1 710 läst ·
14 svar
2k läst
14 svar
Angående bygglov
I mitten av 2000-talet sökte och fick jag bygglov för att bygga ut mitt garage en liten bit. Precis när utbyggnaden startade kom byggfirman med förslaget att inte lägga platt tak på den nya delen utan att i stället montera takstolar och lägga ett brutet tak över både den gamla och nya delen. Jag nappade på det förslaget.
Men, först något/några år efter att bygget var klart slog det mig att kanske borde jag diskuterat detta kommunen? Den ritning jag lämnat in visade ju ett garage med platt tak.
Min fråga är om detta tak på något sätt strider mot eventuella regler och om det i så fall kan ställa till något problem för mig?
Men, först något/några år efter att bygget var klart slog det mig att kanske borde jag diskuterat detta kommunen? Den ritning jag lämnat in visade ju ett garage med platt tak.
Min fråga är om detta tak på något sätt strider mot eventuella regler och om det i så fall kan ställa till något problem för mig?
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Det lär ju strida mot bygglovet. Huset skall se ut som i bygglovet.
Nu låter det som detta är mer än 10 år sedan, så kommunen får inte kräva att du ändrar det, eller kräva dig på någon byggsanktionsavgift.
Troligen strider inte utförandet mot någon regel i detaljplanen, så det borde inte ställa till några problem om du vill göra något annat bygglovspliktigt i framtiden. Då tittar man på om byggnaderna totalt följer detaljplanen.
Nu låter det som detta är mer än 10 år sedan, så kommunen får inte kräva att du ändrar det, eller kräva dig på någon byggsanktionsavgift.
Troligen strider inte utförandet mot någon regel i detaljplanen, så det borde inte ställa till några problem om du vill göra något annat bygglovspliktigt i framtiden. Då tittar man på om byggnaderna totalt följer detaljplanen.
Tack för svar! Ja det är mer än 10 år sedan. Det låter ju bra om jag inte måste bygga om/rätta till taket så det ser ut som bygglovet. Jag har inga planer på att söka nytt bygglov för huset eller garaget. Men jag skulle vilja känna mig trygg i att allt är ok som det är den dagen jag eventuellt säljer huset.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Det normala är att man skickar in relationsritningar efter att bygget är klart om det avviker från bygglovet. Så om du vill göra det "rätt" nu så skickar du in ritning på hur taket blev. Då finns det i rullorna.S Sune_42 skrev:Tack för svar! Ja det är mer än 10 år sedan. Det låter ju bra om jag inte måste bygga om/rätta till taket så det ser ut som bygglovet. Jag har inga planer på att söka nytt bygglov för huset eller garaget. Men jag skulle vilja känna mig trygg i att allt är ok som det är den dagen jag eventuellt säljer huset.
I praktiken påverkar det ingenting, förutom ditt samvete
Detta är ju ca 15 år sedan och vad jag minns är att jag kontaktade kommunen när bygget var klart och bad dem komma hem för att 'godkänna' bygget. Svaret jag fick var att de inte ville boka någon tid med mig men att de vid tillfälle skulle åka förbi och checka så att det var ok. Kan inte dra mig till minnes att jag skickade in någon relationsritning. Jo jag vill göra 'rätt' nu, samvetet gnager lite måste jag erkänna. Kan inte begripa att jag inte tänkte till när bygget drog igång.A Autodidak1 skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
För 15 år sedan var kommunen i princip aldrig på plats och besiktade, det var bara egenkontroll.S Sune_42 skrev:Detta är ju ca 15 år sedan och vad jag minns är att jag kontaktade kommunen när bygget var klart och bad dem komma hem för att 'godkänna' bygget. Svaret jag fick var att de inte ville boka någon tid med mig men att de vid tillfälle skulle åka förbi och checka så att det var ok. Kan inte dra mig till minnes att jag skickade in någon relationsritning. Jo jag vill göra 'rätt' nu, samvetet gnager lite måste jag erkänna. Kan inte begripa att jag inte tänkte till när bygget drog igång.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det låter som att du bor i en rätt "snäll" kommunS Sune_42 skrev:
I dina kläder skulle jag slå en signal och prata med en bygglovshandläggare,
eller kanske ännu hellre gå till bygglovsavdelningen och prata med en handläggare när de har sin "öppet-hus-timme"vilket de brukar ha en dag i veckan.
Ta med och visa ett par fotografier på hur garaget ser ut och de ursprungliga ritningarna.
Så tror jag att det ordnar upp sig, och du kan sova lugnt fram till jul
Välkommen till Bygga Hus-forumet förresten Sune!
Tack för välkomnandet 
Jo jag bör nog kontakta någon handläggare på kommunen. Är bara lite orolig för att någon får för sig att jag måste riva taket och bygga det platt enligt ritningen. Platt tak med gummimatta och singel är ju inget att ha, dessutom så lär det blir kostsamt. Skulle det räcka med att jag kommer in med nya ritning och tvingas betala ett mindre antal tusenlappar i 'böter' eller något liknande så är det mer än överkomligt.
Jo jag bör nog kontakta någon handläggare på kommunen. Är bara lite orolig för att någon får för sig att jag måste riva taket och bygga det platt enligt ritningen. Platt tak med gummimatta och singel är ju inget att ha, dessutom så lär det blir kostsamt. Skulle det räcka med att jag kommer in med nya ritning och tvingas betala ett mindre antal tusenlappar i 'böter' eller något liknande så är det mer än överkomligt.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Eftersom det är äldre än 10 år kan kommunen inte kräva någonting. Vare sig åtgärd eller ekonomiskt, däremot kan vissa kommuner krångla om man behöver söka bygglov för något nytt. Så du kan ta det lugnt, gör relationsritning och skicka in den, då har du gjort det du behöver.S Sune_42 skrev:Tack för välkomnandet
Jo jag bör nog kontakta någon handläggare på kommunen. Är bara lite orolig för att någon får för sig att jag måste riva taket och bygga det platt enligt ritningen. Platt tak med gummimatta och singel är ju inget att ha, dessutom så lär det blir kostsamt. Skulle det räcka med att jag kommer in med nya ritning och tvingas betala ett mindre antal tusenlappar i 'böter' eller något liknande så är det mer än överkomligt.
Många tack! Jag får hoppas det går så smidigt. Skall kontakta en handläggare så får jag se vad som händer.A Autodidak1 skrev:
Även jag vill lugna dig med att kommunen inte kan kräva att du river taket när det gått så lång tid.
Titta på fastigheterna i området. Har deras garage platt tak eller sadeltak? Eller är det blandat? Förmodligen är det blandat och du har då ingenting att oroa dig för.
Titta på fastigheterna i området. Har deras garage platt tak eller sadeltak? Eller är det blandat? Förmodligen är det blandat och du har då ingenting att oroa dig för.
Tack! Ni verkar alla vara säkra på hur regelverket ser ut, och för varje svar jag fått så har jag blivit lite lugnare. Jodå, på gatan finns garage med både platta tak och sadeltakHemmakatten skrev:
Tack! Jag vill ju gärna höra från någon 'nitisk' handläggare att allt är ok ocksåN noupe skrev:
Länken går direkt till rätt paragraf i 11 kap:
20 § Om det på en fastighet eller i fråga om ett byggnadsverk har vidtagits en åtgärd i strid mot denna lag eller föreskrifter eller beslut som har meddelats med stöd av lagen, får byggnadsnämnden förelägga den som äger fastigheten eller byggnadsverket att vidta rättelse inom en viss tid (rättelseföreläggande).
Byggnadsnämnden får inte besluta om ett föreläggande om det har förflutit mer än tio år från överträdelsen.
Den tioårsgräns som anges i andra stycket gäller inte om överträdelsen är att någon olovligen har tagit i anspråk eller inrett en bostadslägenhet för ett väsentligen annat ändamål än bostadsändamål. Lag (2011:335).
20 § Om det på en fastighet eller i fråga om ett byggnadsverk har vidtagits en åtgärd i strid mot denna lag eller föreskrifter eller beslut som har meddelats med stöd av lagen, får byggnadsnämnden förelägga den som äger fastigheten eller byggnadsverket att vidta rättelse inom en viss tid (rättelseföreläggande).
Byggnadsnämnden får inte besluta om ett föreläggande om det har förflutit mer än tio år från överträdelsen.
Den tioårsgräns som anges i andra stycket gäller inte om överträdelsen är att någon olovligen har tagit i anspråk eller inrett en bostadslägenhet för ett väsentligen annat ändamål än bostadsändamål. Lag (2011:335).
Klicka här för att svara
