Hejsan
Hade behövt förstå mig på all el på min gård.
Det är rena soppan
Kan ju säga som så här det finns nog total 12 centraler på gården totalt.
Till o börja med från skåpet ute till en gammal central med porslingsproppar med huvudsäkringarna på 20x3 sen är där dom säkringarna under dom som är på 16x3 i två rader och två rader till som är utan proppar samt mättaren.. från den går det 3 kraftiga svarta kablar en bort mot verkstaden och en bort till en liten bod typ och en ner till utanför köket..
den till Bode går till en undercentral med automatsäkringar som i sin tur går till 2 andra undercentraler med automatsäkringar i en 65kvm vinterbonad stuga som i sin tur går till en jaktstuga sen till ett proppskåp med porslinssäkringar som är av plast som e vattentätt som går till utebelysningar .
Den som går den utanförköket går i sin tur till en med automatsäkringar inne i en skubb i köket samt till stallet samt till pannrummet och Gud vet vart mer.
Sen den till verkstaden finns en central med automatsäkringar som antagligen går vidare till ett fristående garage med 360v uttag och central med automatsäkringar samt till 4 bodar som också har en central med automatsäkringar. Och den som går till stallet går till ett gammalt proppskåp med porslinssäkringar..
Det e kaos helt enklet har missat något garanterat fick ihopa det till 11-12 skåp totalt. Med alla centraler undercentraler proppskåp osv..
Problemet är till och börja med är i köket.
Där finns 2 uttag för 380v eller vad det är såna ej vanliga uttag. Utan dom med fler faser.. kan ej använda nya inbyggandsugben för det e vanlig stickkontakt men hällens uttag passar till uttaget. Men 16 säkringarna på vinden vid mätaren går hela tiden den översta samma alltid.. och då stängs ju mycket i huset både luft värme pumpen och strömmen i köket hallen matrummet med men ej kylen o frysen..
hur fan har dom kopplat? Ska man dra om all jåvla el? Eller vadå? Måste jag ha kraftigare säkringar? Så jag säkrar upp? Eller vad ska man göra? Trött på byta säkringar konstant. Ska jag fimpa några byggnader eller ? Tacksam för hjälp mvh
Hade behövt förstå mig på all el på min gård.
Det är rena soppan
Kan ju säga som så här det finns nog total 12 centraler på gården totalt.
Till o börja med från skåpet ute till en gammal central med porslingsproppar med huvudsäkringarna på 20x3 sen är där dom säkringarna under dom som är på 16x3 i två rader och två rader till som är utan proppar samt mättaren.. från den går det 3 kraftiga svarta kablar en bort mot verkstaden och en bort till en liten bod typ och en ner till utanför köket..
den till Bode går till en undercentral med automatsäkringar som i sin tur går till 2 andra undercentraler med automatsäkringar i en 65kvm vinterbonad stuga som i sin tur går till en jaktstuga sen till ett proppskåp med porslinssäkringar som är av plast som e vattentätt som går till utebelysningar .
Den som går den utanförköket går i sin tur till en med automatsäkringar inne i en skubb i köket samt till stallet samt till pannrummet och Gud vet vart mer.
Sen den till verkstaden finns en central med automatsäkringar som antagligen går vidare till ett fristående garage med 360v uttag och central med automatsäkringar samt till 4 bodar som också har en central med automatsäkringar. Och den som går till stallet går till ett gammalt proppskåp med porslinssäkringar..
Det e kaos helt enklet har missat något garanterat fick ihopa det till 11-12 skåp totalt. Med alla centraler undercentraler proppskåp osv..
Problemet är till och börja med är i köket.
Där finns 2 uttag för 380v eller vad det är såna ej vanliga uttag. Utan dom med fler faser.. kan ej använda nya inbyggandsugben för det e vanlig stickkontakt men hällens uttag passar till uttaget. Men 16 säkringarna på vinden vid mätaren går hela tiden den översta samma alltid.. och då stängs ju mycket i huset både luft värme pumpen och strömmen i köket hallen matrummet med men ej kylen o frysen..
hur fan har dom kopplat? Ska man dra om all jåvla el? Eller vadå? Måste jag ha kraftigare säkringar? Så jag säkrar upp? Eller vad ska man göra? Trött på byta säkringar konstant. Ska jag fimpa några byggnader eller ? Tacksam för hjälp mvh
Det är lite svårt att greppa och ge dig ett vettigt svar. Du bör rita upp det du vet, rita då även vad det är för kabeltyp mellan centralerna, avsäkring samt gärna kabelarea/kabeltyp om det framgår av scheman. Det du beskriver behöver inte vara något märkligt men vi kan inte veta vad de har gjort, hur eller varför av din beskrivning. Lägger du några timmar på detta kommer tråden växa.
Moderator
· Stockholm
· 57 751 inlägg
Låter inte som det skulle behöva vara något jättejobb att ordna.
Överbelastningen som löser säkringen kan troligen åtgärdas genom att stuva om lite i centralen.
Ugnen kan drivas på en fas som man kan bryta ut ifrån en av spiskontakterna, alltså ordna ett vanligt enfasuttag.
Detta bör du låta en elektriker titta på. Men av det du skriver så ser jag ingen anledning att "dra om all el".
Överbelastningen som löser säkringen kan troligen åtgärdas genom att stuva om lite i centralen.
Ugnen kan drivas på en fas som man kan bryta ut ifrån en av spiskontakterna, alltså ordna ett vanligt enfasuttag.
Detta bör du låta en elektriker titta på. Men av det du skriver så ser jag ingen anledning att "dra om all el".
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 598 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 598 inlägg
Är det bara ett enda elabonnemang på 3 x 20 A för hela gården? Det låter extremt lite.
Första steget bör som sagt vara att ta reda på exakt vad som finns och rita upp ett schema för hur det är kopplat. Sen kan man utgå från det för att få fram vad som är okej som det är, vad som inte används och kan kopplas bort och vad som behöver åtgärdas/uppgraderas omgående.
Första steget bör som sagt vara att ta reda på exakt vad som finns och rita upp ett schema för hur det är kopplat. Sen kan man utgå från det för att få fram vad som är okej som det är, vad som inte används och kan kopplas bort och vad som behöver åtgärdas/uppgraderas omgående.
Du behöver nog fokusera in dig på en sak i taget. Problemet ligger i köket, då är det inte speciellt relevant hur grova kablar det går till jaktstugan. Hur resten av gården är dragen kan du ta tag i i lugn och ro när köket är fixat.
Om du vill lösa köksproblemet själv behöver du ta lite bilder, både på uttagen och på centralen. Det problemet kommer gå relativt lätt att lösa när vi vet förutsättningarna
Om du vill lösa köksproblemet själv behöver du ta lite bilder, både på uttagen och på centralen. Det problemet kommer gå relativt lätt att lösa när vi vet förutsättningarna
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
tack för svaren.P PatrikJo skrev:Du behöver nog fokusera in dig på en sak i taget. Problemet ligger i köket, då är det inte speciellt relevant hur grova kablar det går till jaktstugan. Hur resten av gården är dragen kan du ta tag i i lugn och ro när köket är fixat.
Jag ska ta bilder på dom centraler jag uppfattar går till köket eller har nått med köket att göra som jag ser för dom märkt på dom lite vartfsll. I övrigt finns där inga märkningar vad som går till vad. Här är två bilder en på centralen utanför köket samt centralen inne i skrubben. Det står skrivet på säkringarna vart dom leder på den utanför köket. Sen på rören som går in i centralen i skrubben. Det är all Info jag får här. Ska även fota uttag i köket. Köket ska rivas ut men hoppades på kunna använda vitvarorna jag köpte tills dess men det gick ej pga säkringar smäller och det som stod här redan vart samma problem med.
Logga in
Skapa konto
Tack för svar. Som jag uppfattar det så är det det kanske har jag fel? Kan fota centralen där huvudsäkringarns sitter på vinden.Magnus E K skrev:
Är det bara ett enda elabonnemang på 3 x 20 A för hela gården? Det låter extremt lite.
Tack för svar o tipsJ Johan456 skrev:Det är lite svårt att greppa och ge dig ett vettigt svar. Du bör rita upp det du vet, rita då även vad det är för kabeltyp mellan centralerna, avsäkring samt gärna kabelarea/kabeltyp om det framgår av scheman. Det du beskriver behöver inte vara något märkligt men vi kan inte veta vad de har gjort, hur eller varför av din beskrivning. Lägger du några timmar på detta kommer tråden växa.
Tack för svar o tipsH hempularen skrev:Låter inte som det skulle behöva vara något jättejobb att ordna.
Bilder på lite i köketP PatrikJo skrev:Du behöver nog fokusera in dig på en sak i taget. Problemet ligger i köket, då är det inte speciellt relevant hur grova kablar det går till jaktstugan. Hur resten av gården är dragen kan du ta tag i i lugn och ro när köket är fixat.
Bild 1 hällens uttag 380v antar jag
Bild 2 ung uttag 380v antar jag dock kan jag ej koppla in ugn för den har vanlig stick propp på sig så det måste ändras.
Bild 3 går till uttag övanför diskbänken med belysning samt vart till fläkten o micron.
Bild 4 diskmaskin uttaget som ja ej ska sitta där överhuvdtaget så ska flyttas och e löst. Och msn får små kittel i fingrarna när man rör diskmaskinen och vasken samtidigt så gissar på nått jordfel? Jorden sitter fast men bara kollat det uttaget. Kanske avbrott längstvägen eller?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 598 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 598 inlägg
Några kommentarer:
Använd inte perilexuttagen (spisuttagen) utan att kontrollera att nolla finns ansluten. Risk för att prylarna går sönder eller rentav börjar brinna.
Mätartavlan uppfyller inte kapslingskrav och kabeln som går ut till höger har bristfällig dragavlastning. Notera också att själva tavlan ser ut att vara av eternit, bra ur brandsynpunkt men innebär att det frigörs asbestdamm om du borrar i eller bryter sönder den.
Det står "Mätarsäkring 16A" på en liten skylt men säkringarna som sitter i är 20 A (blå prick). Jämför med vad som står på elräkningen; kan ge otrevliga konsekvenser om ni betalar för 16 men använder 20 (och egentligen kanske skulle behöva 35...).
Använd inte perilexuttagen (spisuttagen) utan att kontrollera att nolla finns ansluten. Risk för att prylarna går sönder eller rentav börjar brinna.
Mätartavlan uppfyller inte kapslingskrav och kabeln som går ut till höger har bristfällig dragavlastning. Notera också att själva tavlan ser ut att vara av eternit, bra ur brandsynpunkt men innebär att det frigörs asbestdamm om du borrar i eller bryter sönder den.
Det står "Mätarsäkring 16A" på en liten skylt men säkringarna som sitter i är 20 A (blå prick). Jämför med vad som står på elräkningen; kan ge otrevliga konsekvenser om ni betalar för 16 men använder 20 (och egentligen kanske skulle behöva 35...).
Tack för informationen. Tänkte ej på den skylten faktist. Är så mycket annat som tar ens blick som kablen och hela det så kallade upplägget som central som gör man ej tänkte på små detaljer när man byte säkringar när det börja gå sådana.
Ska kolla om nollan finns med i dessa två uttag.
Och även kolla när första räkning kommer vad det står där
Ska kolla om nollan finns med i dessa två uttag.
Och även kolla när första räkning kommer vad det står där
Nollan finns vartfall ser det ut somMagnus E K skrev:
Några kommentarer:
Nått rätt vartfall.
Logga in
Skapa konto
Värt att tillägga är också att du bör kontrollmäta så du är 100% säker på att nollan finns där. Som det står längre upp i tråden så finns det risk att apparaten går sönder ifall nolla inte finns med. Bara för att det sitter en bli kabel inkopplad kan det fortfarande vara felkopplade någonstans. Alltid bra att vara på den säkra siden!S Sonny82 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden