1 615 läst ·
14 svar
2k läst
14 svar
Ang. Bygglov
Hej!
Jag och min sambo har ansökt om bygglov. Fastigheten ligger utanför planlagt område. Fastigheten är idag skriven i översiktsplanen som jordbruksfastighet. Men LRF och politiker i kommunen arbetar aktivt med att få folk att flytta till landsbygden och har bra motiv till att marken inte är av nationellt intresse.
Nu vill vår handläggare att vi kompletterar med nedan nämnt:
“En markplaneringsritning ska visa hur marken runt omkring byggnaden är tänkt att planeras. Ritningen ska visa utfyllnad/schaktning av mark, befintliga och planerade markhöjder, tillgänglighet på tomten, eventuella stödmurar och slänter, anslutning av utfart till gata med plushöjder. Du ska också redovisa träd som ska tas ned eller bevaras, hur man når byggnaden, hur biluppställningsplats är planerad, vilka markbeläggningsmaterial som ska användas, hur dagvatten ska tas omhand och anslutning till vatten och avlopp.”
Har ni någon erfarenhet av sånna här underlag? Vem skall man kontakta för att få en komplett lösning?
Även avlopp och schakt är för mig helt främmande.
Jag och min sambo har ansökt om bygglov. Fastigheten ligger utanför planlagt område. Fastigheten är idag skriven i översiktsplanen som jordbruksfastighet. Men LRF och politiker i kommunen arbetar aktivt med att få folk att flytta till landsbygden och har bra motiv till att marken inte är av nationellt intresse.
Nu vill vår handläggare att vi kompletterar med nedan nämnt:
“En markplaneringsritning ska visa hur marken runt omkring byggnaden är tänkt att planeras. Ritningen ska visa utfyllnad/schaktning av mark, befintliga och planerade markhöjder, tillgänglighet på tomten, eventuella stödmurar och slänter, anslutning av utfart till gata med plushöjder. Du ska också redovisa träd som ska tas ned eller bevaras, hur man når byggnaden, hur biluppställningsplats är planerad, vilka markbeläggningsmaterial som ska användas, hur dagvatten ska tas omhand och anslutning till vatten och avlopp.”
Har ni någon erfarenhet av sånna här underlag? Vem skall man kontakta för att få en komplett lösning?
Även avlopp och schakt är för mig helt främmande.
Då är det nog lämpligt att ni tar till ett proffs för hjälp. Troligen kan en markfirma hjälpa er. Det där är väl ändå rätt normala saker att fylla i i ett bygglov. Vatten och avlopp måste ni ju också planera för, det måste man ju ordna själv på landet.L Larsrobertp skrev:Hej!
Jag och min sambo har ansökt om bygglov. Fastigheten ligger utanför planlagt område. Fastigheten är idag skriven i översiktsplanen som jordbruksfastighet. Men LRF och politiker i kommunen arbetar aktivt med att få folk att flytta till landsbygden och har bra motiv till att marken inte är av nationellt intresse.
Nu vill vår handläggare att vi kompletterar med nedan nämnt:
“En markplaneringsritning ska visa hur marken runt omkring byggnaden är tänkt att planeras. Ritningen ska visa utfyllnad/schaktning av mark, befintliga och planerade markhöjder, tillgänglighet på tomten, eventuella stödmurar och slänter, anslutning av utfart till gata med plushöjder. Du ska också redovisa träd som ska tas ned eller bevaras, hur man når byggnaden, hur biluppställningsplats är planerad, vilka markbeläggningsmaterial som ska användas, hur dagvatten ska tas omhand och anslutning till vatten och avlopp.”
Har ni någon erfarenhet av sånna här underlag? Vem skall man kontakta för att få en komplett lösning?
Även avlopp och schakt är för mig helt främmande.
Sedan ska ni bara ange att ni tar bort de träd som ligger mitt i huset/avlopp/infart, även om ni vill ta ner alla träd.
Det behövs inte lov för att fälla träd utanför detaljplan, så det kan ni göra oavsett.
Obs trädalleer kan vara biotopskyddade
Det behövs inte lov för att fälla träd utanför detaljplan, så det kan ni göra oavsett.
Obs trädalleer kan vara biotopskyddade
Tack för snabba svar.
det är bara 3 träd på fastigheten i en liten ”dunge” mitt i infarten. De träden kommer behöva tas bort.
Kan schakt entreprenören hjälpa till med ritningar och alla underlag?
Kan Vvs firma hjälp till med avlopps lösning ink ritningar?
Själva huset är redan färdigritsat och vi har alla ritningar på det. Men att redovisa alla andra olika delar känns lite övermäktigt då jag inte är sakkunnig.
det är bara 3 träd på fastigheten i en liten ”dunge” mitt i infarten. De träden kommer behöva tas bort.
Kan schakt entreprenören hjälpa till med ritningar och alla underlag?
Kan Vvs firma hjälp till med avlopps lösning ink ritningar?
Själva huset är redan färdigritsat och vi har alla ritningar på det. Men att redovisa alla andra olika delar känns lite övermäktigt då jag inte är sakkunnig.
Innan du går in i projektet måste du ha koll på både avlopp och vatten.
Hur ska det lösas.
Ska du ha enskilt avlopp finns speciella regler du måste ta hänsyn till. Fråga miljönämnden i din kommun.
Utan hur avloppet ska lösas blir det inget bygglov.
Hur ska det lösas.
Ska du ha enskilt avlopp finns speciella regler du måste ta hänsyn till. Fråga miljönämnden i din kommun.
Utan hur avloppet ska lösas blir det inget bygglov.
Tack för svar.
Kan Vvs hjälp till med vatten och avlopp?
Kan väl inte förväntas att alla som söker bygglov skall vara kunnig om hur hela infiltrationen skall byggas upp och så vidRe?
Kan Vvs hjälp till med vatten och avlopp?
Kan väl inte förväntas att alla som söker bygglov skall vara kunnig om hur hela infiltrationen skall byggas upp och så vidRe?
Markentreprenadsföretag borde kunna hjälpa dej med både mark/avloppsritningar om inte så vet dom vart dom ska hänvisa dej iaf.L Larsrobertp skrev:
Tack för hjälpen.
Får kontakta miljö imorgon angående avloppet. Sedan kontakta en markfirma för hjälp av schaktmassor m.m.
Tydligen det ända kommunen ville ha mer i bygglovet.
Får kontakta miljö imorgon angående avloppet. Sedan kontakta en markfirma för hjälp av schaktmassor m.m.
Tydligen det ända kommunen ville ha mer i bygglovet.
läs https://avloppsguiden.se/
Nämnder är oftast svårt att få svar ifrån om hur du ska lösa frågan dom ger oftast bara svar på att du ska uppfylla vissa krav.
Nämnder är oftast svårt att få svar ifrån om hur du ska lösa frågan dom ger oftast bara svar på att du ska uppfylla vissa krav.
E Evamag skrev:
Hej!
Avstyckningen är redan påbörjad och behöver endast ett positivt besked från kommunen gällande bygglovet för att slutföra förrättningen.
Det finns gott om konsulter som inte gör annat. Det är upp till den sökande att samla ihop den informationen som krävs för att redovisa att ställda krav i lagstiftning kan förväntas uppfyllas. Kan den sökande inte själv, vilket är helt rimligt, så får de ta hjälp.L Larsrobertp skrev:
Markplanering, infart, dagvatten osv brukar husleverantören kunna lösa, annars skulle jag kontakta de företag du tänkt anlita för VA och be dem om en principlösning som skulle kunna funka. Detaljprojektering bör inte ska redovisas innan det är dags för startbesked, och då blir det även aktuellt med ventilation, VS, konstruktion osv vilket den enskilde också oftast bör ta hjälp med.
Har ni inget förhandsbesked om bygglov? Det brukar man normalt söka innan avstyckning, för att få veta om man ens kan få bygga på fastigheten. Det ska räcka för att lantmäteriet ska kunna förätta avstyckning.
Är ett förhandsbesked godkänt ska kommunen sedan inte kunna neka bygglov, bara ha åsikter om vad och hur det byggs.
Vi styckade av en tomt långt ute på landsbyggden, ifrån en jordbruksfastighet och började med förhandsbesked, när det var klart skickade vi in om avstyckningen.
Hela den prosessen tog drygt ett halvår, men då har den kommunen en egen lantmäteriavdelning som kunde förätta avstyckningen snabbare än lantmäteriet. (som då hade då handläggningstider på uppåt 11månader)
När det var klart kontaktade vi miljökontoret om "avloppsansökan"
Först när avstyckningen och en godkänd avlopps/va ansökan var klar kunde vi skicka in bygglovshandlingarna.till byggnadsnämnden.
Trots att våran husleverantör skötte alla kartor och ritningar som skickats in var bygglovsprosessen kantad av krångel och (i mitt tycke) onödiga kompletteringar, handlingarna skickades in i början på juni -18 och vart inte klart fören januari i år...
Planritningar på tomtplanering, staket, buskar osv har vi helt enkelt struntat i med förklaringen att vi inte kommer ändra något som kräver bygglov i de avseenden. Däremot behövdes ritning på avlopp och hur dagvatten tas om hand (dränering med stenkista ut i en slänt bara) samt infartsväg med parkering. Allt detta gjordes bara som en enkel skiss på sittuationsplanen.
Är ett förhandsbesked godkänt ska kommunen sedan inte kunna neka bygglov, bara ha åsikter om vad och hur det byggs.
Vi styckade av en tomt långt ute på landsbyggden, ifrån en jordbruksfastighet och började med förhandsbesked, när det var klart skickade vi in om avstyckningen.
Hela den prosessen tog drygt ett halvår, men då har den kommunen en egen lantmäteriavdelning som kunde förätta avstyckningen snabbare än lantmäteriet. (som då hade då handläggningstider på uppåt 11månader)
När det var klart kontaktade vi miljökontoret om "avloppsansökan"
Först när avstyckningen och en godkänd avlopps/va ansökan var klar kunde vi skicka in bygglovshandlingarna.till byggnadsnämnden.
Trots att våran husleverantör skötte alla kartor och ritningar som skickats in var bygglovsprosessen kantad av krångel och (i mitt tycke) onödiga kompletteringar, handlingarna skickades in i början på juni -18 och vart inte klart fören januari i år...
Planritningar på tomtplanering, staket, buskar osv har vi helt enkelt struntat i med förklaringen att vi inte kommer ändra något som kräver bygglov i de avseenden. Däremot behövdes ritning på avlopp och hur dagvatten tas om hand (dränering med stenkista ut i en slänt bara) samt infartsväg med parkering. Allt detta gjordes bara som en enkel skiss på sittuationsplanen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden