4 203 läst ·
13 svar
4k läst
13 svar
Ändrat bygglov - ny genomförandetid?
Jag undrar helt enkelt vad som händer om jag ansöker om och får beviljat en ändring i befintligt bygglov, vad händer då med genomförandetiden? Har jag två nya år på mej att påbörja, eller är de de gamla datumen som gäller?
EFtersom det är en förändring av ett befintligt lov så beräknas påbörjandedatum 2 år från det ursprungliga lovet och färdigställande 5 år från det ursprungliga lovet.
Vill man få nytt ursprungsdatum får man söka nytt lov.
Vill man få nytt ursprungsdatum får man söka nytt lov.
Tackar! Då är det bara att gå ut och börja hacka i tjälen 
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Men visst går det väl att söka om förlängning, och det är väl en "enklare" process än ett helt nytt lov?
Vad har PBL emot förlängning?
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Nej det är klart, men om man kommer in med en ansökan om förlängd tid, så är väl det i princip detsamma som ett nytt bygglov (om det beviljas) Men myndigheten behöver ju då i princip bara titta på om det tillkommit något "problem" under tiden, typ detaljplaneändringar. Om lovet kräver grannehörande så antar jag att de måste höras även vid en förlängning, de kan ju ha ändrat inställning.
När vi väntade på bygglov så var jag inne på Stadsbyggnadskontorets sida, där kunde man följa olika ärenden och var de låg i handläggningen (var så jag upptäckte att de helt oväntat skickat ut vårt bygglov till grannehörande). Där kunde man se att vissa ärdenden kallades just för förlängning.
När vi väntade på bygglov så var jag inne på Stadsbyggnadskontorets sida, där kunde man följa olika ärenden och var de låg i handläggningen (var så jag upptäckte att de helt oväntat skickat ut vårt bygglov till grannehörande). Där kunde man se att vissa ärdenden kallades just för förlängning.
Medlem
· Västra Götaland
· 766 inlägg
Så om man nu av olika anledningar inte kan slutföra inom 5 år så kan man om man tolkar PBL då bli tvungen att riva det man byggt??volvo skrev:
Så här i efterhand kan jag meddela att jag fick förlängd tid (2 resp 5 nya år) efter en lite ändring i bef. bygglov.
Klicka här för att svara