3 180 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Ang spotlights väggskåp kök problem
Hej! Har beställt ett kök med extra dekorsida som jag ska kapa till och sätta under väggskåpen i köket.
Problemet är att dekor sidan endast är 16mm och jag hittar inga helt infällda spotlights som bygger så lite.
Någon som har någon hemsida att tipsa om med sådana spotlights?
Sedan funderade jag på att sätta en LED-list, men har ingen erfarenhet hur dom lyser eller hur man dimmrar dom?
Tips, förslag tack!
MVH
Problemet är att dekor sidan endast är 16mm och jag hittar inga helt infällda spotlights som bygger så lite.
Sedan funderade jag på att sätta en LED-list, men har ingen erfarenhet hur dom lyser eller hur man dimmrar dom?
Tips, förslag tack!
MVH
Hide-a-lite har modeller för det ändamålet.home skrev:Hej! Har beställt ett kök med extra dekorsida som jag ska kapa till och sätta under väggskåpen i köket.
Tips, förslag tack!
MVH
Kökstillverkaren brukar skicka med enklare 10w möbelspottar.
Medlem
· Stockholm
· 376 inlägg
Jag har använt Hide-a-lite och deras modell 2020 (http://www.hidealite.se/svenska/inomhus/downlights/7469330-2020v-infalld-downlight-med-ring-vit.html) för detta ändamål.Går att få hem via tex Ahlsell men finns även i vissa konsumentbutiker. De kräver bara 15 mm djup. Du skriver att du ska sätta en dekorsida under skåpet - innebär inte det att du både har djupet från dekorsidan och skåpstommen att borra i? Då har du många mm över!
En nackdel med 2020 (och de flesta andra downlights) är att de levereras med 10 cm kablar och att de därför måste skarvas i skåpstommen. Jag beställde en gång denna armatur med extra långa kablar mot extrakostnad. Det som levererades var den vanliga korta kabeln kompletterad med sockerbit och 2 meter kabel... Det var bara att ta fram lödkolven och krympslangen och tillverka en skarv som vanligt.
/Anders
En nackdel med 2020 (och de flesta andra downlights) är att de levereras med 10 cm kablar och att de därför måste skarvas i skåpstommen. Jag beställde en gång denna armatur med extra långa kablar mot extrakostnad. Det som levererades var den vanliga korta kabeln kompletterad med sockerbit och 2 meter kabel... Det var bara att ta fram lödkolven och krympslangen och tillverka en skarv som vanligt.
/Anders
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
bygghöjden för den är lite tvetydig. Om man tittar i Hidealights katalog så bygger den 13mm med en 10w lampa i sig. Men 18mm med 20w lampa. De extra millimterarna är en luftspalt som förhindrar överhettning.
Det stämmer, man måste hålla lite koll på dom grejerna när man handlar men om man nu tycker att ett gäng 10W skulle vara för lite så är det väl värt att köpe 1-2 till och sätta lite tätare mellan dom.hempularen skrev:
Beslagdesign har bra utbud av både 10/20W samt led för inbyggnad i baldakin 16mm.
Dom har tex en 20w med en 3mm "distans" som gör att man kan ha den i 16mm skiva!
Annars är deras Led lampa Hermes ett bra alternativ som jag brukar använda mig av när jag ritar kök.
http://www.beslagdesign.se/start/
Dom har tex en 20w med en 3mm "distans" som gör att man kan ha den i 16mm skiva!
Annars är deras Led lampa Hermes ett bra alternativ som jag brukar använda mig av när jag ritar kök.
http://www.beslagdesign.se/start/
Klicka här för att svara