Förmodligen nån låsskruv som håller insatsen på plats? Lossa den och se vad som händer... Stäng av vattnet först.
Annars kan man ta bort locket på själva vredet, lossa resten av vredet via en skruv för att sen kunna skruva lös själva termostatinsatsen.

• Gilla
Tvapac
  • Laddar…
Som useless säger, om du lossar skruven så kan du dra ut hela insatsen, det är termostaten...
Man brukar få ta i lite för att den ska lossna....

• Gilla
Tvapac
  • Laddar…
T Tvapac skrev:
Det är exakt samma blandare jag har!! Hur får jag den att sluta läcka från skruven man även ser på din bild? Vet du vad modellen heter?
Enligt kvittot så heter den Trend 500
Var ett komplett paket med takdusch och slangmunstycke.
Min är dock tät och droppar bara från någon av duscharna om man inte ställer
vredet exakt vilket inte är helt lätt då lägesindikeringen är så svag på denna.

Redigerat:
  • Gilla
Tvapac
  • Laddar…
useless useless skrev:
Förmodligen nån låsskruv som håller insatsen på plats? Lossa den och se vad som händer... Stäng av vattnet först.
Annars kan man ta bort locket på själva vredet, lossa resten av vredet via en skruv för att sen kunna skruva lös själva termostatinsatsen.
Okej, jag skall göra ett försök. Jag kan ta bort locket på vredet och lossa det med en stjärnskruvmejsel, då ser jag termostatinsatsen. Men den verkar man skruva av med skiftnyckel, det var därför jag inte förstod insexskruven på undersidan, kan det vara både och? Jag skall testa och se om jag lyckas iaf, tänker att jag rengör och kör armaturfett i ett första steg.

T Tvapac skrev:
Jag har en tre år gammal Camargue duschblandare. Temperaturen har blivit sjukt trög att reglera (åt kallt) och den läcker från temperaturvredet. Något man kan göra åt det? Vad är det för skruv på under sidan där?
Löste du det? Ang. temperaturvredet så var det samma problem jag hade, det gick bara att öka temperaturen, det kalla gick inte att vrida till. Efter mycket ryckande, slitande och skruvande lyckades jag få isär min blandare. Det visade sig att stopringen, den som hindrar att man av misstag vrider om till skållhett, är gjord av plast och hade gått sönder. Så som den gått sönder så låg den lösa delen och mekaniskt hindrade så man inte kunde vrida om vredet.

När jag reklamerade (som jag skrev om ovan) resulterade det i att jag fick en ny termostat. Dock skickade de inte med någon ny stopring så det skyddet har jag inte längre. Orkar inte bråka mer med Bauhaus.

Jag har också en liknande dusch. Kalix. Men det är väl en camargue? Inköpt på Bauhaus. Vi hade först en dusch kabin av exakt samma sort men den var felmonterad av Bauhaus men blandaren fungerade. De bytte ut den till exakt likadan och den blandaren började strula nästan med en gång. Går knappt att få tillbaka till kallvatten. Jag reklamerade blandaren men då hade de slutat sälja den samma ( dusch väggarna tål inte vatten. Aluminium profilerna flagnade efter 1,5 år. Tillverkarna kan inte leverera ny blandare. Vi fick pengarna tillbaka och behålla duschen. Men problemet är att vi vågar inte röra blandaren.

Vi har på flera byggen monterat märket camargue i badrum,
I stort sett allt är skit, väldigt dålig kvalite på monterings detaljer och beskrivningar kan man få på ett A4 papper utskrivet så dåligt att det knappt syns vad det är på bilderna.
Men faktiskt så har det alltid varit lätt att byta på bauhaus, dom verkar vara vana att folk byter just märket.

Paul-Staffanstorp
Jag har nyligen totalrenoverat en lgh till min dotter med sambo och eftersom jag blåste totalt hela lägenheten på en månad från 1 feb till 4 mars så hade vi problem att få tag i ordentliga saker så en av detta märkets kommoder med tillhörande vask och spegelskåp fick det bli tillsvidare.
Har dock inga större förhoppningar att de kommer hålla så länge men vad gör man när man behöver ha tag i saker akut och de flesta märken har leveranstider på minimum 3v... :cry:

Dock skulle jag ALDRIG köpt vare sig blandare eller duschdörrar av Bauhaus billighetsmärken. ;)
Sådant finns det ordentliga grejer av på hyllorna i vartenda byggvaruhus eller hos varenda vvs-gross.

• Gilla
twoody
  • Laddar…
T twoody skrev:
Vi har på flera byggen monterat märket camargue i badrum,
I stort sett allt är skit, väldigt dålig kvalite på monterings detaljer och beskrivningar kan man få på ett A4 papper utskrivet så dåligt att det knappt syns vad det är på bilderna.
Men faktiskt så har det alltid varit lätt att byta på bauhaus, dom verkar vara vana att folk byter just märket.

Då har du trevligare erfarenheter än jag. Kanske annorlunda om man kommer som byggare?

Såhär har det varit för mig:

Som jag nämnde i en annan tråd började problemen redan vid monteringen. Skruvarna var av fel storlek, vi var tre händiga som försökte. När jag kom till butiken pratade jag först med en på VVS-avdelningen. Han sa att jag hade använt för stor skruvmejsel. När jag envisades tog han mig till skruvsektionen. Gubben där berättade att jag hade använt för liten skruvmejsel. Ingen frågade vilken skruvmejsel jag hade använt...

När sen termostaten inte längre gick att ändra till kallvatten hävdade de först att det inte gick att fixa eftersom modellen utgått. När jag frågade en annan (vid ett senare tillfälle) så gick det att beställa. Antagligen för att de beställde en ny termostat och inte hela blandaren, men det borde det ha frågat om innan de avfärdade mig första gången, tycker jag. De försökte ta betalt för termostaten men då envisades jag till dess de gav med sig. Dock fick jag ingen ny stopring, som ju var trasig. De skulle maila om detta men sen har jag inte hört av dem igen.

En slang på baksidan av kabinen började läcka. Jag filmade hur det rann och tog med slangen till butiken. Fick inte byta till en liknande eftersom de absolut ville beställa ny från samma tillverkare. Detta trots standardkopplingar. Skulle i så fall vara utan dusch på obestämd tid så jag skippade detta och åkte till Hornbach och köpte en ny slang för under hundralappen.

Så. I korthet: Tre reklamationer på en och samma dusch och samtliga har de hanterat dåligt. Aldrig mer "Felhaus"...

/Christina

• Gilla
JuggeH
  • Laddar…
Vår dusch ” fungerar” men man får nöja sig med en inställning på varmvatten. Avstängning får man ta med hårdhandskarna och duschen tål inte vatten då den rostar och släpper aluminium
Men den blev ju gratis. Fast vi fick inget tillbaka på monteringen som kostade drygt 3000kr
Göran

T Tvapac skrev:
Jag har en tre år gammal Camargue duschblandare. Temperaturen har blivit sjukt trög att reglera (åt kallt) och den läcker från temperaturvredet. Något man kan göra åt det? Vad är det för skruv på under sidan där?
Vilken modell är det där ?(samma som jag har) löste du problemet med trögheten? Jag upplever samma problem

Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jag har nyligen totalrenoverat en lgh till min dotter med sambo och eftersom jag blåste totalt hela lägenheten på en månad från 1 feb till 4 mars så hade vi problem att få tag i ordentliga saker så en av detta märkets kommoder med tillhörande vask och spegelskåp fick det bli tillsvidare.
Har dock inga större förhoppningar att de kommer hålla så länge men vad gör man när man behöver ha tag i saker akut och de flesta märken har leveranstider på minimum 3v... :cry:

Dock skulle jag ALDRIG köpt vare sig blandare eller duschdörrar av Bauhaus billighetsmärken. ;)
Sådant finns det ordentliga grejer av på hyllorna i vartenda byggvaruhus eller hos varenda vvs-gross.
En undran; håller kommoden m vasken samt spegelskåpet än eller är det utbytt? Nyfiken då jag ev är på väg att köpa en badrumsmöbel Vasa som de har xtrapris på nu..

Paul-Staffanstorp
B Bagarns28 skrev:
En undran; håller kommoden m vasken samt spegelskåpet än eller är det utbytt? Nyfiken då jag ev är på väg att köpa en badrumsmöbel Vasa som de har xtrapris på nu..
Det håller än faktiskt men min dotter är också överpedantisk med städ och skötsel ska tilläggas.

• Gilla
Bonatty och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.