Det vore ju väldigt intressant om någon kunde visa att denne tjänat något överhuvud taget på att binda lånen på längre tid. Upp till bevis nu :wow:

Personligen tror jag att det mest är ett led i bankernas hokus-pokus-marknadsföring där de försöker få oss att måla in oss i ett hörn.

Hur skulle den enskilda lilla låntagaren kunna vinna över den stora banken?
Om ni tänker efter är väl det lika sannolikt som att man vinner på rouletten i Las Vegas.

• Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
mr_bygg skrev:
Jag håller nog inte med där. Om man ska vänta med att binda på 5 år tills signalerna kommit om att räntorna är på väg upp så kan man nog vara ganska säker på att bankerna redan tagit höjd för det redan.
Givetvis måste man hålla koll på även bankernas agerande. :D

Tack för alla svar igen!

Kanske vore klokt att ta 3 månaders ändå då. Blir ju några hundringar billigare. Rör sig bara om ett lån på ca 500.000:-
Fast inge kul om räntan går upp en massa då... Men känns ju som man får betala massa i onödan för att binda upp sig ett antar år.
Planerna nu är att bo kvar länge i alla fall...

Även om någon lyckats pricak rät någon gång så är det ju snarare så att man inte tjänar på att binda (som de flesta skriver).
Däremot är skillnaden just nu väldigt liten så man betalar en väldigt liten merkostnad för att försäkra sig mot uppgångar.

Som sagt, 3 månaders (förut fanns det som rörligt) är oftast det billigaste, men man bör ha eller iaf bygga en buffert eftersom det kan höjas framöver.

@Stilig: Lägg lånen på 3 -mån, men betala in på ett konto som om det vore 2% dyrare och lägg de pengarna i en buffert som inte används till något annat än huset (ev värdehöjande renoveringar/amorteringar eller om räntan går upp)

/K

Jag kan rekommendera att titta lite på denna blog då de tar upp några viktiga saker att ha i åtanke när du väljer om du ska binda räntan eller inte.

http://smaspararensbudord.se/det-ar-aldrig-lage-att-binda-rantan/

Tänk på att det sitter ett stort antal personer på bankerna som räknat väldigt mycket på vad de tror om ränteläget och framtiden och du kan ju utgå ifrån att bankerna inte tänkt gå med förlust genom att endast erbjuda bra räntor utan de räknar ju såklart med att tjäna på att du binder räntan. Om den fasta räntan är lägre än den rörliga just nu så har de ju garanterat ränteintäkterna från dig som kund genom att låsa in dig med hjälp av bindningstiden.

@Stilig: Jag skulle rekommendera 3 månader (dock som många andra har tidigare sagt kan det vara bra att ha en buffert för att täcka upp eventuella ändringar). Är man rädd för att det skall bli stora svängningar så kan man oftast ta en titt på vad banken själva räknar med att räntan kommer vara om ett par år, detta kan man lätt göra genom att se vad de vill att du skall binda dig på om du tar en längre ränteperiod.

Att banken ger dig 3.54% ränta om du binder dig i 10 år är inte enbart för att de skall vara snälla och ge dig en stabil och låg ränta under de kommande 10 åren utan de har nog räknat in i minsta detalj att de själva kommer kunna tjäna på det med (m.a.o. att räntan ligger lägre) under samma period.

Det är fantastiskt intressant vad människor oftast väljer att inte minnas saker. Alla de som förespråkar rörlig ränta; ingen av er som satt med rörlig ränta i slutet på 80-talet och början av 90-talet? De som jobbade med hypotekslån kommer aldrig att glömma alla de som satt och grät på lånekontoren för att de hamnat i personlig konkurs, de hundrameters långa köerna för att binda sin ränta (fastän det var för sent för det), osv.

Ett litet tips till TS; om de få hundralapparna per år som ett räntebundet alternativ kostar dig mer, är så viktiga för dig, så är du illa ute redan nu. Avväg vad du är beredd att betala per månad i total boendekostnad, och bind sedan räntan så långt som är möjligt och som medger en viss amortering inom gränsen för boendekostnaden. Sov tryggt och lugnt och låt kobojsarna gambla med sin egen tillvaro. Det är inte mer än 25 år sedan vi hade total katastrof för de som hade rörlig ränta...och ja, det gäller även 3-månadersräntan. Tro inte att nollränta i Sverige och negativ ränta i europa är ett sundhetstecken.

• Gilla
Knerti och 2 till
  • Laddar…
Duttarmajster
Hej,

Jag har en gång per år under en längre tid förhandlat om räntan med olika banker.

Varje år har jag kommit fram till samma sak - Skandiabanken blir billigast, utan att du behöver pruta. Allt du behöver göra är att flytta din och ev. partners lön till dem, månadssparande osv.

Jag har 1.65% och jag har inte ens lägsta räntan.

http://www.skandiabanken.se/hem/Lana/Bolan/Intro/

3 månaders kommer vara bäst och billigast närmaste åren i min mening.

Sndr skrev:
@Stilig: Jag skulle rekommendera 3 månader (dock som många andra har tidigare sagt kan det vara bra att ha en buffert för att täcka upp eventuella ändringar). Är man rädd för att det skall bli stora svängningar så kan man oftast ta en titt på vad banken själva räknar med att räntan kommer vara om ett par år, detta kan man lätt göra genom att se vad de vill att du skall binda dig på om du tar en längre ränteperiod.

Att banken ger dig 3.54% ränta om du binder dig i 10 år är inte enbart för att de skall vara snälla och ge dig en stabil och låg ränta under de kommande 10 åren utan de har nog räknat in i minsta detalj att de själva kommer kunna tjäna på det med (m.a.o. att räntan ligger lägre) under samma period.
Ännu troligare är att banken kan säkra finansieringen av lånet genom t.ex. 10-åriga obligationer till en lägre ränta än den de erbjuder. Banker brukar INTE gambla med sina bostadslån!

Btw, om du funderar på vilken bank du skall välja och/eller vill ha en låg referensränta att använda i förhandling med din befintliga bank, använd räntesnurran på Skandiabankens hemsida.

Stilig skrev:
Tack för alla svar igen!

Kanske vore klokt att ta 3 månaders ändå då. Blir ju några hundringar billigare. Rör sig bara om ett lån på ca 500.000:-
Fast inge kul om räntan går upp en massa då... Men känns ju som man får betala massa i onödan för att binda upp sig ett antar år.
Planerna nu är att bo kvar länge i alla fall...
Vissa banker erbjuder betydligt lägre ränta på längre bindningstid. Jag fick tillexempel en väldigt låg 3-mån, men 3-års var ännu lägre, så pass låg att jag förhoppningsvis om 3 år kan motbevisa att man "alltid" tjänar på att gå på rörlig i längden. Känns skönt med både lågt pris och tryggheten att det kommer vara så 3 år framöver. Oavsett vad du väljer borde du kunna få ner det ännu mer än vad du nu har blivit erbjuden.
Lycka till.

Om du är medlem i fackförbundet Unionen kan jag rekommendera dig att byta till SEB, om du inte redan är kund där. Då får du bankens upplåningsränta (idag 0,84 för 3 mån) plus 0,9 i påslag, dvs 1,74% för rörligt 3 mån.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Det är mer relevant att se på räntan i en närtid snarare än 25 år sedan. För 25 års sedan var de ekonomiska förutsättningarna helt annorlunda (bl.a. fast kronkurs) och väldigt mycket har förändrats sedan dess. Det hjälpte heller inte på något sätt att binda räntan under den här tiden.

Någon påpekade att långa räntor är relativt billiga idag. Skillnaden mellan en lång och kort ränta är relativt liten idag jämfört med några år sedan. Anledningen till detta är att marknaden bedömer att räntan kommer att vara låg under lång tid. Även riksbankens prognos indikerar en låg ränta under lång tid. Är räntan på väg upp kommer de längre räntorna bli dyrare. Därför sparar man i praktiken nästan aldrig några pengar på att binda ränta.

Så här gör jag själv. Sätter av motsvarande 4-6% ränta månadsvis i ett separat konto. Kör en 3-månaders ränta. Låter banken dra räntekostnaderna från detta konto. Det som blir över blir min buffert som kan användas när räntan går upp. Om bufferten blir onödigt stor, amorterar jag.

Cancerman_777 skrev:
Det är fantastiskt intressant vad människor oftast väljer att inte minnas saker. Alla de som förespråkar rörlig ränta; ingen av er som satt med rörlig ränta i slutet på 80-talet och början av 90-talet? De som jobbade med hypotekslån kommer aldrig att glömma alla de som satt och grät på lånekontoren för att de hamnat i personlig konkurs, de hundrameters långa köerna för att binda sin ränta (fastän det var för sent för det), osv.

Ett litet tips till TS; om de få hundralapparna per år som ett räntebundet alternativ kostar dig mer, är så viktiga för dig, så är du illa ute redan nu. Avväg vad du är beredd att betala per månad i total boendekostnad, och bind sedan räntan så långt som är möjligt och som medger en viss amortering inom gränsen för boendekostnaden. Sov tryggt och lugnt och låt kobojsarna gambla med sin egen tillvaro. Det är inte mer än 25 år sedan vi hade total katastrof för de som hade rörlig ränta...och ja, det gäller även 3-månadersräntan. Tro inte att nollränta i Sverige och negativ ränta i europa är ett sundhetstecken.

• Gilla
peterhjalmarsson och 2 till
  • Laddar…
Välj den lägsta 3 mån räntan du kan få och passa på att spara genom att amortera mer medan räntan är låg, den dagen räntan går upp kan du minska amorteringen och ändå landa på samma månadskostnad. Jag skulle aldrig välja ett bundet lån på ett antal år, då begränsar man sina möjligheter att byta bank om man inte är nöjd eftersom det är väldigt dyrt att lösa ett bundet lån i förtid.

Vi har gjort såhär:

Iom att räntan är som den är känns det oviktigt till att börja med. Men, vi har delat vårt bottenlån i två lika stora delar. Vi band bägge två samma dag på 2år, respektive 1år. Ett år senare är det dags för förhandling på ena lånet, varpå vi band det på två år, och så fortsatte vi så. På så vis har vi en förhandling per år, och även om det inte går så mycket upp eller ner, så håller man sig vaken. Skulle det skita sig så har man ett år på sig att lösa situationen innan båda lånen gått ut. Typ.

Vi har SEB, och ligger på 2,42% ca på båda lånen. Med ungefär 1miljon i total skuld.

Väljer du 3 månaders lånet så är räntan bunden under tre månader och ändrar sig räntan under den perioden så ringer du din bank och säger att du vill låsa vid nästa ändring på dina tre månader. Jag band mina på 10 år på 5.3% så det kommer att vara skönt snart när man skriver om dem till låg ränta som det är nu. Och den senaste åren lever man ensam så bara en inkomst att klara sig på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.