1 200 läst ·
26 svar
1k läst
26 svar
Ändring av andelstal genom stämmobeslut (§43a AL)
Var de boende jämnt fördelade efter vägen eller koncentrationer i början och slutet i ditt fall ?Kvackatore skrev:
Vi har dryga 2km väg och gjorde förrättning för inte allt för länge sedan. Lantmätaren som höll i förrättningen undrade om vi ville ha Ton/km-metoden eller andelstalsmetoden och vi gick på senare. Lantmätaren tryckte då hårt på lika andelstal för alla eftersom vägen i dennes mening var så kort. Efter att vi boende själva ansåg det hade varit orättvist så landade det i andelstal 1,5 för de som bor >400m från vägens början och andelstal 1,0 för de som bor <400m. Så om det följer samma princip här så kan LM helt enkelt tycka att 2km väg är för kort för att dividera om olika andelstal.
P Per Sundstr8m skrev:Om man läser LM's egna superdetaljerade "Rekommendationer för beräknande av transporttal" ([länk]) känns det avlägset att man kan sätta dem hur man vill.
Där står det också:
"När det till exempel är fråga om fördelning av driftskostnader inom områden med samlad bostadsbebyggelse och ett vägnät med flera utfartsriktningar, torde en fördelning inom båtnadsområdet utan hänsyn till väglängdsfaktorn kunna göras, i de enklaste fallen med samma andelstal för alla fastigheter."
Så då saknas bara definitionen av "samlad bebyggelse", och "de enklaste fallen". Dock rör det sig inte om "ett vägnät med flera utfartsriktningar" i detta fall.
Två utfarter, flera insticksvägar. 2km är längsta sträckan från en infart till slutet av längsta insticksvägen. Boenden är jämnt fördelade längs hela sträckan.P Per Sundstr8m skrev:
Detta är anledningen till att man alltid ska gå på stämmorna i en samfällighetsförening. Besluten där blir att jämställa med domslut för till exempel uttaxering. Här visar du också på ett tydligt sätt nackdelarna med att stämman kan ändra andelstal.P Per Sundstr8m skrev:Har någon erfarenhet av detta?
Alternativt om någon har möjlighet att hitta rättsfall i MMD (_ej_ MÖD).
Bakgrund:
Vid en extrastämma i vår vägförening har det [enhälligt] beslutats att ändra fördelningstalen från TONKM till Alla=1.
Till saken hör att det finns två tydliga intressegrupper i föreningen. En där en grupp fastigheter (via en annan GA) ansluter till vägen i fråga efter ca 400m och en annan, där en grupp fastigheter ansluter vid slutet av vägen (till en annan "Sektion" vid en vändplan). Vägen är ca 2 km lång.
Enligt föreningens stadgar är det OK att kalla enbart via föreningens hemsida och anslagstavlor [som finns vid vägens slut].
Detta har gjorts, beslut röstats igenom enhälligt (med i stort sett endast medlemmar från fastigheter vid vägens slut). Efter att väntat fyra veckor (på eventuell klander) har nya andelstal skickats in för godkännande till Lantmäteriet.
Först då blir vi [som inte regelbundet skannar vägföreningens hemsida] informerade [av Lantmäteriet].
Det är för sent för klander och det ser ut som att Lantmäteriet kommer att godkänna det hela.
I korthet kommer den ena gruppen [vid vägens slut] få minskad kostnad med ca 900:- per år och den andra gruppen en ökad kostnad med ca 700:- per år.
Stadgarnas tveksamma kallelsebestämmelser tillsammans med den nya §43a gör det lätt att genomföra kupp-liknande stora ändringar i fördelningstalen.
(Det intressanta här är att även om båda grupperna varit på stämman hade det nog blivit 2/3 majoritet om någon åberopat "röstning efter andelstal".)
Finns det något man kan göra eller är det bara att bita i gräset ?
Om jag räknar rätt kommer de båda grupperna vara ungefär lika stora med de nya andelstalen. Så om de nya andelstalen blir registrerade hos Lantmäteriet så får ni kräva en extra stämma eller skicka in motion till nästa årsstämma och uppdatera stadgarna till Lantmäteriets normalstadgar. Det är direkt olämpligt att vissa fastighetsägares möjlighet att sitta i styrelsen begränsas. Vidare bör det stå i stadgarna att kallelse ska gå ut till varje medlem med brev eller e-post.
När ni har nya stadgar och kanske även en uppdaterad styrelse med jämnare representation så kan ni ta upp en diskussion om andelstalen igen.
Förresten är de där märkliga stadgarna ens gällande?
En stämma kan ändra stadgarnas lydelse men ändrade stadgar börjar inte gälla förrän de är registrerade av Lantmäteriet i samfällighetsföreningsregistret. Och det missas nog väldigt ofta. Begär ut stadgarna från samfällighetsföreningsregistret för att se vilka som är verkligt gällande:
https://www.lantmateriet.se/sv/fast...rening/samfallighetsforeningsregistret---sfr/
En stämma kan ändra stadgarnas lydelse men ändrade stadgar börjar inte gälla förrän de är registrerade av Lantmäteriet i samfällighetsföreningsregistret. Och det missas nog väldigt ofta. Begär ut stadgarna från samfällighetsföreningsregistret för att se vilka som är verkligt gällande:
https://www.lantmateriet.se/sv/fast...rening/samfallighetsforeningsregistret---sfr/
Jodå - jag har begärt ut stadgarna och de är registreradeClaes Sörmland skrev:
Förresten är de där märkliga stadgarna ens gällande?
[länk]
Fördelningstalen i exemplet ovan är hypotetiska, i vårt fall kommer den "andra" gruppen kommer fortfarande att vara större - och jag tycker att det är ganska naturligt att de är mer engagerade, det är ju de som till största delen använder [och sköter] vägen.M martin.sveg skrev:Detta är anledningen till att man alltid ska gå på stämmorna i en samfällighetsförening. Besluten där blir att jämställa med domslut för till exempel uttaxering. Här visar du också på ett tydligt sätt nackdelarna med att stämman kan ändra andelstal.
Om jag räknar rätt kommer de båda grupperna vara ungefär lika stora med de nya andelstalen. Så om de nya andelstalen blir registrerade hos Lantmäteriet så får ni kräva en extra stämma eller skicka in motion till nästa årsstämma och uppdatera stadgarna till Lantmäteriets normalstadgar. Det är direkt olämpligt att vissa fastighetsägares möjlighet att sitta i styrelsen begränsas. Vidare bör det stå i stadgarna att kallelse ska gå ut till varje medlem med brev eller e-post.
När ni har nya stadgar och kanske även en uppdaterad styrelse med jämnare representation så kan ni ta upp en diskussion om andelstalen igen.
Jag tror att det är ett rätt måttligt intresse från "vår" by att engagera sig - vi har ju en egen GA för våra egna vägar.
Egentligen fungerar allt bra som det är - det är bara den [i mitt tycke] orättvisa omfördelningen av kostnaderna som stör.
Ni som är juridisk kunniga - om Lantmäteriet godkänner fördelningstalen och jag överklagar till MMD, vad händer om jag förlorar, kan jag tvingas betala LM:s rättegångskostnader (eller andra avgifter) ??
Nej!P Per Sundstr8m skrev:
LM är inte motpart.
Motpart är övriga medlemmar deras kostnader kan bli dina om du förlorar.
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
Det är väl inga kostnader förknippade med MMD? Men däremot så gissar jag att Lantmäteriet debiterar extra timmar för att hantera överklagan? Och de timmarna kanske hamnar på räkningen till föreningen oavsett hur målet i MMD går?
Kolla med Lantmäteriet, de har en skyldighet att ge dig service kring denna fråga enligt förvaltningslagen.P Per Sundstr8m skrev:
Jag uppfattar Lantmäteriets godkännande av stämmans beslut som en prövning av dess materiella innehåll, en prövning om det är förenligt med anläggningslagens många olika krav. Det är också vad som anges i Lantmäteriets Handbok AL (s. 239-:
https://www.lantmateriet.se/globalassets/om-lantmateriet/rattsinformation/handbocker/handbok-al.pdf
Vad säger då handbok AL?
Vad gäller överklagan så är du part eftersom ändring av andelstalen påverkar dig. Du ska alltså underrättas om Lantmäteriets beslut och kan överklaga det:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Läs MÖD, 2025-11-19, F 17056-24 som är ett exempel på en överklagan av Lantmäteriets godkännade:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det krävs att samfällighetsföreningen lämnar in medgivanden från de som tar den större kostnaden om reglerna för kostnadsfördelning med andelstal i 15 § anläggningslagen ska åsidosättas, vilket föreningen verkar ha gjort när man har frångått tonkilometermetoden:
Detta är svaret och vägen framåt om man vill överklaga. MÖD 2025:44, mål F 17056-24 är direkt relevant för detta ärende.Claes Sörmland skrev:
Kolla med Lantmäteriet, de har en skyldighet att ge dig service kring denna fråga enligt förvaltningslagen.
Jag uppfattar Lantmäteriets godkännande av stämmans beslut som en prövning av dess materiella innehåll, en prövning om det är förenligt med anläggningslagens många olika krav. Det är också vad som anges i Lantmäteriets Handbok AL (s. 239-:
[länk]
Vad säger då handbok AL?
Vad gäller överklagan så är du part eftersom ändring av andelstalen påverkar dig. Du ska alltså underrättas om Lantmäteriets beslut och kan överklaga det:
[bild]
Läs MÖD, 2025-11-19, F 17056-24 som är ett exempel på en överklagan av Lantmäteriets godkännade:
[bild]
Det krävs att samfällighetsföreningen lämnar in medgivanden från de som tar den större kostnaden om reglerna för kostnadsfördelning med andelstal i 15 § anläggningslagen ska åsidosättas, vilket föreningen verkar ha gjort när man har frångått tonkilometermetoden:
[bild]
Ett enkelt överklagande skulle kunna se ut som följer:
"Lantmäteriet har inte haft tillräckligt underlag för att godkänna stämmobeslutet enligt 43 a § AL. Det framgår inte på ett kontrollerbart sätt hur nuvarande andelstal har bestämts, vilka rättsliga och faktiska grunder som gäller för dem, varför en övergång till lika andelstal för samtliga fastigheter är förenlig med 15 § AL, eller hur ersättning enligt 37–39 §§ AL har beräknats. Se även MÖD 2025:44, mål F 17056-24.
Jag yrkar att Mark- och miljödomstolen upphäver Lantmäteriets beslut att godkänna ändringen av andelstalen. I andra hand yrkar jag att beslutet upphävs och ärendet återförvisas till Lantmäteriet för fortsatt handläggning och komplettering."
Om Lantmäteriet inte har godkänt de nya andelstalen ännu så skulle jag rekommendera att du tar upp med Lantmäteriet att du anser att de nya andelstalen strider mot anläggningslagen, att medgivande saknas från de som tar den större kostnaden när 15 § i anläggningslagen åsidosätts och att ändringen är i praktiken ett byte av beräkningsmodell. Det är inte säkert att varje byte av beräkningsmodell är förbjuden (se Vänersborgs MMD, mål F 3833-23 där domstolen tillät ändring av andelstalen för fritidshus till samma som för permanentboende, det stred inte mot 15 § AL) men efter MÖD 2025:44 måste föreningen kunna visa varför den nya modellen är förenlig med AL. Om beslutet överger den tidigare principen om tonkilometer till förmån för lika andelstal för alla, och detta sker utan analys, kan man lyfta att Lantmäteriet inte har tillräckligt underlag för att godkänna ändringen.P Per Sundstr8m skrev:
Klicka här för att svara