja, det är inte mycket du kan göra med den befintliga installationen utöver att installera frikyla. Hur mycket det egentligen kommer hjälpa låter jag vara osagt men du får iaf det svalt och skönt inomhus på sommaren som en bonus.
Vilket år installera ni? Min thermia calibra eco gick bara den på 115 tusenMickeTyr skrev:
Ja, det är även min reaktion. Minns jag rätt så pröjsade jag kring 180k för en CTC GSi-12, frikyla och 260m borrhål. Det inkluderade även bortforsling av den gamla oljepannan som fanns när vi flyttade in.
Men ja, det är inte mycket du kan göra med den befintliga installationen utöver att installera frikyla. Hur mycket det egentligen kommer hjälpa låter jag vara osagt men du får iaf det svalt och skönt inomhus på sommaren som en bonus.