Hörde precis på radionyheterna om uppskovsräntan. I en bisats nämndes att det är förslag att det även skulle gälla för oss som har gamla uppskov. Nu är det fortfarande ett förslag men kan jag verkligen ha förstått rätt? Jag har ju ett gammalt uppskov på 1,5 miljoner och det vore för bra för att vara sant ...

Jag förutsätter att eventuella förändringar av räntan gäller alla med uppskov.

Det är ju bra generellt och rätt beslut.

Men för egen del vill jag passa på att gnälla lite. Man måste kunna lita på av beslut står sig längre än en pissekvart när det kommer till regler och lagar som kan ha ganska stor inverkan på beslut.

Har under de senaste åren återfört ganska stora belopp. Pengar som hade kommit väldigt väl till hands när vi håller på med en helrenovering av vårt hus.

B boohoo skrev:
Det är ju bra generellt och rätt beslut.

Men för egen del vill jag passa på att gnälla lite. Man måste kunna lita på av beslut står sig längre än en pissekvart när det kommer till regler och lagar som kan ha ganska stor inverkan på beslut.

Har under de senaste åren återfört ganska stora belopp. Pengar som hade kommit väldigt väl till hands när vi håller på med en helrenovering av vårt hus.
Du kan begära ändring av deklarationer i efterhand. Dvs du kan "backa" ett återfört uppskov. Du kan göra ändring sex år efter inkomståret. Det innebär att du under 2020 kan göra ändringar som gäller inkomståret 2014 eller senare.
Detta kommer dock i så fall innebära att du får betala in uppskovsränta fram tills "nu" när man ändrar uppskovsräntan, men framöver blir det i så fall "räntefritt".

Åfan. Kan ju va något att fundera på.

Fram till att dom ändrar det hela igen

Eller så kan man begära tillbaka för 6 deklarationsår och därefter betala in reavinsten... Det skulle ju kunna vara en vits... Eller?

yonna yonna skrev:
Eller så kan man begära tillbaka för 6 deklarationsår och därefter betala in reavinsten... Det skulle ju kunna vara en vits... Eller?
Tror inte att se kommer att ändra uppskovsräntan retroaktivt. Dvs, du kan inte få tillbaka uppskovsränta tidigare år

Samtidigt, omprövar du då några år tillbaka i tiden, och begär uppskov ”då”, så kommer du nu då få betala in den uppskovsräntan du borde betalt under dessa år.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.