Byggahus.se

Ang Bolån

1. S
    Medlem · Stockholm · 117 inlägg

Stilig

Medlem
    Hjälp!

Jag är väldigt dålig på detta med räntor hit och dit.

Fick idag brev från banken om att villkorsperioden på mitt bolån går ut. Bottenlånet.

Riksbanken har ju sänkt räntan till 0, så lägre ränta än i dagsläget lär ju inte bankerna sänka.

Frågan är nu vad som är smartast... Jag har tidigare haft 2 år per gång och betalat 3,15% ränta. Nu kan jag välja på följande:

3 mån 2,14%
    1 år 2,2%
    2 år 2,26%
    3 år 2,31%
    4 år 2,63%
    5 år 2.73%
    7 år 3,23%
    10 år 3,54%

Jag vill helst hålla mig på 3,15% eller lägre, som jag har nu, om inte det är väldigt dumt...

Vad ska man välja?! Tack så länge =)

2. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 15 899 inlägg

mexitegel

Allvetare
  3. S

Stilig

Medlem
    Varför måsta ha en buffert för att ta 3 månaders? :screwy:

4. H
    Medlem · Karlskrona · 6 776 inlägg

huggan

Medlem
    SBAB ger 2,1% på 5 års bunden ränta, kan jag rekommendera om du kan tänka dig att byta bank.

5. mexitegel

mexitegel

Allvetare
    Måste, måste du inte.

Med ett bundet lån på 3 år vet du exakt vad du ska betala. Med 3-månaders har du inte den tryggheten utan du måste kunna hantera en ränteuppgång - därför är det bra att det finns en buffert.

6. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 734 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Och hur många dagar tar det innan SEB eller Handelsbanken bjuder under det?
    Bankerna skär ju guld med täljknivar och gör miljardvinster varje månad.
    SEB ca fem miljarder, alltså 5.000 miljoner per kvartal!

Så nog finns det plats för räntesänkningar alltid.

7. H
    Medlem · Karlskrona · 6 776 inlägg

huggan

Medlem
    Jag tror inte så många banker hänger med på den sänkningen med 0,5% Men vi får se, har bara gått 3 dagar.

8. roland53
    Medlem · Skåne · 4 334 inlägg

roland53

Medlem
    Det beror på om du tänkt flytta inom den närmsta tiden?

Du skall aldrig binda lån på längre tid än vad du räknar med att bo i fastigheten.

Dom flesta banker kräver att lånen löses vid flytt och då får du betala en "straffavgift" ränteskillnadsersättning när du löser lånen tidigare.
    Vissa banker tillåter att du flyttar ditt lån till ny fastighet utan straff. Kolla hur din bank gör.

Om du ska bo kvar länge hade jag nog lagt mig på 3 mån ränta men bevakat väldigt noga när det politiska läget signalerar höjda räntor och då bundit på ca 5 år.
    Men det kan nog ta 1,5-2 år innan räntorna kryper uppåt och under tiden kan du njuta av låga 3 månders räntor :)

9. klaskarlsson
    Medlem · Stockholm · 4 332 inlägg

klaskarlsson

Medlem
    I längden visar det ju sig att rörligt (eller 3-mån) alltid är billigast, men som sagt man måste då också ha marginalerna för att kunna betala mer de perioder när det går upp.

Med det sagt så är ju premien för att binda, försäkringskostnaden om man så vill, oerhört låg så binder man till 3 eller tom 5 år så får man ju inte betala så mycket mer alls.

/K

10. roland53

roland53

Medlem
    Ja, vad som fungerat historiskt är ingen garanti för hur det kommer att bli i framtiden.

Man kan säkert hitta perioder historiskt där det varit lönsamt att ha långa lån. Det är en fråga om timing!!.

;)

11. S

Stilig

Medlem
    Tack alla!

Fick idag info från banken där min bankman erbjöd: "Jag kan erbjuda dig 1,84% på en tre månadrs bindning under 12 månader"
    Men vadå? Då är det ju under 1 år räntan är 1,84%? Eller är ju dum i huvudet?

12. roland53

roland53

Medlem
    Vad han förmodligen menar är att han ger dig rabatt på räntan under 1 år, därefter försvinner rabatten!!!! :x

13. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 734 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Det är väl bara att slå till!

Om du inte har is i magen och väntar på att nästa bank kommer med 1,79%.
    Vem vet :)

14. mexitegel

mexitegel

Allvetare
    Om du mailledes fått ner räntan 0,3% enheter så är jag rätt säker på att du kan pruta lite till ;)

15. M
    Medlem · Dalarna · 2 593 inlägg

mr_bygg

Medlem
    Jag håller nog inte med där. Om man ska vänta med att binda på 5 år tills signalerna kommit om att räntorna är på väg upp så kan man nog vara ganska säker på att bankerna redan tagit höjd för det redan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.