Jag kan inte se några nackdelar i detta förbud. Olyckor sker vare sig man vill eller inte, men varför inte förebygga för att hålla antalet så lågt som möjligt?

Dr.L skrev:
Jag kan inte se några nackdelar i detta förbud. Olyckor sker vare sig man vill eller inte, men varför inte förebygga för att hålla antalet så lågt som möjligt?
Fast tänker man så, så får man ju nästan förbjuda allt som kan vara farligt.

jag är för mer förbud och tydligare och hårdare regler inom byggsektorn. Det skulle stävja fusk bland företag och privatpersoner. Denna typ av produkt kan jag självklart se inom storkök & restaurang men inte hos privatpersoner. Hur många av kok-kranarna blev godkända ur säkerhetssynpunkt? = 0 Den dagen som man kan erbjuda en riktigt bra lösning på säkerheten så kan man börja tala om att reglera förbudet på något sätt. Att sänka kraven & lätta på regler för att produkter ska passa in, det är för mig helt fel.

Redigerat:
Hoppas jag inte svävar ut allt för mycket från ämnet nu.

Detta kommer mynna ut i en moralfilosofisk debatt tror jag, där kollektivism ställs mot individualism. Lite som argument för eller emot Systembolaget (dvs. för eller emot förbud).

Demokrati är egentligen två vargar och ett får som röstar om vad det blir till middag. Det är väldigt trevligt sålänge majoritet inte röstar om att förbjuda just det du tycker är viktigt eller kul.

Enligt mig är förbudsivrare alltid ute med goda intentioner, men landar ofta i björntjänster. Och så är jag rädd att det blir allt mer curling och för lite eget ansvar och tänkande.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Dr.L skrev:
jag är för mer förbud och tydligare och hårdare regler inom byggsektorn. Det skulle stävja fusk bland företag och privatpersoner.
Så länge vi har systemet med egenkontroller så kommer det fortsätta fuskas. Återinför byggnadsinspektörerna.

Med reservation för att jag inte har satt mig in i hur ev. säkerhetsspärrar är utförda på produkten.
Problemet med den här produkten är ju att det ser ut som en vanlig köksblandare, många kan använda den i tron att det kommer normalhett vatten ur den.

Om den istället hade varit placerad och utformad så att det klart framgår att det är en speciell kran. Eller ex. utförd med en tillhörande kanna, och det går bara att få ut vatten när kannan står under kranen eller liknande. Då skulle den säkert kunnat användas lika säkert/farligt som en vanlig vattenkokare.

Jo, problemet är att vi inte associerar en vattenkran med risk för brännskador.

Jag kan tex nämna att när jag flyttade in i förra huset fanns ingen blandningsventil för varmvattnet. Detta varmvatten kom från en olje/vedpanna, varmvattnet höll den temperatur som pannan höll vilket under eldningssäsongen kunde vara 90-100 grader när man eldade ved.
Man lärde sig fort, speciellt lurigt var det när man skulle tvätta händerna på toaletten...ganska snart köpte jag en blandningsventil och ett T-kors och fixade detta, efter ytterligare 2 år åkte pannan ut.

Helt riktigt med ett förbud i detta fallet. kanske går det att omdesigna att kranen bara kan leverera hetvattnet till ett slutet kärl som man sedan tappar vattnet ifrån eller liknande.

Man skulle ju fråga sig detta scenario: Du har lite bekanta över på middag och ett av parens 7åriga barn skållar sig på kranen och får ligga på barnsjukhus och transplantera hud med månader av smärta som följd och vanställda händer resten av livet. Hur väl investerat skulle då den "coola feature'n" i köket vara? Och hur skulle man må med det på sitt samvete? Eller skall man även då borsta av sig med "Staten skall fan inte bestämma..." eller "darwins evolutionslära rotar ut dom dumma" eller nån annan häftig och macho inställning?

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Ropia skrev:
Man skulle ju fråga sig detta scenario: Du har lite bekanta över på middag och ett av parens 7åriga barn skållar sig på kranen och får ligga på barnsjukhus och transplantera hud med månader av smärta som följd och vanställda händer resten av livet. Hur väl investerat skulle då den "coola feature'n" i köket vara? Och hur skulle man må med det på sitt samvete? Eller skall man även då borsta av sig med "Staten skall fan inte bestämma..." eller "darwins evolutionslära rotar ut dom dumma" eller nån annan häftig och macho inställning?
Fast vad gör man om 7-åringen öppnar ett fönster och faller ut från andra våningen? Förbjuder öppningsbara fönster? Man kan inte förbjuda allt bara för att det kan vara farligt. Nån kan skära sig på min kökskniv, vad göra?

Skillnaden är väl att man vet att dom andra sakerna är farliga. Men kranen har inte ett tillräckligt skydd för hindra att man av misstag får 90 gradigt vatten. Ett barn vet att en kniv är farlig men inte att det kommer så varmt vatten ur kranen.

lbgu skrev:
Nån kan skära sig på min kökskniv, vad göra?
Köpa färdigskivat bröd?
Jag vet inte riktigt om man kan säga rakt av att denna typ av kran är förbjuden? Den kan, eller rättare sagt får, inte installeras i ett nybygge men om jag köper och installerar en i köket, måste ett kranbyte följa BBR?

Redigerat:
dthompa skrev:
Skillnaden är väl att man vet att dom andra sakerna är farliga. Men kranen har inte ett tillräckligt skydd för hindra att man av misstag får 90 gradigt vatten. Ett barn vet att en kniv är farlig men inte att det kommer så varmt vatten ur kranen.
Fast då får man väl lära barnen att vattenkranar kan vara farliga. Sen är det inget nytt med nästan kokande vatten från vattenkranar. Minns när jag var liten och varmvattenkranen gav skållhett vatten då den vedeldade pannan skickade ut det. Man brände sig väl någon gång, men sen lärde man sig det. Så detta med 'farligt' varmvatten ur kranen är inget nytt som vissa här verkar tro.

Snart ska man ha hockeyutrustning när man kör bil, hjälm när man har sex osv....

lbgu skrev:
Fast då får man väl lära barnen att vattenkranar kan vara farliga. Sen är det inget nytt med nästan kokande vatten från vattenkranar. Minns när jag var liten och varmvattenkranen gav skållhett vatten då den vedeldade pannan skickade ut det. Man brände sig väl någon gång, men sen lärde man sig det. Så detta med 'farligt' varmvatten ur kranen är inget nytt som vissa här verkar tro.
Och det var precis därför som man införde en blandarventil för vvb/panna då det hände olyckor pga just detta. Den som visste att det var 90 gradigt pannvatten i kranen kunde hantera det, tyvärr så kanske inte en besökande hann göra det.........
Ett bra exempel där man tog lärdom av skaderisken med 90 gradigt vatten i kranar och en lösning för att undvika det problemet. Tror inte det är många som skulle önska att man återgår till lösningar utan blandarventil.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
dthompa skrev:
Vem är "man". Du vet säkert det, jag vet säkert det.
Jag vet en massa "betongkids" som är oerhört okunniga kring hur en morakniv fungerar, eller vad man verkligen inte skall göra ute i skogen. Samtidigt som lantis-ungar (vuxna med för den delen), är rent av livsfarliga inne i en storstad.

När jag var i det militära, infördes det t.om. förarkort på kniv, alltså utbildning i hur man hanterar morakniven!! Uppenbarligen visste inte alla barn om att en kniv är farlig, det var jäkligt många olyckor med just morakniven.

Faktum är att ingen kan veta vad andra människor har för agenda, kunskap eller egenskaper. Många uttalar sig däremot som om dom gör det.

Vad tycker ni om kamphundar förresten? Täljknivar utan parerskydd? etc. etc.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.